گزارش کارشناسان مستقل از «سلاح‌های هسته‌ای مینیاتوری» کره شمالی

کره شمالی، دو میلیارد دلار برای حمله سایبری با هدف «سرقت» سرمایه‌گذاری کرده است

کره‌شمالی می‌تواند زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمایت یک آزمایش هسته‌ای را در مدت سه ماه بازسازی و دوباره نصب کند-KCNA VIA KNS / AFP

گزارش‌های سازمان ملل متحد حاکی از آن است که کره شمالی به برنامه سلاح‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و برخی کشور‌ها باور دارند که «احتمالا ابزارهای هسته‌ای مینیاتوری ساخته تا در کلاهک موشک‌های بالستیک جاگذاری شود.»

این گزارش که از سوی یک گروه کارشناسان مستقل، که تحریم‌های سازمان ملل را رصد می‌کنند، تهیه شده می‌گوید که این کشورها، (که مشخص نیست کدام کشورها هستند)، باور دارند کره شمالی شش آزمایش موشکی انجام داده و احتمالا در راستای توسعه ابزارهای هسته‌ای کوچک‌سازی شده بوده‌ است. پیونگ‌یانگ از سپتامبر ۲۰۱۷ هیچ آزمایش هسته‌ای انجام نداده‌ بود.

این گزارش میان‌دوره‌ای که به دست رویترز رسیده، از سوی ۱۵ عضو کمیته تحریم‌های شورای امنیت بر کره‌شمالی روز دوشنبه ارایه شده‌ است.

این گزارش بدون این‌که مشخص کند، به «یک کشور» اشاره می‌کند که ارزیابی کرده کره شمالی «احتمالا به‌دنبال توسعه بیشتر «کوچک‌سازی» است، چون شرایط ارتقای فناوری‌هایی همچون بسته‌های کمکی نفوذ، یا به صورت بالقوه، توسعه سامانه‌های چند کلاهکی را فراهم می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به‌دلیل برنامه هسته‌ای و برنامه موشک بالستیک، از سوی سازمان‌ ملل متحد مورد تحریم قرار گرفته‌است. این درحالی‌است که شورای امنیت به طور پیوسته تحریم‌های این کشور را شدیدتر کرده تا بودجه این برنامه‌ها را قطع کند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از سال ۲۰۱۸ سه بار ملاقات کرده‌اند، اما این مذاکرات نتیجه‌ای در قانع کردن پیونگ‌یانک به دست‌برداشتن از سلاح‌های اتمی و تحقق خواسته کره‌شمالی مبنی بر برداشتن تحریم‌ها نداشت.

در ماه مه ۲۰۱۸ کره شمالی برای عمل به تعهداتش تونل‌های پایگاه‌های اصلی آزمایش هسته‌ای خود، پونگی‌ری را منفجر کرد. پیونگ‌یانگ گفت که این حرکت اثبات تعهد این کشور به پایان آزمایش هسته‌ای است، اما کره‌شمالی به کارشناسان اجازه نداد که شاهد برچیده شدن این سایت باشند.

حالا گزارش سازمان ملل می‌گوید که تنها ورودی‌های تونل تخریب شده و هیچ نشانه‌ای مبنی بر تخریب کامل وجود ندارد. «یک کشور» برآورد کرده که کره‌شمالی می‌تواند زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمایت یک آزمایش هسته‌ای را در مدت سه ماه بازسازی و نصب مجدد کند.

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند که کره‌شمالی با صادرات غیرقانونی ذغال‌سنگ از طریق دریا، تحریم‌ها را نقض کرده ‌است.

سال گذشته، کارشناسان سازمان ملل متحد گفتند که کره شمالی حدود دو میلیارد دلار برای حملات سایبری گسترده و پیچیده هزینه کرده تا بتواند از بانک‌ها و تبادلات رمزگذاری شده دزدی کند.

در این گزارش آمده است: «این گروه همچنان برآورد می‌کند که ارایه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی و دارایی‌های مجازی اهداف سودآوری برای جمهوری خلق کره باشند تا بتواند درآمد کسب کند و ارزهای رمزگذاری ‌شده را استخراج کند.»