پزشک ارشد کاخ سفید: همه‌گیری کرونا وارد «مرحله جدیدی» می‌شود

نزدیک به پنج میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

دکتر دبورا بریکس، هماهنگ‌کننده اقدامات علیه همه‌گیری کرونا در کاخ سفید-SAUL LOEB / AFP

با ادامه گسترش ویروس کرونا در سراسر ایالات متحده، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید هشدار داده که آمریکا در مبارزه با اپیدمی کووید-۱۹ وارد «مرحله جدیدی» می‌شود.

دکتر دبورا دکتر بِرکس، هماهنگ کننده برنامه جهانی آمریکا در مورد بیماری ایدز بود..... اقدامات علیه همه‌گیری کرونا در کاخ سفید می‌گوید این ویروس «به گونه‌ای فوق‌العاده در حال گسترش» است و مناطق روستایی نیز از شیوع آن «در امان نیستند».

دکتر بِرکس که در دوره ریاست جمهوری باراک أوباما هماهنگ‌کننده کمک‌های جهانی آمریکا بود، از شهروندان ایالات متحده خواست تا برای کمک به مبارزه با شیوع بیماری از ماسک صورت استفاده کنند.

او روز یک‌شنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «آن چه امروز شاهد آن هستیم با آن چه در ماه‌های مارس و آوریل رخ داد متفاوت است. همه‌گیری مانند شهرها به نقاط روستایی نیز نفوذ پیدا کرده است.

به روستانشینان می‌گویم: شما در مقابل ویروس ایمن یا حفاظت‌شده نیستید. ماهیت همه‌گیری در حال حاضر فرق کرده و گسترش بیشتری یافته است.»

اظهارات دکتربِرکس درحالی منتشر شد که آمار حاکی از آلودگی حدود پنج میلیون آمریکایی به ویروس کرونا است. این بیشترین آمار آلودگی به کرونا در سراسر جهان است. 

دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید آمار رسمی تعداد تلفات کرونا در ایالات متحده تا بامداد روز دوشنبه ۱۵۴۸۶۰ نفر بوده است. ۲.۳ میلیون نفر نیز از این بیماری بهبود یافته‌اند.

برزیل پس از آمریکا با ۲.۷ میلیون مورد آلودگی دومین بیشترین آمار ابتلا به کرونا را دارد. مقامات درمانی این کشور می‌گویند تاکنون ۹۴۱۰۴ هزار نفر در این کشور آمریکای لاتین بر اثر عوارض کرونا جان سپرده‌اند. 

شیوع همه‌گیری کرونا در فصل تابستان درجنوب و غرب آمریکا از جمله ایالات متحده به گونه‌ای قابل‌توجه گسترش پیدا کرده است. چندین ایالت از جمله فلوریدا، تگزاس و کالیفرنیا از افزایش ناگهانی موارد ابتلا گزارش داده‌اند.

در ماه ژوئیه، آمار ابتلا به ویروس کرونا در کالیفرنیا که پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا است از نیویورک پیشی گرفت. از شروع اپیدمی تاکنون حدود ۴۹۳۱۴۰ نفر از ساکنان این ایالت به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، تگزاس در روز اول اوت و تنها در یک روز ۹۵۳۹ مورد جدید ابتلا به کرونا را گزارش کرد که شامل نواحی روستایی و نیز شهرهای عمده از جمله دالاس، هیوستون و ال پاسو می‌شود.

دکتربِرکسهشدار داد گردشگرانی که به نواحی محبوب توریستی آمریکا می‌روند، می‌توانند روند گسترش ویروس را تشدید کنند.

او گفت: «در سفرم به سراسر کشور متوجه شدم تمام آمریکا در حال حرکت است. اگر برای تعطیلات به مراکز گردشگری می‌روید، باید در بازگشت فرض را بر این قرار دهید که آلوده شده‌اید و از افرادی که به بیماری‌های متعدد مبتلا هستند محافظت کنید.»

دونالد ترامپ که در همه‌پرسی‌ها از رقیب انتخاباتیش، جو بایدن، عقب است، از بحران کرونا استفاده کرده است و با اشاره به ادعای بی‌أساس تقلب در رای‌گیری، خواهان تعویق انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر شده است.

اما تعویق تاریخ انتخابات در محدوده اختیارات ریاست جمهوری قرار ندارد. هرگونه تصمیم به تعویق انتخابات باید توسط کنگره اتخاذ شود. بسیاری از نمایندگان کنگره از حزب جمهوری‌خواه گفته‌اند در این مورد با آقای ترامپ مخالفند. 

© The Independent

بیشتر از جهان