گرمای هوا و گسترش آتش‌سوزی در کالیفرنیا

وسعت آتش‌سوزی ظرف دو روز از سه کیلومتر به ۶۰ کیلومتر افزایش یافته است

اداره آتش‌نشانی و نیز اداره جنگلبانی و حفاظت از آتش ایالت کالیفرنیا می‌گویند تاکنون نتوانسته‌اند این حریق را خاموش کنند-JOSH EDELSON / AFP

با افزایش شدید دمای هوا در جنوب کالیفرنیا، آتش‌سوزی در منطقه‌ای به مساحت بیش از ۶۰ کیلومتر مربع، حدود هشت هزار نفر از ساکنان ناحیه «ریورساید کاونتی» را مجبور به تخلیه خانه‌هایشان کرده است.  

این آتش‌سوزی که طبق گزارش ماموران اطفاء حریق -که به این گونه آتش‌سوزی ها نام‌های مختلف می‌دهند- «آتش سیب» نامیده شده است، روز جمعه از «چِری وَلی» واقع در ۱۲۰ کیلومتری شرق لس‌آنجلس آغاز شد. 

تاکنون در این واقعه یک واحد مسکونی و دو ساختمان دیگر آتش گرفته‌اند. 

راب روزین، سخنگوی اداره آتش‌نشانی منطقه به خبرنگاران گفت که مراکزی برای اسکان ساکنان تخلیه‌شده این ناحیه در هتل‌های محلی و یک آموزشگاه درنظر گرفته شده است.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از آقای روزین گزارش داده  که در کلیه مراکز اسکان موقت، مقررات حفاظتی ویروس کرونا از جمله اندازه‌گیری درجه حرارت بدن مردم، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک صورت رعایت خواهد شد.

تصاویری که روز شنبه توسط اداره آتش‌نشانی «ریورساید کاونتی» در توییتر پست شده ابر و دود غلیظی را بر فراز این منطقه کوهستانی نشان می‌دهد.

اداره آتش‌نشانی به ساکنان ۲۵۸۶ واحد مسکونی -در مجموع حدود ۷۸۰۰ نفر- دستور داده بوده تا منطقه را تخلیه کنند.

این آتش‌سوزی از کمتر از سه کیلومتر در روز جمعه به نزدیک ۱۷ کیلومتر در روز شنبه و ۶۰ کیلومتر در بامداد یک‌شنبه گسترش پیدا کرد.

اداره آتش‌نشانی و نیز اداره جنگلبانی و حفاظت از آتش ایالت کالیفرنیا می‌گویند تاکنون نتوانسته‌اند این حریق را خاموش کنند.

این واقعه در گرماگرم آن چه اداره هواشناسی ملی «موج گرمای کشنده» خوانده رخ داده است. در بخش‌هایی از ایالات آریزونا، نوادا و کالیفرنیا از جمله لس‌آنجلس و فینیکس نیز «هشدار دمای فوق‌العاده» داده شده است.

روز جمعه، دمای بی‌سابقه ۴۶ درجه در فینیکس، ۵۰ درجه در پالم اسپرینگ، و ۵۱.۶ در «دِد وَلی» کالیفرنیا رکورد گرمای هوا را در این مناطق شکست.

موج گرما نتیجه حرکت فشار بالای هوا از جنوب‌غربی ایالات متحده است.

مقامات مسؤول هشدار داده‌اند که دمای بالا، هوای خشک و باد ملایم ممکن است موجب آتش‌سوزی در این مناطق شود.

گزارشی از تلفات یا جراحات ناشی از این واقعه منتشر نشده است.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان