نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب در امارات آغاز به کار کرد

نیروگاه «براکه» بر ساحل خلیج فارس واقع شده است

تولید برق در این نیروگاه حالا باید با شبکه برق کل کشور هماهنگ شود - Barakah Nuclear Power Plant / AFP

جهان عرب صاحب اولین نیروگاه هسته‌ای خود می‌شود.

«شرکت انرژی هسته‌ای امارات» اعلام کرد که عملیات اولیه در نیروگاه انرژی هسته‌ای «براکه» آغاز شده است. نیروگاه موسوم به «براکه» بر ساحل خلیج فارس و در غرب شهر ابوظبی، پایتخت امارات، قرار دارد.

نیروگاه «براکه» توسط شرکت برق کره جنوبی ساخته می‌شود. این نیروگاه نخست قرار بود سه سال پیش افتتاح شود، اما با تاخیرهای مکرر مواجه شد. 

شرکت انرژی هسته‌ای امارات روز شنبه گفتکه  شرکت «نواه» که از زیرمجموعه‌های آن است، کار روی واحد یکم «براکه» را آغاز کرده است. 

حاکم دوبی، شیخ محمد بن راشم آل مکتوم، در توییتر از بارگیرب سوخت هسته‌ای در اولین چهار واحد «اولین رآکتور انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در جهان عرب» خبر داد.

به گزارش آژانس‌های خبری، محمد ابراهیم الحمادی، مدیرعامل «شرکت انرژی هسته‌ای امارات»، گفت: «هدف ما تامین یک چهارم از نیازهای برق کشورمان و تامین انرژی رشد آینده آن با برق امن، قابل اتکا و بدون تشعشعات است و اکنون یک قدم به این هدف نزدیک‌تر شده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


امارات از حدود شش ماه پیش شروع به وارد کردن لوله‌های سوختی به رآکتور کرده بود. این حرکت در پی آن بود که مقامات اجازه راه‌اندازی اولین رآکتوراز چهار رآکتور موجود را دادند. شرکت انرژی نواه در آن هنگام گفته بود که «واحد یکم» پس از «چند آزمایش» عملیات تجاری را آغاز می‌کند. 

تولید برق در این نیروگاه حالا باید با شبکه برق کل کشور هماهنگ شود. 

در پایان کار، نیروگاه براکه چهار رآکتور و ۵۶۰۰ مگاوات ظرفیت خواهد داشت. امارات میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه را فاش نکرده است.

امارات متحده عربی منابع گسترده نفت و گاز دارد، اما تامین مصرف بالای برق جمعیت ده میلیونی این کشور آسان نیست. ابوظبی سرمایه‌گذاری عظیمی در زمینه انرژی‌های پاک همچون انرژی خورشیدی کرده است. 

رآکتور براکه نخستین نمونه از نوع خود در جهان عرب است، اما آخرین نخواهد بود. عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، گفته است که قصد دارد ۱۶ رآکتور هسته‌ای بسازد؛ هرچند هنوز خبری از عملی شدن آن پروژه نیست. 

بیشتر از