ابری مرموز بر فراز دهانه آتشفشانی آرسیا مونز مریخ ظاهر شده است

این ابر پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ بر دهانه آتشفشان ظاهر شده بود

بخشی از مریخ را در مرز تاریکی و نور- HO / NASA / AFP

بار دیگر ابری مرموز بر فراز یک دهانه آتشفشانی در مریخ پدیدار شده است.

تصاویری که توسط آژانس فضایی اروپا گرفته شده است، توده گازی را نشان می‌دهد که در ارتفاع ۲۰ کیلومتری آتشفشان «آرسیا مونز» در کره مریخ شناور است. 

این آتشفشان ۵۰ میلیون سال است که خاموش بوده و بنابراین بسیار بعید به نظر می‌رسد که منشاء این ابر باشد.

این ابر از ذرات یخزده آب تشکیل شده است، اما گمان نمی‌رود که ناشی از فعالیت آتشفشانی باشد. این توده تحت نفوذ حرکت هوا توسط کناره آتشفشان ایجاد می‌شود که رو به باد ندارد و به همین دلیل  دانشمندان را گیج کرده است.

علت ایجاد این توده ابرمانند که به «آریسا مونز ایلانگِیتِد کلاود» (ابر دراز آریسا مونز) موسوم است و طول مدتی که پدیدار و ناپدید می‌شود، همچنان در هاله‌ای از رمز و راز احاطه شده است.

خوُرخِه هرناندز بِرنال، دانشجوی دکترا در دانشگاه باسک، می‌گوید: «ما این پدیده جالب را بررسی می‌کرده‌ایم و انتظار داریم که همین روزها بار دیگر فرم بگیرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این ابر دراز همه ساله با حضور خورشید در منتهی‌الیه بخش جنوبی این سیاره تشکیل می‌شود و ۸۰ روز یا بیشتر در یک چرخه سریع روزانه تکرار می‌شود. اما هنوز نمی‌دانیم که آیا این ابر همواره تا این حد جالب بوده است یا نه.»

سال مریخ حدود ۶۸۷ روز کره زمین است. در ساعات بامداد، مرحله‌ای که خورشید در منتهی‌الیه بخش جنوبی مریخ قرار می‌گیرد، این ابر به مدت سه ساعت تشکیل می‌شود و بعد به سرعت محو می‌شود.

این نخستین باری نیست که این ابر در آسمان مریخ پدیدار می‌شود. در اواخر سپتامبر سال ۲۰۱۸ این توده مه‌آلود به مساحت ۱۵۰۰ کیلومتر بر سطح مریخ پدیدار شد و در نیمه اکتبر از میان رفت.

مشاهدات بیشتر فضاپیماهایی که در مدارمریخ می‌چرخند به ساعات بعدازظهر محدود است، اما تصاویر این ابر توسط «مارس اکسپرس» به زمین مخابره شده است که در سال ۲۰۰۳ در یک مدار مرتفع بیضوی شکل قرار داده شد.  

اِلِنی راوانیس که روی سیستم دوربین «مارس اکسپرس» کار کرده است، می‌گوید: «محدوده این ابر عظیم با دوربین‌هایی که زاویه دید باریک دارند و تنها در ساعات بعدازظهر تصویربرداری می‌کنند، قابل رویت نیست.»

راوانیس در ادامه می‌گوید: «ارتفاع زیاد مدار این سفینه همراه با لنز واید در ابزار «وی ام سی» به ما امکان می‌دهد که تصاویری از مساحت‌های بزرگ سیاره در ساعات نخست بامداد برداریم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی