جایزه استاندار اصفهان برای امر به معروف و نهی از منکر: یک خانه

اسیدپاشی سریالی به صورت زنان در اصفهان در سال ۱۳۹۳ هنوز پرونده‌ای بی‌سرانجام است

گروه‌های انصار حزب‌الله در اصفهان بسیار متنفذ هستند و از سوی نهادهایی مانند سپاه و دفتر امام‌جمعه این شهر حمایت می‌شوند-مهرنیوز

اسیدپاشی سریالی به صورت زنان در اصفهان در سال ۱۳۹۳ هنوز پرونده‌ای بی‌سرانجام است و عاملان و آمران آن آزادند.

حال عباس رضایی، استاندار اصفهان روز گذشته در جمع گروهی از ناهیان منکر به آن‌ها «خبری خوش» داده و گفت: «در میان نیروهای امربه‌معروف و نهی از منکر اصفهان طی یک سال آینده ۲۴ نفر به‌شرط نداشتن منزل مسکونی انتخاب می‌شوند و به هر یک از آن‌ها یک واحد منزل مسکونی اهدا خواهد شد.»

در سال ۱۳۹۳ زنجیره‌ای از اسیدپاشی‌ها به صورت و بدن زنان در معابر شهر اصفهان رخ داد و در برخی از گزارش‌ها گفته شده است که دست‌کم ۱۵ زن هدف قرار گرفتند.

گرچه بعدتر اعلام شد که چهار نفر از عوامل این اسیدپاشی‌ها دستگیر شده‌اند ولی قوه قضائیه و رسانه‌های داخلی هیچ اطلاع بیشتری از جزئیات این رویداد منتشر نکردند و کسی به دلیل این اقدامات محاکمه و مجازات نشد.

این اسید‌پاشی‌ها هم‌زمان با مذاکرات مربوط به طرح جنجالی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر رخ داد. این طرح در مجلس نهم به تصویب نمایندگان رسید‌.

بنا به اظهارات شاهدان عینی و خانواده قربانیان، اسیدپاشی به صورت زنان توسط موتورسوارهایی انجام می‌شد که با یک ماشین شخصی اسکورت می‌شدند.

شهروندان اصفهانی پس از این رویدادها چندین تجمع اعتراضی مقابل استانداری و دادگستری برگزار کردند و خواستار مجازات عاملان اسید‌اشی‌ها شدند. در این تجمعات، شعارهای اعتراضی علیه امام جمعه این شهر نیز سر داده شد. معترضین معتقد بودند که «یوسف طباطبایی‌نژاد» نماینده ولی فقیه در این استان، مشوق این اقدامات بوده است. 

در مقابل غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی فعلی قوه قضائیه که در آن زمان رئیس‌کل دادگستری استان تهران بود این اعتراضات را « حاشیه‌ای» دانست که «توسط برخی از جریانات معاند با نظام و گروه‌هایی که با اقدامات دلسوزان و متدینی که در مسیر احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر تلاش می‌کنند، انجام شد.»  

اسماعیلی بدون آنکه خبری از دستگیری و یا محاکمه عوامل این اتفاق‌ها بدهد مدعی شده بود که اسیدپاشی‌ها ارتباطی با ناهیان از منکر ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمران به معروف و ناهیان منکر در ایران عمدتاً از نیروهای بسیج مساجد و ارگان‌های حکومتی هستند. اقدامات این نیروها از سوی سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی حمایت می‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پس از حادثه اسیدپاشی خواستار رسیدگی سریع وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات به این پرونده شده بود ولی پس از فروکش کردن اخبار مربوط به آن هیچ پیگیری از سوی مقام‌های دولتی انجام نشد.

گروه‌های انصار حزب‌الله در اصفهان بسیار متنفذ هستند و از سوی نهادهایی مانند سپاه و دفتر امام‌جمعه این شهر حمایت می‌شوند.

استاندار اصفهان در نشست روز گذشته‌اش با این گروه‌ها اشاره‌ای به رویدادهای سال ۱۳۹۳ و اسیدپاشی‌ها نکرده است ولی از آن‌ها خواسته تا با «زبان خوش» کارشان را انجام دهند.

بیشتر از