ترامپ تعویق انتخابات در هنگ‌کنگ را تقبیح کرد اما همان را برای آمریکا می‌خواست

کاخ سفید اقدام چین را خلاف اصول دموکراسی دانسته است

Brendan Smialowski / AFP

روز جمعه کاخ سفید تصمیم چین را برای به تعویق انداختن انتخابات در هنگ‌کنگ تقبیح کرد، هرچند کاخ سفید، خود، نظریه به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا را مطرح کرده است. 

چین می‌گوید این تصمیم که انتخابات را به مدت یک سال به تعویق می‌اندازد به دلیل اپیدمی کرونا اتخاذ شده است.

کایلی مک‌انانی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، گفت که مقامات دستگاه رهبری ترامپ «تصمیم دولت هنگ‌کنگ را در مورد به تعویق انداختن یک‌ساله انتخابات این شهر تقبیح می‌کنند. این امر با هدف رد صلاحیت نامزدهای مخالف دولت صورت گرفته. این اقدام خلاف روندهای دموکراتیک و آزادی‌هایی است که شالوده رونق و رفاه هنگ‌کنگ را تشکیل می‌دهد.»

او افزود: «این تازه‌ترین اقدام درفهرست فزاینده عهدشکنی‌های پکن است.»

این اظهارات کمتر از ۲۴ ساعت پس از بیانات رئیس جمهور آمریکا پیرامون حمایت  - و حتی ترجیح او – به عقب انداختن انتخابات ۳ نوامبر در ایالات متحده بیان می‌شود.

آقای ترامپ می‌گوید دادن رای از طریق پست به دلیل نگرانی از حضور شخصی رای‌دهندگان در حوزه‌های رای‌گیری لاجرم به تقلب گسترده در انتخابات منجر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنج‌شنبه، آقای ترامپ در محل کاخ سفید گفت: «من بسیار بسیار بیشتر از شما خواهان انتخابات و نتیجه آن هستم.»

«من خواهان تعویق (انتخابات) نیستم. می‌خواهم انتخابات برگزار شود. اما در عین حال نمی‌خواهم سه ماه صبر کنم تا ببینم آرا گم شده و انتخابات بی‌معنی بوده است.»

پرزیدنت ترامپ به عنوان نمونه نسخه گزارش‌های اخیر رسانه‌ها را در مورد مشکلات رای‌گیری پستی که شامل مقالات رسانه های عمده آمریکا مثل واشنگتن پست بود نشان داد.

او با استناد به این گزارش‌ها هشدار داد که تعداد قابل توجهی از آرا که می‌تواند نتیجه انتخابات را عوض کند، دیر به حوزه‌های انتخاباتی رسیده و این برای هفته‌ها و حتی سال‌ها موجب بی‌ثباتی (در نتیجه انتخابات) خواهد شد.

آقای ترامپ با طرح این سوال فرضی که «آیا می‌خواهم تاریخ انتخابات تغییر کند؟» پاسخ داد: «نه! اما نمی‌خواهم شاهد انتخاباتی توام با تقلب باشم.»

آقای ترامپ این اظهارات را در واکنش به سوال یک خبرنگار در شب کنفرانس خبری رئیس جمهور پیرامون اپیدمی کرونا ایراد کرد. این خبرنگار در مورد توئیت آن روز صبح پرزیدنت ترامپ پرسید که رئیس جمهور در آن در مورد تغییر تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظر کرده بود.

در قانون اساسی ایالات متحده، اختیار تغییر تاریخ انتخابات تنها بر عهده کنگره است، نه شخص رئیس جمهور.  

پیشنهاد ترامپ برای تغییر تاریخ انتخابات، تمام روزِ متحدانش در حزب جمهوری‌خواه را برای رد این نظریه به خود اختصاص داد.

در میان آنها، سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، بود که گفت تاریخ برگزاری انتخابات ماه نوامبر روی سنگ حک شده است. کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان هم در تکرار این نظریه گفت انتخبات ریاست جمهوری روز سوم نوامبر «باید برگزار شود». 

در واکنش، آقای ترامپ و دستیارانش در صدد رفع و رجوع توئیت رئیس جمهور برآمده و گفتند پرزیدنت به انتخاباتی اشاره داشته که یا عمدتا یا تنها از طریق پست انجام شود.

دموکرات‌ها آقای ترامپ را متهم می کنند که با آگاهی از این که رقیب انتخاباتیش، جو بایدن، از او پیشی گرفته، در صدد یافتن راهی بالقوه برای بیشتر ماندن در کاخ سفید است.

آقای بایدن روز پنج‌شنبه گفت دلیل دیگری برای اظهارات ترامپ که به گفته او آزمایش نظرات عمومی است وجود دارد.

آقای بایدن در یک گردهمایی اینترنتی برای جلب اعانه، به جیم کلای‌بِرن، سناتور دموکرات از کارولینای جنوبی و سومین عضو ارشد دموکرات کنگره گفت: «او (ترامپ) نمی‌خواهد روی آنچه امروز در مورد دوست ما و رفیق نزدیک شما که او را به تازگی به خاک سپرده‌اید، تمرکز کند.» آقای بایدن به مراسم تشییع جنازه جان لوئیس، نماینده کنگره آمریکا اشاره داشت که روز پنج‌شنبه برگزار شد. 

© The Independent

بیشتر از جهان