نوجوان فلوریدایی به اتهام هک توییتر اوباما و ماسک بازداشت شد

ماموران تحقیق دو نفر در فلوریدا و بریتانیا را نیز به همدستی در این ماجرا متهم کرده‌اند

ایلان ماسک (سمت راست) و باراک اوباما - Getty Images via AFP

نوجوان ۱۷ ساله‌ای که می‌گویند در ماجرای کلاه‌برداری بیت‌کوینی «مغز متفکر» هک بزرگ در حساب کاربری توییتر افراد سرشناس بوده است اوایل صبح جمعه طی حمله‌ای در فلوریدا دستگیر شد.

این نوجوان اهل شهر تامپا که گراهام ایوان کلارک نام دارد به ۳۰ مورد اتهام بابت ماجرای رخنه‌گری موسوم به بیت-کان در توییتر افراد سرشناس، سیاستمداران و رهبران کسب‌وکار مثل ایلان ماسک، بیل گیتس، باراک اوباما و بسیاری دیگر متهم شده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده همچنین اواخر روز جمعه اعلام کرد که میسون شپارد ۱۹ ساله اهل باگنور رجیس بریتانیا و نیما فاضلی ۲۲ ساله اهل اورلاندو در فلوریدا که نام مستعارشان در عملیات رخنه‌گری چاوون و رولکس است متهم به همدستی در این ماجرا هستند. شپارد به کلاه‌برداری مخابراتی،‌ پول‌شویی و رخنه‌گری و فاضلی به همدستی و  شراکت در جرم متهم شده‌اند.

در پی بزرگ‌ترین رخنه امنیتی در تاریخ توییتر که در ۱۳۰ حساب کاربری رخ داد و طی آن هکرها از طریق ۴۵ حساب پیام‌های توییتری ارسال کردند، به پیام‌های مستقیم و خصوصی ۳۶ نفر دست یافتند و از هفت حساب داده‌هایی را بارگذاری کردند، اداره تحقیقات فدرال، وزارت دادگستری، سازمان خدمات درآمد داخلی و سازمان خدمات مخفی ایالات متحده به تحقیقاتی بین‌المللی در این زمینه دست زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته اندرو وارن، دادستان ایالتی هیلزبورو، این تقلب گسترده ماهیت پیشرفته‌ای داشت و در آن با استفاده از حساب اشخاص سرشناس به سراغ افرادی عادی در آمریکا رفتند و در عرض یک روز بیش از صد هزار ارزپول را انتقال دادند. او در نشستی مطبوعاتی گفت با این رخنه می‌شد مبالغ هنگفتی را سرقت کرد و بازارهای اقتصادی سراسر جهان را بی‌ثبات کرد.

آقای وارن گفت: این فرد به حساب توییتر سیاستمداران سرشناس دسترسی داشت و می‌توانست در امور سیاسی و همچنین دیپلماسی بین‌المللی خرابکاری کند.

این پسر نوجوان در آپارتمانی که به تنهایی زندگی می‌کند دستگیر شده است و به اتهامات بزرگ مختص بزرگ‌سالان شامل تقلب سازمان یافته، تقلب مخابراتی، سرقت هویت و رخنه‌گری متهم شده است.

به گفته آقای وارن، کلارک از طریق فریب دادن کارکنان شرکتی به حساب‌ها دسترسی یافت و فرمان حساب‌ها را در اختیار گرفت، سپس به فروختن حق دسترسی به برخی حساب‌ها اقدام کرد و با استفاده از شناسه اشخاص معروف به استخراج بیت‌کوین دست زد.

این نوجوان دسترسی به حساب‌های اشخاصی چون باراک اوباما، جو بایدن، بیل گیتس، وارن بافت، جف بِزوس، ایلان ماسک، مایکل بلومبرگ،‌ فلوید می‌ودر، کیم کارداشیان و کانیه وست و همچنین شرکت‌هایی مثل اپل، ارزهای بیت‌کوینی کوین‌بیس، جمنای و بایننس را فروخته است.

رخنه در توییتر افراد سرشناس در تاریخ ۱۵ ژوییه رخ داد و سوء‌استفاده مالی به مدت بیش از دو ماه از تاریخ سه ماه مه به بعد صورت گرفته است. آقای کلارک در حال حاضر در بازداشت پلیس است و انتظار می‌رود از بامداد روز شنبه محاکمه شود. به گفته آقای وارن، این نوجوان مورد اتهامات فدرال قرار نگرفته است تا بتوان تحت قوانین فلوریدا او را به عنوان بزرگ‌سال محاکمه کرد.

آقای وارن گفت: این نوجوان ۱۷ ساله به تازگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده، اما اشتباه است اگر او را فقط نوجوانی معمولی فرض کنیم. حملات پیشرفته‌ای که انجام داده است از لحاظ دامنه بی‌سابقه بوده است.

توییتر با صدور بیانیه‌ای در روز جمعه از مراجع انتظامی آمریکا تشکر کرد و گفت تمام سعی‌شان این بوده است که در مورد این حمله شفاف باشند.

این شرکت یک روز قبل اعلام کرده بود که اندک شماری از کارمندانش هدف حمله طعمه‌گذاری تلفنی قرار گرفتند که «مبنای آن تلاش هماهنگ و گسترده برای گمراه کردن برخی کارکنان و سوء‌استفاده از آسیب‌پذیری‌های افراد به منظور دست‌ یافتن به سامانه‌های داخلی بوده است».

© The Independent

بیشتر از جهان