توصیه رئیس جمهور فیلیپین: ماسک را با بنزین ضدعفونی کنید

این نخستین بار نیست که آقای دوترته توصیه‌های عجیب و خطرناک به شهروندانش می‌کند

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین - AFP

رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین بار دیگر توصیه کرد که مردم برای ضدعفونی کردن ماسک‌های صورت از بنزین استفاده کنند. کارشناسان و مقام‌های بهداشت مکررا هشدار داده‌اند که نباید این کار را کرد.

آقای دوترته این اظهارات را روز جمعه در پیامی به ملت ابراز داشت، درحالی‌که کشورش رکورد تازه ۴۰۳۶ مورد ابتلا به کرونا در آن روز را اعلام کرد و به این ترتیب فیلیپین از نظر موارد ابتلا به کرونا دومین کشور آسیای جنوب شرقی شد.

این نخستین بار نیست که رئیس جمهوری صریح‌اللهجه فیلیپین که قبلا وکیل بوده، کوشیده توصیه‌های عجیب و آشکارا خطرناک درباره کنترل ویروس به شهروندان کشورش بکند.

هفته گذشته او گفت که مردم باید "در پایان روز، [ماسک خود] را جایی آویزان کنند و اگر قدرت مالی دارند، به آن اسپری لایسول (یک مارک معروف ماده ضدعفونی کننده) بزنند."

"کسانی که (لایسول) ندارند، ماسک را در بنزین یا گازوئیل بخیسانند...کافی است مقداری بنزین پیدا کنید [و] دست خود را [با ماسک] در آن فرو کنید."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این اظهارات، سخنگوی رئیس جمهور گفت که این تنها یک "شوخی" بوده و سایت‌های رسانه‌ای که خبر را جدی مخابره کرده بودند متهم کرد که "بعد از سال‌ها که او رئیس جمهور است، هنوز [او را] نمی‌شناسید".

ولی حالا آقای دوترته به اصرار می‌گوید که اظهاراتش شوخی نبوده است. او روز جمعه گفت: "چیزی که در باره الکل گفتم راست است. اگر الکل موجود نباشد، به‌خصوص اگر فقیر هستید، به پمپ بنزین بروید و مقداری بنزین بخرید. ضدعفونی کننده است."

او درباره اظهارات پیشین خود گفت: "آنها گفتند «دوترته دیوانه است.» چه احمقانه! اگر من دیوانه‌ام، شما باید رئیس جمهور باشید، نه من. شوخی نمی‌کنم. راست است. فقط خیال می‌کنید شوخی می‌کنم."

گذشته از خطر آشکار آتش‌سوزی، هیچ شواهدی در دست نیست که بنزین عملا بتواند ماسک را ضدعفونی کند، و قرار گرفتن درازمدت در معرض بنزین زیان‌آور است.

اندکی پس از سخنرانی آقای دوترته، جامعه شیمی‌دان‌های فیلیپین در یک پست فیسبوکی در روز جمعه گفت: "بنزین نباید به عنوان ضدعفونی کننده به کار رود."

تا کنون ۹۳ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در فیلیپین شناسایی شده و دوهزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. روز ۱۳ ژوئیه، رقم مرگ ۱۶۲ نفر، رکوردی در میان همه کشورهای جنوب شرقی آسیا بود.

آقای دوترته گفت که محدودیت‌های موجود در مانیل، پایتخت فیلیپین، و چند شهر بزرگ دیگر تا اواسط ماه اوت تمدید خواهد شد. این محدودیت‌ها شامل کاهش سفر داخلی، محدودیت رفت و آمد سالمندان و کودکان و محدودیت برخی فعالیت‌های تجاری است.

آقای دوترته گفت: "خواهش من این است که کمی بیشتر طاقت بیاورید. خیلی‌ها مبتلا شده‌اند."

رئیس جمهور فیلیپین در اوایل همه‌گیری ویروس، خطر آن را جدی ندانست، و در ماه فوریه، درخواست توقف پروازها از چین را رد کرد و گفت که "حتما بدون واکسن، ویروس خودش به مرگ طبیعی خواهد مرد."

فیلیپین بعدا یکی از شدیدترین قرنطینه‌های دنیا را به اجرا گذاشت، که آسیب زیادی به اقتصاد کشور زد ولی ویروس را تا حد زیاد مهار کرد. در ماه می، نظرسنجی‌ها نشان داد که ۷۱ درصد مردم حس می‌کنند آقای دوترته به‌خوبی با بحران مقابله کرده‌است.

اما با پنج برابر شدن موارد ابتلا پس از کاستن از مقررات قرنطینه در اول ژوئن، میزان محبوبیت او سقوط کرده‌است. بیش از نیمی از موارد ابتلا مربوط به منطقه کلانشهر مانیل است که ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد.

روز جمعه آقای دوترته تاکید کرد که خبرهای خوبی هم هست، و گفت که چین به فیلیپین وعده داده‌است که اگر در ساخت واکسن ویروس کووید-۱۹ به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کند، فیلیپین در اولویت دریافت آن خواهد بود. او گفت واکسن نخست در اختیار فقیرترین افراد قرار خواهد گرفت، بعد طبقات متوسط و نیروهای امنیتی."

آقای دوترته گفت: "به شما قول می‌دهم که تا ماه دسامبر به فضل الهی، به وضع عادی برمی‌گردیم."

© The Independent

بیشتر از جهان