خامنه‌ای: هدف تحریم‌ها فروپاشی اقتصاد ایران است

مردم باید آسیب‌های ناشی از کرونا را جبران کنند

 علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران- عکس از ایرنا

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید هدف تحریم‌های آمریکا «ورشکستگی دولت، فروپاشی اقتصادی کشور و به ستوه آوردن ملت» است.

علی خامنه‌ای روز جمعه، ۱۰ مرداد، در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان گفت، که این تحریم‌ها شکست خواهد خورد.

رهبر جمهوری اسلامی دست برداشتن از برنامه‌های هسته‌ای و نظامی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی در مورد ارتباط با کشورهایی که آنها را «کشورهای مقاومت» خواند، رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این سخنان علی خامنه‌ای در حالی است که دخالت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با انتقادات شماری از کشورهای منطقه و نیز انتقادات برخی از مردم در داخل کشور مواجه شده که از تخصیص بودجه و هزینه برای این نوع دخالت‌ها ناراضی هستند.

آمریکا نیز در چارچوب سیاست اعمال فشار حداکثری، جمهوری اسلامی را به تلاش برای بی‌ثباتی در منطقه و حمایت از تروریسم متهم می‌کند و خواستار توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در سخنرانی خود، ضمن مخالفت مجدد با مذاکره با آمریکا، گفت «مذاکره یعنی این که همه قدرت منطقه‌ای، صنعت هسته‌ای و بازدارندگی نظامی را کنار بگذاریم.»

وی در ادامه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که قصد دارد از مذاکره برای خودش یا در انتخابات «استفاده» کند. سخنان علی خامنه‌ای در حالی است که او پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ نیز پیشنهادهای دولت‌های پیشین آمریکا برای مذاکره و بهبود روابط دوجانبه را رد کرده بود.

علی خامنه‌ای همچنین از رفتار کشورهای اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد و راه‌اندازی کانال مالی اینستکس را «بازیچه چرندی» خواند که اروپایی‌ها حتی آن کار را (اینستکس) هم انجام ندادند. اینستکس سازوکار حمایت از مبادلات تجاری است که کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت با ایران در دوره تحریم، راه‌اندازی کرده‌اند.

علی خامنه‌ای ضمن انتقاد از افزایش روز به روز قیمت ارز در بازار هم گفت، «این ماجرا بیش از اینکه دلایل اقتصادی داشته باشد دلایل امنیتی و سیاسی دارد.» اگر چه او پذیرفت از نظر معیشت عمومی و گرانی مشکلات جدی وجود دارد.

از سوی دیگر در حالی که انتقادات بسیاری از نحوه برگزاری مراسم محرم در دوره شیوع کرونا در ایران وجود دارد، علی خامنه‌ای گفت هیات‌های مذهبی و مداحان به دستور العمل‌های ستاد مبارزه با کرونا گوش کنند. وی از مردم خواست که خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا را خود جبران کنند.

بیشتر از