کاوشگر ناسا عازم مریخ شد

تاکنون هشت سفینه ناسا با موفقیت بر سطح مریخ نشسته‌اند

پس از سفینه‌های امارات متحده عربی و چین، این سومین فضاپیمایی است که در این ماه به سوی مریخ پرتاب شده است - JOEL KOWSKY / NASA / AFP

ناسا سفینه خود را به هدف یافتن نشانه‌های زندگی‌های گذشته در سطح کره مریخ به سوی این سیاره پرتاب کرده است.

کاوشگر «پرسِویِرِنس» روز پنجشنبه در ساعت ۷:۵۰ بامداد به وقت محلی (۱۱:۵۰ به وقت گرینویچ) به همراه سفینه «یونایتد لانچ اَلایِنس اطلس وی» از پایگاه هوایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد.

تنها لحظاتی پیش از پرواز، کالیفرنیا دستخوش یک زلزله شد که مسئولان پرتاب سفینه لرزش آن را در «جت پروپالژِن لابوراتوری» ناسا، که در «پاسدینا» مستقر است احساس کردند. هرچند این واقعه موجب تعجب کارشناسان شد و این نکته را مطرح کرد که در کنار اپیدمی کرونا، به نظر می‌رسد وقایع، نام «کاوشگر» را در تضاد (با سایر وقایع) قرار می‌دهد، عملیات پرتاب سفینه به موقع و طبق برنامه انجام شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از لحظاتی پراضطراب در جریان پرتاب سفینه و سپس قرار گرفتن آن در مسیر مریخ، و نیز دقایق انتظار برای شارژ شدن انرژی خورشیدی سفینه برای تماس با زمین، سرانجام تماس میان سفینه و تیم کنترل ناسا برقرار و تایید شد که این فضاپیما بدون مشکل به سوی سیاره سرخ در حرکت است.

سفر سفینه به کره مریخ تا ماه فوریه و زمان فرود به سطح این سیاره و آغاز ماموریت یافتن نشانه‌های زندگی بر آن، طول خواهد کشید. کارشناسان اظهار امیدواری کرده‌اند که این ماموریت پیش از بازگشت پر اضطرار به زمین، «کسالت آور و آرام» باشد. 

کاوشگر «پرسویرنس» در طول هفت ماه حدود ۵۰۰ میلیون کیلومتر را با هدف نشستن در منطقه موسوم به «دهانه جِزِرو» خواهد پیمود. تنها هشت سفینه ناسا با موفقیت بر سطح مریخ نشسته‌اند، شاهکاری که باعبارت «هفت دقیقه وحشت» توصیف شده است.

کاوشگر پرسویرنس هوشمندترین وقدرتمندترین کاوشگر ناساست که مملو از فناوری‌های ویژه برای درک سطح مریخ و جستجو برای یافتن نشانه‌های زندگی است. این کاوشگر همچنین حامل هلی کوپتری است که نخستین بالگردی خواهد بود که بشر بر فراز یک کره دیگر به پرواز درآورده است. 

پس از سفینه‌های امارات متحده عربی و چین، این سومین فضاپیمایی است که در این ماه به سوی مریخ پرتاب شده است. 

تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که «دهانه جزرو» حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش یک دریاچه و خود مریخ گرمتر و مرطوب تر از حال بوده است.

«دهانه جزرو» حاوی سنگ، خاک رس و کربنات است که به اعتقاد دانشمندان توانایی بالقوه آن را دارد که ملکول‌های اورگانیک را که می‌تواند شاهدی بر زندگی‌های گذشته باشد، در خود حفظ کند.

پرسویرنس علاوه بر دستگاه‌های پیشرفته برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد آتمسفر، خاک، شرایط محیطی و نشانه‌های زندگی، حامل یک هلی‌کوپتر کوچک ۱.۸ کیلوگرمی است. 

هلی کوپتر «اینجِنیواِتی» فواصل کوتاهی را بر فراز مریخ خواهد پیمود و اگر این کار را با موفقیت انجام دهد، می‌توان از آن برای ماموریت‌هایی مشابه بر فراز دیگر سیارات نیز استفاده کرد.

پرسویرنس همچنین نوعی آزمایش فناوری برای ماموریت‌های آتی فضانوردان به مریخ است.

در میان این آزمایشات، روش تولید اکسیژن از آتمسفر مریخ و تشخیص دیگر منابع از جمله آب سطحی است.

در این میان، دانشمندان در بریتانیا در انتخاب نمونه‌های سنگ و خاک مریخ که قرار است به زمین بیاورد به پرسویرنس کمک خواهند کرد. 

قرار است پژوهشگران دانشگاه امپریال کالج لندن و موزه تاریخ طبیعی بریتانیا نمونه‌های سطح مریخ را که ممکن است حاوی زندگی‌های گذشته باشد مشخص کرده و روی ترکیب مواد معدنی و شیمیایی خاک و سنگ داخل «دهانه جزرو» مطالعه کنند.

پرفسور مارک سِپتون از امپریال کالج می‌گوید: «امیدوارم نمونه‌های انتخابی ما به نسل‌های کنونی و آتی دانشمندان کمک کند کشف کنند آیا هرگز روی سیاره سرخ زندگی وجود داشته است یا نه.»

«با یک نمونه به دقت انتخاب شده از سطح مریخ، می‌توانیم کشف کنیم احتمالا تاریخ زندگی در کائنات به کره زمین محدود نمی‌شود.»

این هفته هفته شلوغی برای ناساست که در جریان آن همچنین از دو فضانوردی استقبال خواهد کرد که روز یکشنبه در آب‌های ساحلی فلوریدا به زمین باز خواهند گشت.

باب بنکِن و داگ هِرلی در فضاپیمای «کرو دراگون» که به «اِندِوِر» موسوم است به زمین باز می‌گردند. این فضاپیما توسط کارخانه «اسپیس اکس» ساخته شده است.

این پایان ماموریتی خواهد بود که هدف آن به گفته ناسا آزمایش سیستم اعزام فضانورد به فضا از جمله عملیات پرتاب، اتصال دو فضاپیما به یکدیگر درفضا، فرود و نجات سفینه پس از فرود بوده است.

گزارش های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از زندگی