والدین «جک جهادی» به خاطر ارسال پول برای فرزندشان مجرم شناخته شدند

پدر و مادر این عضو بریتانیایی داعش اتهام کمک مالی به تروریسم را رد کرده‌اند

والدین یک عضو بریتانیایی داعش، مشهور به «جک جهادی»، به دلیل ارسال پول برای او به سوریه، مجرم شناخته شدند.

جان لتز و سلی لین کمک مالی به تروریسم را تکذیب کردند، اما دادگاه ناحیه آولد بیلی، آنها مجرم شناخت. پسر این زوج بریتانیایی هم‌اکنون در بازداشت کردهای سوریه است.

هیات منصفه، این زوج را در مورد ارسال ۲۲۳ پوند برای جک لتز در سپتامبر ۲۰۱۵ گناهکار تشخیص داد، اما آنان را برای یک مورد دیگر حواله پول در دسامبر همان سال، تبرئه کرد.

در دادگاه مطرح شد که آقای لتز، کشتگر فرآورده‌های ارگانیک، و خانم لین، جمع‌آوری کننده سابق کمک‌های مالی در نهاد خیریه آکسفم، هشدارهای پلیس را در مورد پیوستن پسرشان به داعش، نادیده گرفتند.

به آنان گفته شده بود که پسرشان، جک، افراطی شده است. با این‌حال، آن‌ها برای او که که در نوجوانی به اسلام گرویده بود و می‌خواست برای حضور در یک «واقعه بزرگ» به خاورمیانه برود، بلیت هواپیما خریدند.

به هیات منصفه گفته شد که مردی از مسجد محلی در آکسفورد که جک را می شناخت، پس از پی بردن به برنامه‌های او برای خروج از بریتانیا، آقای لتز را ترغیب کرد که گذرنامه پسرش را ضبط کند. اما در ۲۴ مه ۲۰۱۴، خانم لین یک بلیت هواپیما برای او تهیه کرد و دو روز بعد، جک که در آن زمان ۱۸ سال داشت، از فرودگاه هیتروی لندن به مقصد امان، پایتخت اردن، پرواز کرد.

او مدتی را در اردن، کویت و عراق گذراند، در آنجا با دختر یکی از سرکردگان عشایری ازدواج کرد و سپس رهسپار منطقه تحت کنترل داعش در سوریه شد.

جک عکسی از خودش را در لباس نظامی در نزدیکی رقه، پایتخت غیررسمی داعش، در اینترنت منتشر کرد و در مطلبی در فیسبوک، آشکارا از تمایلش به شرکت در یک حمله تروریستی سخن گفت.

او در اظهار نظر درباره عکسی که یکی از هم‌کلاسی‌های سابقش را با سربازان ارتش بریتانیا نشان می‌داد، نوشت:«خیلی دوست دارم که به یک عمل شهادت‌طلبانه در این صحنه دست بزنم… با خوشحالی همه افراد واحد لینوس را به‌دست خودم خواهم کشت. این پیام برای شماست، مادر و تایلر (برادر کوچکتر او)، من صادقانه می‌خواهم سر لینوس را از بدنش جدا کنم. امیدوارم پای او به باجی یا فلوجه ( شهرهایی در عراق) برسد و روزی مرا ببیند که مسلح هستم و شش گلوله در سرش خالی می‌کنم».

به اعضای هیات منصفه گفته شد که در مارس ۲۰۱۵، پلیس به خانه جک رفت، کامپیوترها و ابزار دیگر او را ضبط کرد و به پدر و مادرش رسما اخطار کرد که امکان دارد آنها بابت ارسال وسایل یا پول برای پسرشان، مجازات شوند.

هنگامی که جک از حمله پلیس به خانه پدر و مادرش باخبر شد، پاسخ داد: «لطفا به اطلاع پلیس بریتانیا برسانید که من قصد ندارم به کشور ورشکسته آنها برگردم…از طرف من به آنها بگویید: از عصبانیت بمیرید، به‌زودی این شما خواهید بود که مورد حمله قرار خواهید گرفت».

دادستان آن محاکمه، آلیسون مورگان، در مورد «علایم هشداردهنده آشکار اقدامات جک» توضیح داد، و از جمله به پیامی از یک دانشجوی مقطع دکترا در آکسفورد با ارتباط‌هایی با کویت اشاره کرد، که حاوی نگرانی‌هایی نسبت به «طرف‌های صحبت» جک بود.

دادستان گفت که والدین جک، علی‌رغم هشدار پلیس، دانشگاهیان، مددکاران و خیرخواهان در مورد احتمال تعقیب و مجازات‌شان، برای او پول فرستادند.

متهمان که ساکن خیابان چیسول در آکسفورد هستند، سه اتهام کمک مالی به تروریسم را رد کردند.

آنها ادعا کردند که پسرشان که به اختلال وسواس مزمن دچار است و در رقه به دام افتاده بود. آن‌ها می‌گویند که تحت فشار بودند و نگران جان فرزندشان بودند و برای همین دسامبر ۲۰۱۵ کوشیدند تا پول بیشتری برای او بفرستند.

خانم لین هنگامی که در دادگاه شرح می‌داد که چگونه از شنیدن خبر حضور پسرش در سوریه وحشت کرده بود، به گریه افتاد و توضیح داد که آقای لتز به پسرش التماس کرده بود که به خانه بازگردد و به او گفته بود:«مجبورنیستی برای کمک به هم‌کیشان مسلمان خودت، بمیری».

هر دوی آنان پیام‌های پراحساسی با پسرشان رد و بدل کرده بودند. خانم لین در یکی از تماس‌ها با پسرش، گفته بود: «واضح است که من تسلیم تو شدم…. من مادر بسیار بدی بودم که اختیارات بسیار زیادتری از آنچه یک بچه می‌تواند داشته باشد به تو دادم».

اعضای هیات منصفه پیش از صدور حکم در روز جمعه، نزدیک به ۲۰ دقیقه بحث کردند، و پس از آنکه نتوانستند در مورد اتهام سوم مرتبط با کوشش برای ارسال پول در ژانویه ۲۰۱۶ تصمیم بگیرند، جلسه دادگاه را ترک کردند.

خانم مورگان در خصوص آن اتهام گفته که درخواست فرجام نخواهد داد و خواستار بایگانی شدن پرونده آن اتهام شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان