واکنش آمریکا به افتتاح فروشگاه ایرانی در ونزوئلا

«ونزوئلا پول زیادی برای خرج کردن ندارد»

این فروشگاه متعلق به عیسی رضایی است که زنجیره‌ای از ۷۰۰ فروشگاه دیگر در ایران را مدیریت می‌‌کند-عکس از شبکه‌های اجتماعی

دستیار دفتر آمریکای لاتین در وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به افتتاح فروشگاه مواد غذایی ایرانی در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا گفت: «هرگونه حضور ایران در آمریکای لاتین چیزی نیست که مورد علاقه ما باشد».

مایکل کوزاک به خبرنگاران گفت: «افتتاح این فروشگاه اتحاد بین دو دولت منفور را به نمایش می‌گذارد.»

او در ادامه به خبرنگاران گفت: «انتظار ندارم ونزوئلا بتواند منافع بسیاری از ایران به دست آورد. ایران می‌خواهد کالا بفروشد و این در حالی است که ونزوئلا پول زیادی برای خرج کردن ندارد.»

ایران پس از ارسال پنج نفتکش حامل سوخت برای ونزوئلا،‌ کشتی‌های حامل مواد غذایی و تجهیزات مقابله به کرونا را برای این کشور ارسال کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، فروشگاه مواد غذایی ایرانی در شرق کاراکاس روز چهارشنبه افتتاح شده و در مراسم افتتاح آن مقاماتی از دولت ونزوئلا و سفارت جمهوری اسلامی حضور داشته‌اند. عموم مردم می‌توانند از هفته آینده از این فروشگاه خرید کنند.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، این فروشگاه متعلق به عیسی رضایی است که زنجیره‌ای از ۷۰۰ فروشگاه دیگر در ایران را مدیریت می‌‌کند. گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که فروشگاه اتکا که متعلق به وزارت دفاع بوده و روابط نزدیکی با سپاه پاسداران دارد، شعبه‌ای را در کاراکاس راه‌اندازی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

ونزوئلا با در اختیار داشتن بزرگترین ذخایر نفتی جهان، در نتیجه سیاست‌های دولت‌های کمونیستی و پوپولیست وخیم‌ترین شرایط اقتصادی را تجربه می‌کند. برخی معتقدند ونزوئلا از جمله کشورهایی در جهان است که بدون اینکه جنگی در آن در گرفته باشد، دچار قحطی شده و میلیون‌ها نفر از آن مهاجرت کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد از طریق نمایش روابط دوستانه با کشورهایی مانند چین یا ونزوئلا که ۱۲هزارکیلومتر آن‌سوتر از ایران قرار دارد، افکار عمومی را قانع کند که به رغم تحریم‌ها و استراتژی فشار حداکثری آمریکا، همچنان برخی کشورها در جهان حاضر به همکاری با آن هستند. اما روشن نیست این کشور که در سال‌های اخیر منابع نفتی‌اش را در مقابل دارو و غذا معامله کرده، چگونه می‌تواند هزینه مواد غذایی، محصولات و تجهیزات پزشکی که از ایران دریافت کرده را پرداخت کند.