«سلاح‌های ایرانی» و تمدید وضعیت اضطراری ملی آمریکا در رابطه با لبنان

دونالد ترامپ: انتقال سلاح‌های پیشرفته از ایران برای حزب‌الله ادامه دارد

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله-KHAMENEI.IR / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا،‌ وضعیت اضطراری ملی ایالات‌متحده در ارتباط با لبنان را تمدید کرد.

در بیانیه کاخ سفید درمورد تمدید این وضعیت تا یادزهم مردادماه سال آینده به نقش سلاح‌های ایرانی در این تصمیم‌گیری اشاره شده است. این بیانیه ادعا می‌کند که لبنان همچنان به واردات سلاح‌های کشنده از ایران ادامه می‌دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «فعالیت‌های خاصی مانند ادامه انتقال سلاح از ایران برای حزب‌الله جریان دارد. این سلاح‌ها شامل سیستم‌‌‌‌های پیشرفته‌ای است که هدف آن تضعیف استقلال لبنان و دامن زدن به بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی در منطقه است. این فعالیت‌ها تهدیدی برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات‌متحده به شمار می‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه به تلاش سوریه برای نفوذ در لبنان از طریق تحریک سیاسی ناآرامی‌ها و تضعیف دولت منتخب لبنان اشاره شده است.

ایالات متحده نخستین بار وضعیت اضطراری ملی در رابطه با لبنان را ۱۳ سال قبل (اول آگوست ۲۰۰۷) اعلام کرده بود.

این وضعیت اضطراری در ۴۱ سال گذشته همواره در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز تمدید شده است.

فرمان وضعیت اضطراری ملی برای نخستین بار ۱۰ روز پس از گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران در ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۵۸ از سوی جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا صادر شد. دلیل صدور فرمان ۱۲۱۷۰، تهدید‌های غیر معمول و فوق‌العاده‌ای اعلام شد که در نتیجه شرایط ایران؛ امنیت ملی،‌ سیاست خارجی و اقتصاد ایالات‌متحده را تحت تاثیر قرار می‌داد.

دونالد ترامپ آبان‌ماه سال گذشته در نامه تمدید وضعیت اضطراری به این نکته اشاره کرد که روابط با ایران هنوز عادی‌سازی نشده و فرایند عملی شدن توافق‌هایی که در ۲۹ دی‌ماه ۱۳۵۹ برقرار شد (توافق الجزایر)، هنوز در حال پیگیری است ، از همین رو وضعیت اضطراری ملی را برای یک سال دیگر تمدید می‌کند.