بلاروس: توطئه روس‌ها در انتخابات را خنثی کردیم

«۳۳ سرباز اجیر شده گروه خصوصی رزمی «واگنر» به کمک افسران کا.گ.ب دستگیر شدند»

عکس آرشیوی از نیروهای امنیتی بلاروس و معترضان-Sergei GAPON / AFP

مقامات بلاروس از خنثی‌سازی توطئه‌ای خبر دادند که قرار بود انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده در این کشور را «بی‌ثبات کند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی «بیتا»، ۳۳ سرباز اجیر شده گروه خصوصی رزمی «واگنر» به کمک افسران کا.گ.ب دستگیر شدند.

تلویزیون دولتی در طول روز چهارشنبه با پخش تصاویری از دستگیری این افراد، که ظاهرا وقتی دستگیر شدند که گذرنامه‌های روسی، درجات نظامی، کارت بانکی، پول نقد، تلفن و کاندوم در اختیار داشتند، سعی می‌کرد ادعاهای دولت را ثابت کند.

و این تمام ماجرا نبود. خبرگزاری بیتا با اشاره به منابع محرمانه در نهادهای دولتی گفت که مقامات اطلاعاتی در دست دارند که حاکی از حضور «بیش از ۲۰۰ سرباز روسی» در کشور است که منتظر دستور هستند.

همین منابع گفته‌اند که جنگجویان واگنر به طریقی توانسته‌اند شب جمعه در هتلی در «مینسک» اقامت کنند و سپس به یک اقامت‌گاه بیماران سل در حومه شهر منتقل شده‌اند. در این مکان بوده که کارکنان بیمارستان به چند مرد مشکوک شدند که ادعا می‌کردند گردشگر روسی هستند. همه آنها لباس یک شکل «شبیه یونیفورم نظامی» داشتند و «مشروب نمی‌خوردند.»

هویت بیش از نیمی از این ۳۳ نفری که مینسک مدعی دستگیری آنهاست، با آن چه در فهرست آزاد جنگجویانی که در اوکراین جنگیده‌اند منتشر شده همخوانی دارد. اما اطلاعات ارزشمند دیگری درباره این افراد یا بقیه ۱۶۷ جنگجویی که ظاهرا در توطئه دست داشته‌اند وجود دارد.

قشرهای بسیاری از جامعه بلاروس با اشاره به استعداد آقای لوکاشنکو در سر هم کردن داستان‌های عجیب و غریب امنیتی در آستانه انتخابات، اخبار را با دیده تردید می‌نگرند. رئیس جمهور آخرین بار روز جمعه اشاره‌ای مبهم به سربازان روس داشت، زمانی که گفت «سربازان و گانگسترها ... در گروه‌های نظامی خصوصی» آماده انجام عملیات «نیرنگ‌آمیز» از «جانب سایر کشورها» هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی نظریات حاکی است احتمالا عملیات با موافقت مسکو طرح‌ریزی شده است. نظریه دیگری معتقد است حضور مردان در مینسک پایتخت به این خاطر بوده که از بلاروس به عنوان منطقه واسطه برای نفوذ به کشور سوم استفاده می‌شده است. مرزهای هوایی روسیه در جریان بحران ویروس کرونا بسته شده است.

الکساندر لوکاشنکو، که ۲۶ سال بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده، در انتخابات ۹ آگوست خودش را در موقعیت بسیار دشواری می‌بیند. فشارهای اقتصادی و انتقاداتی که به خاطر انکار ویروس کرونا از او شده باعث شد تا طرفداران سنتی او به شدت از او روی برگردانند.

با اتحادی که بر سر اسوتلانا تیکانوسکایا، نامزد دیگر ریاست جمهوری، تشکیل شده، برای اولین بار در دو دهه گذشته، این مرد دیکتاتور مآب خود را در خطر جدی می‌بیند.

خانم تیکانوسکایا، همسر کاندیدای محبوس شده‌اش سرگی تیکونوسکی، تا همین چند هفته پیش یک زن خانه‌دار ناشناخته بود. اما موضع عاری از سیاست او که فقط قول یک انتخابات سالم را داده ظاهرا بسیار بیشتر از ۷.۵ درصدی که از نظرسنجی‌های رسمی بیرون آمده مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

ولادمیر فرولوف، دیپلمات سابق روس و کارشناس امنیتی نزدیک به منابع دولتی، با رد ادعاهای بلاروس، آنها را «طرح خودساخته لوکاشنکو» نامید.

وی در گفتگو با ایندیپندنت گفت: «هیچ داستانی وجود ندارد. شاید دارد برای حکومت نظامی زمینه‌چینی می‌کند ولی روسیه هیچ ربطی به این جریان ندارد. ما خشمگین هستیم که او دارد از ما به عنوان تله استفاده می‌کند.»

یکی از کارکنان ریاست جمهوری چهارشنبه عصر گفت که آقای لوکاشنکو برای بررسی موضوع در شورای امنیت کشور دستور تشکیل جلسه فوری داده است.

© The Independent