مداحان وزیر بهداشت را توجیه کردند؛ مراسم محرم باید برگزار شود

پیشنهاد علی خامنه‌ای برای راه انداختن «کارناوال محرم» در شهرهای کشور

جلسه مداحان و سخنرانان مذهبی با وزیر بهداشت - عکس از خبرگزاری دانشجو

چند روزی‌ست که واکنش‌های مقامات مذهبی و بهداشتی مملکت به برگزاری و یا عدم برگزاری مراسم مذهبی در محرم باعث آن شده است که اختلاف‌نظرها در دو طیف مختلف از متنفذین در حکومت شکل گیرد. 

گروهی از مذهبیون و مداحان و سخنرانان مذهبی مملکت تا پای جان ایستاده‌اند و مصرانه می‌گویند که مراسم محرم باید برگزار شود و از این تصمیم به هیچ قیمتی روی برنمی‌گردانند. از سوی دیگر مقامات بهداشتی کشور با اشاره به رشد نگران کننده آمار ابتلای شهروندان به ویروس کرونا و به تبع بالارفتن آمار قربانیان این بیماری در کشور، تاکید دارند که برگزاری مراسم محرم در این شرایط به هیچ وجه صلاح نیست و به طرق مختلف مخالفت خود با برگزاری مراسم را اعلام کرده‌اند. 

خبرگزاری فارس، امروز چهارشنبه در گزارشی به دیدار وزیر بهداشت کشور، سعید نمکی و جمعی از چهره‌های مذهبی و مداحان کشور پرداخته است. دیداری که حضور برخی افراد در جبهه موافقان برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی کشور، نشان از سنگین بودن کفه ترازو به نفع این موافقان برگزاری مراسم است.

در این دیدار علیرضا پناهیان، نائب رئیس قرارگاه عمار و معاون سابق فرهنگی نهاد رهبر نظام در دانشگاه‌ها ، مهدی طائب رئیس شورای قرارگاه عمار و  گروهی از سخنرانان معروف مذهبی و هم‌چنین مداحان نزدیک به بیت رهبری حضور داشتند. 

به گزارش خبرگزاری فارس علیرضا پناهیان با ارائه این پیشنهاد که «مجموعه وزارت بهداشت از مجالس عزاداری دفاع کند و ما هم از رعایت دستورات بهداشتی حمایت می‌کنیم»، گفته است: «نباید زمینه را برای دوگانگی‌ها ایجاد بکنیم و باید مانع آن بشویم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پناهیان خطاب به وزیر بهداشت گفته «سؤال ما این است که صحت این آمارهایی که از تلفات اعلام می‌شود چگونه است؟»

این مقام نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ادعا کرده است که آمارهای مربوط به قربانیان کرونا و مبتلایان به این بیماری در کشور «گاهی عمداً بیشتر اعلام می‌شود».

پناهیان گفته است که «اگر آمارها با بی‌توجهی درمانی زیاد شده باشد، بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و مردم حرف‌های ما را هم نمی‌پذیرند».

علیرضا پناهیان که در زمره افراطی‌ترین روحانیون نزدیک به حکومت است خطاب به مقامات بهداشتی گفته است «ا سؤال دیگر ما درباره اشخاصی است که طب سنتی را ترویج می‌کنند که آیا به آنان می‌شود اعتماد کرد؟ ما اگر بدانیم دستگاه سلامت کشور آن را تائید کرده است، بسیار مؤثر است و حرف‌ها یکی می‌شود».

مهدی طائب هم در این دیدار گفته است که «من اینطور فهمیدم که اگر کسی از ویروس ترسیده باشد آسیب‌پذیر می‌شود ولی دین مقاومت را بالا می‌برد». 

سعید نمکی، وزیر بهداشت مملکت هم با اشاره به اینکه «ما برای شب‌های قدر، پس از جلسه ویدئو اجلاس رهبر (علی خامنه‌ای)  درنگ نکردیم و اقدامات را انجام دادیم که نتیجه خوبی هم گرفته شد» گفته: «درباره محرم هم تردید ندارم که دل امام زمان را شاد خواهیم کرد».

به گفته وزیر بهداشت «راه افتادن دسته دو بدی دارد که فکر ما را به خود مشغول کرده؛ اول اینکه با هیچ قوه قهریه‌ای نمی‌توانیم فاصله‌ها را حفظ کنیم و دوم اینکه اساساً نمی‌توانیم و قبیح می‌دانیم اگر جلوی عزاداری مردم را بگیریم چون این شورش دل عاشق است»

وزیر بهداشت پیشنهاد کرده است که «در یک فضای تعریف‌ شده‌ای و بین خانه‌ها با هر وسعت و گستردگی پرچم مشکی بدهیم و از خانه‌ها روضه پخش کنیم اما راه افتادن دسته و پیوستن افراد را که توانایی کنترل آن‌ها را نداریم چیزی است که ذهن ما را به خود مشغول کرده است».

وزیر بهداشت در بخش دیگری از حرف‌هایش گفته است که پس از گفت‌وگو با رهبر جمهوری اسلامی و پرسیدن این سوال که «منظور شما از برگزاری باشکوه مراسم چیست؟» علی خامنه‌ای در پاسخ به وی گفته است که «باشکوه به معنای شلوغ کردن نیست. بروید طرحی نو دراندازید که هم آسیب به کسی نرسد و هم یاد کربلا و مصائبش بشود مثل‌ اینکه کارناوال در معابر راه بیندازید». 

در این دیدار جمعی از مدیحه‌سرایان و مداحان نیز نظرات خود درباره برگزاری مراسم مذهبی در دوران محرم و صفر را مطرح کردند.

محسن عرب خالقی، یکی از شاعران و مدحه‌سرایان نزدیک به بیت رهبری  با انتقاد از رویکرد برخی مقامات دولتی که موجب تحرک احساسات جوانان شده گفته است «این اقدامات موجب درگیری‌هایی شده که این تازه اول آن است. عزاداری دهه اول محرم قطعاً با فرمایشات دستوری اجرا نمی‌شود. به نظر می‌آید که اگر مراجع تقلید به وسط بیایند جریان سازی اتفاق بیفتد. جریان‌هایی مثل جریان شیرازی سبب تقابل دو جبهه دینی می‌شود».

اشاره او به جریان نزدیک به هواداران آیت‌الله شیرازی‌ست که معتقد به شیوه‌های خاصی از عزاداری محرم هستند از جمله اینکه با وجود ممنوعیت‌ها هم‌چنان به «قمه زنی» در مراسم مذهبی محرم اصرار و اعتقاد دارند. 

احمد واعظی از مداحان حاضر در جلسه نیز گفته است که «ما در سراسر کشور سنت‌های مختلفی در عزاداری داریم و به نظر می‌رسد اگر به‌جز بعضی اصل‌های کلی، بقیه را به مردم واگذار کنیم».

به نظر می‌رسد بیان نقطه‌نظرات گروهی از مداحان و مذهبیون پرنفوذ حکومت با وزیر بهداشت و معاونین او در نهایت این وزارت‌خانه را مجاب کرده که دست از انتقاد و سنگ‌اندازی برای برگزاری مراسم محرم بردارد. 

سعید نمکی در پایان این دیدار گفته است که «تردید ندارم این محرم یکی از زیباترین و و پرجلوه‌ترین محرم‌ها خواهد بود. در پایان اگر به مدل خاصی از عزاداری در کمیته رسیدید، من از جانب دولت، پای آنچه سهم ماست تا آخر می‌ایستم».

بیشتر از