وزیر عربستان در شمال آفریقا؛ ریاض به دنبال حل بحران لیبی

وزیر خارجه عربستان سعودی با روسای جمهور مصر، تونس و الجزایر دیدار کرد

وزیر امور خارجه عربستان، فیصل بن فرحان در دیدار با رییس‌جمهور تونس، قیس سعید -  TUNISIAN PRESIDENCY / AFP

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه‌شنبه در سفر به الجزیره با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر، دیدار کرد. بحران لیبی موضوع اصلی این صحبت بود.

این بخشی از سفر گسترده آقای فیصل به شمال آفریقا است که در آن با عالی‌ترین مقامات هر چهار کشور این منطقه دیدار می‌کند.

او روز دوشنبه در مصر با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور، این کشور دیدار کرد و در روز شلوغ سه‌شنبه علاوه بر الجزایر به تونس و مراکش هم سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، فیصل و تبون علاوه بر موضوع لیبی در مورد روابط دو کشور و سایر مسائل منطقه و جهان نیز گفتگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه عربستان در بیانیه‌ای در پی جلسه با تبون گفت: «درباره اوضاع منطقه گفتگو کردیم و به هم‌نظری بین عربستان سعودی و الجزایر رسیدیم بخصوص در مورد چالش‌هایی که در حال حاضر پیش روی منطقه هستند که در صدر آن‌ها بحران لیبی است.»

به گفته فیصل، ریاض و الجزیره در موضوع لیبی هم‌نظرند و خواهان حل صلح‌آمیز این بحران به گونه‌ای هستند که از لیبی در مقابل تروریسم و دخالت خارجی حفاظت شود.

پس از الجزایر نوبت تونس بود. وزیر خارجه عربستان سعودی در کاخ کارتاژ‌ِ شهر تونس با رئیس‌جمهور، قیس سعید، دیدار کرد. او در این‌جا نیز از نزدیکی مواضع تونس و ریاض بر سر لیبی سخن گفت.

فیصل در ادامه سفر خود امروز چهارشنبه در سفر به مراکش با همتای خود در این کشور، ناصر بوریطه، دیدار کرد. او پس از این دیدار گفت: «با آقای وزیر در مورد جوانب مختلف روابط نزدیک بین دو کشور برادر و روابط برادری بین‌مان صحبت کردیم.» او گفت «دخالت خارجی و تروریسم» دو چالش اصلی جهان عرب هستند که مورد صحبت دو طرف قرار گرفتند.

فیصل در روز دوشنبه در قاهره در نشست خبری مشترک با همتای مصری خود، سامح شکری، گفته بود ریاض کاملا از موضع مصر در لیبی حمایت می‌کند و خواهان «مذاکرات سیاسی صلح‌آمیز و آتش‌بس» شد.

لیبی درگیر جنگی داخلی است که در آن دولت مستقر در طرابلس که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود مورد حمایت نظامی ترکیه و قطر است. در مقابل دولت مستقر در طبرق در شرق کشور مورد حمایت مصر، عربستان، فرانسه، امارات و عربستان است. دولت ایران مستقیما درگیر قائله نشده گرچه بیشتر به موضع ترکیه نزدیک دانسته می‌شود.