هند نخستین جنگنده «رافال» را در هاله‌‌ای از ابهام تحویل گرفت

درگیری‌های مرزی چین و هند در منطقه مورد مناقشه همیالیا ادامه دارد

 مدت‌ها است که مدر‌ن‌سازی ناوگان هوایی فرسوده متعلق به دوران جماهیر شوروی سابق در اولویت دستورکار ارتش هند قرار دارد-Dassault Aviation /AFP via Getty

هند روز چهارشنبه ورود نخستین جنگنده رافال ساخت فرانسه را که مدت‌ها منتظرش بود،خوشامد گفت، در شرایطی که این کشور درگیر مناقشه مرزی درازمدتی با چین در منطقه هیمالیا است.

تصمیم به مدرن‌سازی نیروی هوایی هند در سال ۲۰۰۱ گرفته شد، اما در اثر مذاکرات طولانی، توافق‌های فسخ شده و اتهامات فساد عقب افتاد.

پنج جت رافال سرانجام تحت تدابیر شدید امنیتی در پایگاهی هوایی در آمبالا در ایالت هاریانا فرود آمدند. ماموران امنیتی مراقب بودند که تصویر حساسی از جنگنده‌های جدید به بیرون درز نکند.

در چهار منطقه اطراف پایگاه هوایی، دستور شماره ۱۴۴ اجرا شد که مردم را از تجمع در گروه‌های بزرگ باز می‌دارد. ماموران پلیس و ارتش جاده‌های مجاور را بستند، و عکاسی و فیلم‌برداری اکیدا ممنوع اعلام شد.

راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، در توییتی نوشت: «پرنده‌ها به سلامت در آمبالا فرود آمدند. اگر بنا باشد کسی نگران این توانایی جدید باشد یا از آن انتقاد کند… افرادی هستند که می‌خواهند تمامیت ارضی ما را تهدید کنند.»

این گفته ممکن است اشاره‌ای باشد به انتقادهای دیرپا از قرارداد رافال در هند، که سال ۲۰۱۶ به مبلغ ۷۶/۶ میلیارد پوند در ازای ۳۶ فروند جت «آماده پرواز» با فرانسه بسته شد. حزب کنگره، حزب اپوزیسون دولت، مدت‌هاست که اتهام فساد در این معامله را مطرح کرده، اما حزب حاکم بی‌جی‌پی این ادعاها را رد کرده‌است.

پی چیدابارام، از اعضای ارشد حزب کنگره، به خبرنگاران گفت که حزب او ورود جت‌ها را خوشامد می‌گوید. او گفت: «هیچ مشکلی با هواپیماهای رافال نیست. مسائل دیگری در شیوه بسته شدن قرارداد وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



هند داشتن یک نیروی هوایی قدرتمند را آمادگی‌ ضروری برای بدترین سناریو، یعنی جنگ در دو جبهه با چین و پاکستان می‌داند. تحلیل‌های هند نشان می‌دهد که در این صورت ۴۲ اسکادران جنگنده (هر کدام با ۱۸ تا ۲۴ فروند هواپیما) مورد نیاز است، اما ناوگان جنگنده‌های روسی سالخورده هند اکنون بیش از ۳۱ فروند جنگنده ندارد.

پنج جت جدید روز دوشنبه با هدایت خلبان‌های نیروی هوایی هند، فرانسه را ترک کردند. برای رسیدن به آمبالا در فاصله ۷ هزار کیلومتر، فقط یک بار در امارات متحده عربی توقف کردند، که نشان از برد بلند و توانایی سوخت‌گیری هوایی درطول مسیر داشت.

این‌ها نخسین هواپیماهای اسکادران احیا شده شماره ۱۷ موسوم به «پیکان‌های طلایی»اند، نیرویی که در طول تاریخ هند در عملیات مهمی شرکت داشته‌است، از جمله در درگیری سال ۱۹۹۹ کارگیل میان هند و پاکستان. با کنار رفتن جنگنده‌های روسی میگ ۲۱ در سال ۲۰۱۶، این اسکادران منحل شد.

هند انتظار دارد که این جت‌ها تا اواسط ماه اوت رسما وارد نیروی هوایی شوند، گرچه کارشناسان گفتند که مدتی طول می‌کشد تا کاملا عملیاتی شوند. انتظار می‌رود شرکت هواپیماسازی داسوی فرانسه تا پایان سال ۲۰۲۱، همه ۳۶ فروند جنگنده را تحویل هند بدهد.

هرچند کسی انتظار جنگی تمام عیار را میان هند و همسایگانش ندارد، چشم‌انداز مناقشه‌ای با چین در ماه‌های گذشته تقویت شده‌است، پس از آن که هند سربازان چینی را متهم کرد که از مرز مورد مناقشه دو کشور، موسوم به خط کنترل عملی (ال‌ای‌سی) در منطقه شمالی لاراک هند گذشته‌اند و چادر و استحکامات به پا کرده‌اند.

مناقشه با درگیری فیزیکی شدید در کوهستان میان سربازان دو کشور به اوج خود رسید، که در جریان آن ۲۰ سرباز هندی کشته ‌شدند. چین تعداد تلفات خود را اعلام نکرده ‌است.

مقام‌های نظامی و دیپلمات‌های هند و چین از آن زمان چند بار مذاکره کرده‌اند تا به راه حلی برسند، اما رویارویی‌ها ادامه یافته و تدابیر امنیتی هر دو طرف در آن منطقه عمدتا سر جایش مانده ‌است.

© The Independent