تنش سیاسی بر سر مجسمه‌های نماد بردگی جنسی در جنگ دوم جهانی

شباهت این مجسمه‌ها به نخست وزیر ژاپن مناقشه برانگیز شده است

مورخان می‌گویند ده‌ها هزار زن از سراسر آسیا، بسیاری از کره جنوبی، به روسپی‌خانه‌های خط مقدم جنگ فرستاده می‌شدند تا درطول جنگ دوم جهانی خدمات جنسی به سربازان ژاپنی ارائه بدهند - Reuters

دو مجسمه جدید در کره جنوبی که نماد قربانیان بردگی جنسی در دست نظامیان ژاپن در جنگ دوم جهانی است، باعث تنش سیاسی شده‌است.

مقام‌های توکیو شباهت یکی از مجسمه‌ها به شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، را به پرسش کشیده‌اند.

مجسمه‌ها در یک باغ گیاه‌شناسی در شهر روستایی پیونگ‌چانگ نصب شده‌اند و یکی از «زنان آرامش‌بخش» را که به ‌زور در روسپی‌خانه‌های زمان جنگ ژاپن کار می‌کردند نشان می‌دهد و نیز مردی که پیش پای آن زن زانو زده و تعظیم می‌کند و ظاهرا شبیه نخست وزیر ژاپن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


یوشیهیده سوگا، وزیر ارشد کابینه ژاپن، گفت اگر گزارش‌ها درباره مجسمه درست باشد، «تاثیری قطعی بر روابط ژاپن و کره خواهد گذاشت».

آقای سوگان سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «به نظر من چنین کاری طبق آداب بین‌المللی نابخشودنی است.»

کیم چانگ-ریول، مالک باغ گیاه‌شناسی گفت که مجسمه‌ها پیشنهاد او بوده‌اند اما قصد خاصی بر شباهت مجسمه مذکر به آقای آبه در کار نبوده است.

او گفت: «آن مرد می‌تواند آبه باشد یا نباشد. مرد نماد هر کسی در مقام مسؤولیت است که می‌توانست صمیمانه از قربانیان بردگی جنسی پوزش بخواهد، اکنون یا در آینده. حتا ممکن است پدر آن دختر باشد…برای همین است که نام مجسمه "کفاره ابدی" است.»

مجسمه‌ها همچنین مورد انتقاد برخی از شهروندان کره جنوبی هم قرار گرفته‌اند که در رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را بدسلیقگی یا بیش از حد تحریک‌کننده خوانده‌اند. آقای چانگ-ریول از مجسمه‌ها دفاع کرد و گفت که آن‌ها بازتاب آرزوی اوست که کشورها بتوانند درگیری‌های تاریخی خود را حل و فصل کنند.

آقای آبه که از سال ۲۰۱۲ نخست وزیر ژاپن است، پیشتر از کره جنوبی خواسته‌است مجسمه‌های مشابهی را که نماد قربانیان بردگی جنسی‌اند از جلوی سفارت‌خانه ژاپن در سئول و شهرهای دیگر بردارد.

مشاجره بر سر برده‌های جنسی میراث استعمار ژاپن و اشغال شبه‌جزیره کره در فاصله سال‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۴۵ است. مورخان می‌گویند ده‌ها هزار زن از سراسر آسیا، بسیاری از کره جنوبی، به روسپی‌خانه‌های خط مقدم جنگ فرستاده می‌شدند تا درطول جنگ دوم جهانی خدمات جنسی به سربازان ژاپنی ارائه بدهند.

سال گذشته روابط میان کره جنوبی و ژاپن به پایین‌ترین حد خود طی سال‌های اخیر رسید، چرا که مناقشاتی به مدت چند دهه بر سر تاریخ جنگ به مسائل مربوط به تجارت و همکاری نظامی کشیده شد.

کیم این-چول، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی، گفت کشورها باید در رابطه با سران دولت‌ها نزاکت را به جا آورند، اما وقتی از او پرسیدند که آیا شهروندان غیرنظامی نیز باید چنین کنند، پاسخ روشنی نداد.


گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent