امضای قرارداد دولت بریتانیا برای واکسن احتمالی ویروس کرونا

این قرارداد با شرکت‌های سانوفی و جی‌اس‌کی برای ۶۰ میلیون دوز به امضا رسیده است

پزشک برزیلی در حال تزریق واکسن کووید ۱۹ به یکی از داوطلبان - NELSON ALMEIDA / AFP

بعد از امضای قرارداد دولت بریتانیا با دو شرکت عظیم داروساز، حدود ۶۰ میلیون از دوز واکسن احتمالی برای کووید-۱۹ می‌تواند در نیمه اول ۲۰۲۱ در دسترس قرار گیرد.

این واکسن به سرعت در حال طراحی و تولید توسط شرکت‌های گلکسواسمیت‌کلاین و سونافی پاستور است و قرار است از ماه سپتامبر آزمایش آن روی انسان آغاز شود.

وزارت تجارت، انرژی و استراتژی صنعت گفت اگر تاثیر و ایمنی این واکسن ثابت شود در ماه‌های اول سال آینده ابتدا به گروه‌های در اولویت، از جمله کارمندان نظام پزشکی و تامین اجتماعی و همچنین کسانی که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، ارائه می‌شود.

این واکسن چهارمین واکسن احتمالی برای ویروس کرونا است که دولت برای دریافت آن قراردادی امضا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الوک شارما، وزیر تجارت گفت: «دانشمندان و محققان ما به سرعت مشغول یافتن واکسنی ایمن و موثر با سرعت و مقیاسی‌اند که بی‌سابقه است. گرچه این روند واقعا بی‌نظیر است اما این واقعیت هنوز وجود دارد که هیچ تضمینی نیست.»

او ادامه داد: «در همین حال مهم است که ما دستیابی زودهنگام به طیف متنوعی از واکسن‌های احتمالی امیدبخش، مانند واکسن سانوفی و جی‌اس‌کی را تضمین کنیم تا شانس خود را برای یافتن واکسنی موثر افزایش بدهیم و بتوانیم از سلامت عموم مردم محافظت کنیم و جان شهروندان را حفظ نماییم.»

تاکنون هیچ واکسنی به قطع ثابت نکرده که علیه این ویروس مرگبار مصونیت ایجاد می‌کند، ویروسی که از زمان شیوع در ماه دسامبر در چین تاکنون جان بیش از ۶۵۰ هزار نفر را گرفته است.

اما دول سراسر جهان مشغول امضای قراردادهایی برای دریافت میلیون‌ها دوز از واکسن‌های احتمالی‌اند به امید آن که تاثیر یکی از آن‌ها ثابت شود.

قرارداد جدید دولت بریتانیا بعد از امضای قرارداد دیگری با آسترازنکا صورت گرفت که برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن آن شرکت طی همکاری با دانشگاه آکسفورد بود، پیش از آن نیز قراردادهای دیگری با شرکت‌های بایون‌تک و فایزر برای ۳۰ میلیون دوز و با شرکت والنوا برای ۶۰ میلیون دوز امضا شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان