روحانی: زندگی مردم به‌خوبی اداره می‌شود

رئیس‌جمهور ایران می‌گوید «بدخواهان» به دنبال فشار اقتصادی و تورم‌ سه‌رقمی بودند که ناکام ماندند

حسن روحانی می‌گوید، دولتش نقشه بدخواهان را نقش بر آب کرده است- president.ir

حسن روحانی گفت که گرچه پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم ولی «اساس کشور، نظام و زندگی مردم» به‌خوبی اداره می‌شود.

روحانی در جلسه امروز هیئت دولت ایران گفت گرچه دولتش به دنبال متعادل کردن قیمت‌ها در بازار است ولی « کالاهای اساسی به وفور در اختیار مردم است.»

در دو سال گذشته ایران با بحران کم‌سابقه کسری بودجه، تورم و کاهش ارزش پول ملی مواجه بوده است. صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال میلادی ۲۰۱۹ را ۹.۵ درصد اعلام کرده است.

در سال جاری میلادی و با اضافه‌شدن بحران ناشی از بیماری جهانی کرونا، رشد اقتصادی و دیگر شاخص‌ها از جمله نرخ بیکاری، تورم، فرار سرمایه و ارزش پول ملی ایران در سال جاری وضعیتی به‌مراتب بدتر از سال گذشته میلادی داشته‌اند.

با این وجود حسن روحانی در سخنان امروزش گفت که «بدخواهان» برنامه‌ریزی کرده بودند تا اقتصاد ایران را به‌هم بریزند و تورم سه‌رقمی ایجاد کنند که ناکام شده‌اند: «می‌خواستند اقتصاد ما را به هم بریزند و مردم را در فشار اقتصادی قرار دهند و اساساً ارکان اقتصاد ما باقی نماند و نتواند ادامه دهد. آن‌ها به فکر این بودند که ما تورم‌های سه‌رقمی و رشد اقتصادی منفی دورقمی داریم و به فکر این‌ها بودند و فکر می‌کردند ظرف چند ماه می‌توانند اوضاع اقتصادی را به هم بریزند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت که در ۱۰ روز گذشته دو و نیم میلیارد دلار ارز صادراتی ایران به سامانه نیما وارد شده و با متخلفینی که ارزشان را ارائه نداده‌اند برخورد خواهد شد: « در ۱۰ روز گذشته صادرکنندگان و شرکت‌های مقید که عمدتاً فولاد و پتروشیمی‌ها هستند، ۲.۵ میلیارد دلار ارز را پس داده‌اند و بسیاری از آن‌ها ارز را به‌درستی به سامانه نیما بازمی‌گردانند. البته اقلیتی هم هستند که متخلف بوده که باید بر اساس قانون با آن‌ها برخورد شود.»

اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته با بحران سقوط ارزش پول ملی مواجه شده است. قیمت دلار که در زمان مشابه سال گذشته حدود ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسید، امروز و در حالی که روحانی در هیئت دولت مشغول ارائه گزارش عملکرد مدیران صنعتی و اقتصادی‌اش بود، ۲۳ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد.

بیشتر از