رهبر کره شمالی: دیگر نیازی به جنگ نداریم چون سلاح هسته‌ای داریم

کیم جونگ اون می‌گوید دیگر تعهدی به تعلیق آزمون‌های هسته‌ای ندارد

 کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در کنار شماری از نظامیان این کشور - STR / KCNA VIA KNS / AFP

 کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی می‌گوید که کشورش دیگر نیازی به جنگ ندارد زیرا برنامه سلاح‌های هسته‌ای آن کشور امنیتش را تضمین می‌کند.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی (کی‌سی‌ان‌ای) گزارش کرد که آقای کیم روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت که کشورش کوشیده‌است به "کشوری هسته‌ای" بدل شود تا از جنگی دیگر پیش‌گیری کند، و اکنون چنین قدرت بازدارنده‌ای را ساخته‌است.

به گزارش کی‌سی‌ان‌ای، رهبر کره شمالی گفت: "حالا ما به کشوری تبدیل شده‌ایم که می‌تواند با اطمینان و بدون سسستی در برابر فشارهای شدید و تهدیدات نظامی و اخاذی ارتجاعیون امپریالیست و نیروهای متخاصم از خودش دفاع کند."

"در این سرزمین دیگر جنگی رخ نخواهد داد، و امنیت ملی و آینده ما محکم و به طور دائمی تضمین خواهد شد و این به دلیل نیوز بازدارنده هسته‌ای مطمئن و موثر ما برای دفاع از خویش است."

آقای کیم این گفته‌ها را در مراسمی برای بازنشستگان جنگ و به مناسبت شصت و هفتمین سالگرد پایان جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ بیان کرد، و اشاره کرد که هیچ قصد ندارد در بحبوحه رکود روابط دیپلماتیک با ایالات متحده، زرادخانه هسته‌ای کشور را کنار بگذارد.

گرچه کره شمالی قبلا هم از لحنی آتشین یا انجام آزمون‌های تسلیحاتی استفاده کرده تا در مذاکرات امتیاز بگیرد، برخی کارشناسان گفته‌اند که پیونگ‌یانگ احتمالا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر و تغییر احتمالی رهبری آن کشور از مذاکره پرهیز خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنرانی آقای کیم در پی اظهارات اخیر مقام‌های کره شمالی و آمریکا ابراز شد، مبنی بر این که بعید است در آینده نزدیک مذاکراتی بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی انجام گیرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته‌است که دونالد ترامپ تنها در صورتی با آقای کیم مذاکره خواهد کرد که چشم‌اندازی برای پیشرفت واقعی در کار باشد، در حالی که کیم یو-جونگ، خواهر آقای کیم و مقام ارشد حزب حاکم، گفته است که نشستی جدید برای کره شمالی "غیرعملی" خواهد بود.

روابط دیپلماتیک میان دو کشور از زمان دیدار دوم آقایان کیم و ترامپ در وین در سال گذشته میلادی بدون رسیدن به توافق، شکست خورد، دچار فترت است.

رهبر کره شمالی سال جاری میلادی را با وعده تقویت برنامه هسته‌ای کشورش و تهدید به رونمایی از یک سلاح "استراتژیک" جدید آغاز کرد.

آقای کیم همچنین گفت که دیگر تعهدی به تعلیق اختیاری آزمون‌های هسته‌ای و موشک‌های دوربرد ندارد.

در ماه‌های اخیر، کره شمالی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با مشکلاتی روبرو شده‌است که باعث شده این کشور مرزش را با چین – که بزرگترین شریک تجاری و خط حیات اقتصادی کره شمالی است – از ماه ژانویه ببندد.

پس از آن که شخصی در شهر کیسانگ در نزدکی مرز دو کره با علایم کووید-۱۹ شناسایی شد، روز جمعه آقای کیم دستور قرنطینه کامل این شهر را داد.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان