کرونا در ایران؛ کمبود ماسک برای کادر پزشکی در برخی استان‌ها

شهرهایی با شیوع بالای کرونا در تهیه ماسک دچار مشکل جدی شدند

گفته می‌شود در برخی از استان‌های کشور نیز ماسک در داروخانه‌ها به صورت سهمیه‌ای و به صورت محدود توزیع می‌شود- عکس از ایسنا/احمد ظهرابی

کمبود روزانه ۶۰ هزار ماسک تنها در بخش بیمارستانی هشدار جدید مسؤولان وزارت بهداشت در ایران است. گفته می‌شود در برخی از استان‌های کشور نیز ماسک در داروخانه‌ها به صورت سهمیه‌ای و به صورت محدود توزیع می‌شود. این در حالی است که مقام‌های وزارت صنعت در اردیبهشت ماه از ۱۸ میلیون ماسک انبار شده خبر داده بودند. جمشید گلپور، رییس ستاد مقابله با کرونای وزارت صنعت، گفته بود ۱۸ تا ۳۰ میلیون ماسک وارداتی که در دوران اوج‌گیری شیوع بیماری وارد کشور شد، هنوز در انبارها باقی مانده است. در حالی که معاون وزیر بهداشت در ۲۷ تیرماه در نامه‌ای به سرپرست وزارت صنعت از کمبود ماسک خبر داده بود، نامه‌‌ای که روز بعد توسط نویسنده آن؛ رییس سازمان غذا و دارو تکذیب شد. محمدرضا شانه‌ساز نامه ارسالی به وزارت صنعت را به منظور پیش‌بینی افزایش نیاز کشور و برنامه‌ریزی برای تامین ماسک در ماه‌های آینده عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر خوش‌بختانه هیچ کمبودی وجود ندارد.» تنها چند روز پس از این تکذیبیه معاون آقای شانه‌ساز از کمبود روزانه ۶۰ هزار ماسک تنها در بخش بیمارستانی خبر داده است.

مقام‌های رسمی وزارت بهداشت کمبود ماسک را به دلیل کمبود مواد اولیه برای تولیدکننده‌های معین عنوان کرده‌اند. کمبود مواد اولیه برای تولید ماسک از ابتدای خرداد ماه یعنی حدود دو ماه پیش از سوی وزارت بهداشت ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز امروز گفته است: «از ابتدای خرداد، تولیدکننده‌های معین به دلیل کمبود مواد اولیه تولید ماسک نتوانستند به درستی ماسک مورد نیاز را تامین کنند.» ماسک طی روزها و هفته‌های گذشته با نرخ‌های متفاوت در ایران فروخته شده که می‌تواند نشان از کمبود این کالا و نبود نظارت صحیح بر شبکه توزیع آن در کشور باشد.

منان حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه پزشکی تهران با هشدار در مورد کمبود روزانه ۶۰ هزار ماسک فقط در بخش بیمارستانی گفته است: «با افزایش میزان تقاضا، تامین آن (ماسک) به خصوص در مناطق با شیوع بالای کرونا یا مناطق قرمز دچار مشکل جدی شد.» آقای حاجی محمودی می‌گوید از ابتدای بحران کرونا تاکنون میزان نیاز مردم و تقاضای ارائه ماسک در داروخانه‌ها افزایش پیدا کرده است.

او با اشاره به این که کمبود ماسک N۹۵ و سه لایه از ابتدای شیوع کرونا در کشور وجود داشته است توضیح داده که، کمبود تامین ماسک N۹۵  تا حدی در کشور حل شده است اما هم‌چنان کمبود ماسک سه لایه به قوت خود باقی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته همواره گزارش‌هایی در خصوص کمبود ماسک در شهرها و استان‌های مختلف ایران منتشر شده است.

در هفته‌های پیش محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و داروی ایران نیز در نامه‌ای به حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، درباره کمبود ماسک و مواد اولیه آن در کشور هشدار داده بود.

آقای شانه‌ساز در بخشی از نامه خود با اشاره به چند نرخی بودن و کمبود ماسک در ایران نوشت: «در هفته‌های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه ماسک‌های پزشکی، چندنرخی بودن این محصولات و عدم ساماندهی مناسب شبکه توزیع آن‌ها برخی از مراکز درمانی و مناطق با کمبود ماسک روبه‌رو شده‌اند.»

«نارضایتی تولیدکنندگان از تامین مواد اولیه ماسک» یکی از مهم‌ترین بخش‌های نامه رییس سازمان غذا و داروی ایران بوده است.

رییس سازمان غذا و دارو هم‌چنین ماسک مورد نیاز مراکز درمانی و تشخیصی سطح کشور اعم از دولتی، خصوصی و وابسته به ارگان‌ها به انضمام حجم مورد نیاز جهت دپوی ماسک‌های پزشکی در شرایط فعلی را حداقل حدود دو میلیون عدد در روز برآورد کرده بود.

سازمان غذا و دارو به دلیل «نارضایتی تولیدکنندگان از تامین مواد اولیه ماسک» از مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت خواسته بود تا دستور دهد تامین مواد اولیه تولید ماسک از سوی وزارت‌خانه «با نظارت دقیق و هماهنگ با توزیع و فروش شرکت‌ها به موقع و به میزان کافی صورت پذیرد» و هم‌چنین شرکت‌های دارای مجوز و کد IRC از وزارت بهداشت در اولویت قرار بگیرند.

از دیگر درخواست‌های سازمان غذا و دارو «توزیع و عرضه ماسک‌های پزشکی در سطح جامعه و هم‌چنین در داروخانه‌های سراسر کشور با حداقل قیمت» بود. گزارش‌های میدانی طی هفته‌های گذشته در ایران حاکی از چندنرخی بودن ماسک در ایران بود و برخی رسانه‌ها نیز در خصوص کمیاب شدن ماسک هم‌زمان با اجباری شدن استفاده از آن نوشته بودند.

بر اساس گزارش‌های رسمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور متوسط روزانه ۸۰ هزار ماسک تنها برای تامین نیاز بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مورد نیاز است. به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به کمبود مواد اولیه و عدم تامین آن برای واحدهای تولیدی، در حال حاضر با توجه به تولید فقط ۲۰ هزار ماسک از سوی تولیدکننده‌های معین به طور متوسط روزانه کمبود ۶۰ هزار ماسک فقط در بخش بیمارستانی احساس می‌شود.

دوم مرداد ماه نایب رییس انجمن داروسازان ایران اعلام کرد که ماسک با قیمت دولتی برای توزیع در اختیار داروخانه‌ها قرار داده نشده است و ماسک‌های تولید شده در بازار به قیمت بالاتر فروخته می‌شود.

در خرداد ماه برای نظارت بر بازار توزیع ماسک، وزارت صمت، بازرسی اصناف با همکاری بسیج اصناف ملزم به نظارت بر بازار و قیمت‌ها و شبکه صنفی کشور شدند و وزارت بهداشت نیز بازرسی ویژه‌‌ای از داروخانه‌ها جهت جلوگیری از دوگانگی قیمت‌ها در شبکه توزیع کشور را در دستور کار قرار داد.

بیشتر از