هشدار بوریس جانسون درباره شیوع موج دوم کرونا

نخست وزیر بریتانیا می‌گوید موج دوم ویروس کرونا از اروپا می‌آید

بوریس جانسون می‌گوید بریتانیا باید نسبت به خطر موج دوم کووید-۱۹ «هوشیار» باشد.- Tolga AKMEN / AFP

بوریس جانسون از «موج دوم» ویروس کرونا هشدار داد که از اروپا می‌آید و گفت آماده است تا در صورت لزوم محدودیت‌هایی جدید را بر رفت‌ و آمد از کشورهایی بیشتر اعمال کند.

نخست وزیر این سخنان را درست چند روز بعد از آن اظهار داشت که خود اعمال قرنطینه جنجالی ۱۴ روزه را برای کسانی که از تعطیلات اسپانیا باز می‌گردند «غیر منصفانه» توصیف کرد.

او گزارش‌هایی را که می‌گوید او و وزرا بنا دارند میزان حداقل قرنطینه را به ده روز کاهش دهند تایید کرد و این که آزمایش پادزا در روز هشتم از افراد تحت قرنطینه گرفته خواهد شد تا به اشخاصی که جواب آزمایش‌شان منفی است اجازه دهد که دو روز بعد به زندگی عادی بازگردند. آقای جانسون گفت دولت «همواره به دنبال یافتن راه‌هایی برای کاهش تاثیرات قرنطینه است».

آقای جانسون هنگام دیدار از ناتینگهام و خبررسانی درباره یک طرح دوچرخه‌سواری، از اقدام دولت در واکنش به صعود مجدد موارد مبتلا در بخش‌هایی از اسپانیا دفاع کرد و گفت: «کاری که ما باید انجام دهیم این است که هر وقت می‌بینم خطر در جایی دوباره در حال شکل‌گیری است به سرعت و قاطعانه عمل کنیم.»

او ادامه داد: «بگذارید درباره اتفاقی که در اروپا در حال وقوع است، کاملا شفاف باشم: برای بعضی از دوستان ما در اروپا متاسفم که باید بگویم نشانه‌هایی از بروز موج دوم این بیماری عالم‌گیر در بعضی مناطق وجود دارد.»

در حالی که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر استثنای بلژیک، فرانسه و آلمان در آینده‌ای نزدیک از فهرست قرنطینه وجود دارد، نخست وزیر گفت این بر عهده هر فرد است که تصمیم بگیرد اگر می‌خواهد تحت شرایط فعلی خطر سفر را به خارج از کشور به جان بخرد.

او گفت: «این‌ها تصمیماتی است که هر خانواده و هر فرد باید درباره جاهایی که می‌خواهند به آن جا سفر کنند، بگیرند.»

آقای جانسون گفت تمهیدات قرنطینه به منظور جلوگیری از شیوع موارد ابتلایی است که به بریتانیا آورده می‌شوند.

او گفت: «قرنطینه  افرادی که از خارج برمی‌گردند اگر از جاهایی می‌آیند که متاسفانه موج شیوع دیگری در آن‌جاها در جریان است، بسیار مهم است. این دقیقا دلیل اتخاذ این تصمیمات است و به اعمال آن‌ها تا هر جایی که لازم باشد در طول تابستان نیز ادامه خواهیم داد.»

وقتی از او درباره احتمال کاهش مدت زمان ۱۴ روز قرنطینه پرسیده شد، آقای جانسون پاسخ داد: «ما همواره به دنبال یافتن راه‌هایی برای کاهش تاثیرات قرنطینه هستیم تا به مردم کمک کنیم و مطمئن شویم با بهره‌گیری از دانش، به سفر مردم و تعطیلات آن‌ها کمک نماییم. در حال حاضر باید از راهنماهای موجود پیروی کنید. ما اکنون راهنماهایی درباره اسپانیا و بعضی دیگر نقاط دنیا داریم.»

او ادامه داد: «متاسفانه باید بگویم اگر ما شاهد بروز موج دوم ویروس در سایر کشورهای دنیا باشیم این شغل و وظیفه ماست که سریع و قاطعانه عمل کرده تا از شیوع این بیماری توسط مسافرانی که از خارج به بریتانیا می‌آیند جلوگیری نماییم.»

نخست وزیر با ابراز «هم‌دردی» با ساکنان و دولت‌مردان محلی در لستر گفت تعطیلی محلی که در شهر میدلندز اعمال شده نمی‌تواند تا بررسی کامل تاثیر شیوع شدید موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این منطقه برداشته شود.

او گفت: «من کاملا با رهبران محلی که می‌خواهند تعطیلی منطقه‌شان تمام شود هم‌دردی می‌کنم و دغدغه‌های آنان را درک می‌کنم. اما ما باید به تصویر بزرگ‌تر نگاه کنیم، باید به وضعیت ملی نگاه کرده و البته که باید سلامت ساکنان لستر را نیز در نظر بگیریم. آن‌ها به شدت در تلاش‌اند تا آمار موارد ابتلا را کاهش دهند، بررسی وضعیت این محل ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد و بیایید امیدوار باشیم وضعیت لستر هم خوب خواهد شد.»

او ادامه داد: «اما اولویت، که به نظرم شهردار پیتر سولزبی و نماینده‌های محل نیز با آن موافق باشند، باید سلامت عموم مردم و کنترل این بیماری باشد. به ویژه اکنون که شاهد اتفاقی هستیم که در حال وقوع در بعضی از کشورهای دوستان اروپایی است: این ویروس دوباره در حال بالا گرفتن در بعضی مناطق است.»

نخست‌وزیر گفت بریتانیا باید نسبت به خطر موج دوم کووید-۱۹ «هوشیار» باشد.

آقای جانسون گفت: «جایی که امکان لغو تمهیدات قرنطینه وجود دارد، البته که باید آن را انجام داد اما باید منتظر نتیجه ارزیابی باشیم. مهم‌ترین چیز برای همه این است که به توصیه‌های جاری گوش داده، از آن‌ها پیروی کرده تا باعث شیوع اتفاقی این ویروس نشویم و آمار آن را کاهش دهیم، در این صورت قادر خواهیم بود محدودیت‌ها را در سراسر کشور کنار گذاریم. اما متاسفانه باید بگویم اکنون به وضوح ما تحت خطر شیوع موج دوم در سایر نقاط اروپا قرار داریم و فقط باید در این باره بسیار هوشیار و آگاه باشیم.»

لیلا موران، دبیر گروه فراحزبی مجلس برای ویروس کرونا و از رقبای رهبری حزب لیبرال دموکرات، در واکنش به اظهارات نخست وزیر گفت: «با رشد نشانه‌های بروز موج دوم این بیماری عالم‌گیر در اروپا دیگر زمانی برای تلف کردن و درس گرفتن از تجربه موج اول وجود ندارد. رویکرد ازخودراضی دولت در اوایل سال جاری میلادی باعث از دست رفتن جان شهروندان شد، ما نمی‌توانیم دوباره چنین اشتباهی را مرتکب شویم.»

او ادامه داد: «به اقداماتی ضروری نیاز است تا آزمایش‌گیری و سیستم ردیابی را ارتقا داده و استراتژی مشخصی برای مقابله با موج دوم شیوع اتخاذ شود. نخست وزیر باید پیشنهادات تحقیق فراحزبی مجلس را که در تابستان جاری انجام شد اعمال کند تا به کارمندان نظام پزشکی و خانه‌های سالمندان در مقابله با این بیماری کمک شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان