امکان وجود حیات زیر سطح سیاره سرخ

شرایط در زیر سطح مریخ به سختی روی آن نیست

در یکی دو ماه گذشته، آمریکا و امارات متحده عربی هر یک سفینه‌ای به مریخ فرستاده‌اند-Handout / NASA/JPL-CALTECH / AFP

یک مطالعه جدید می‌گوید ممکن است زیر سطح مریخ، حیات وجود داشته باشد.

به رغم پژوهش‌های گسترده و ادامه‌دار، روی سطح سیاره سرخ نشانی از حیات پیدا نشده‌ است. اما یک مطالعه جدید که در نشریه ساینتیفیک ریپورتز منتشر شده نظر می‌دهد که زیر سطح مریخ ممکن است محیط مساعدتری برای حیات احتمالی فراهم آورد.

شرایط در زیر سطح مریخ به سختی روی سطح آن نیست، و شواهدی از وجود آب در آنجا به دست آمده‌است. از این گذشت، مطالعه جدید ادعا می‌کند که ریزش دائمی پرتوهای کیهانی یا جی‌سی‌آر ممکن است انرژی لازم برای تحریک فعالیت مواد آلی لازم برای حیات را تامین کند.

در مطالعه جدید، مدل‌های عددی، داده‌های موجود از ماموریت‌های فضایی، و نیز مطالعات اکوسیستم‌های غارهای عمیق که روی کره زمین پیدا می‌شوند، با هم ترکیب شده‌اند. از این طریق، این مطالعه سازوکارهایی را که حیات از طریق آن بتواند زیر سطح مریخ باقی بماند را توضیح می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مطالعه همچنین می‌گوید سفینه‌های بعدی ممکن است در مریخ حیات پیدا کنند. این بخش از این سیاره هنوز کاوش نشده ‌است، اما دانشمندان امیدوارند که در ماموریت‌های فضایی بعدی بتوانند به زیر سطح سیاره نگاهی بیندازند.

سازمان فضایی اروپا و سازمان روس‌کاسموس روسیه برنامه‌هایی برای فرستادن کاوشگری به زیر سطح مریخ در تابستان امسال داشتند. در یکی دو ماه گذشته، آمریکا، امارات متحده عربی و چین هر یک کاوشگر به مریخ فرستاده‌اند. اما برنامه اروپا و روسیه به دلیل نیاز به آزمایش‌های بیشتر به تعویق افتاد، و تا دو سال دیگر که شرایط پرتاب به سوی مریخ مناسب خواهد شد، انجام نمی‌گیرد.

کاوشگر دیگر راهی مریخ، از جمله مریخ‌نورد "پرسویرنس" ناسا نیز این کره را کاوش خواهند کرد تا روشن شود که آیا در گذشته‌های دور امکان وجود حیات بر آن وجود داشته‌است یا نه.

دیمیتری آتری، دانشمندانی در مرکز علوم فضایی دانشگاه نیویورک در ابوظبی در بیانیه‌ای گفت: «فکر این که در جنان شرایط نامساعدی، دو متر زیر سطح مریخ حیات وجود داشته باشد، هیجان انگیز است.»

"در سال  ۲۰۲۰، کاوشگر "روزالیند فرانکلین" در ماموریت "اگزومارس" (اروپا و روسیه) به فضا پرتاب می‌شود و مجهز به مته‌ حفاری است. در آن زمان این کاوشگر توانایی حیات میکروبی را خواهد داشت و امیدواریم اطلاعات مهمی به ما بدهد."

این مطالعه با عنوان «بررسی استعداد بیولوژیکی عدم توازن شیمایی ناشی از پرتوهای کیهانی در محیط زیر سطح مریخ» در نشریه ساینتیفیک ریپورتز چاپ شده‌ است.

© The Independent

بیشتر از زندگی