زوجی که ماسک مزین به «صلیب شکسته» داشتند می‌گویند «نازی» نیستند

این زوج از خرید کردن در یک فروشگاه در ایالت مینسوتا آمریکا منع شده بودند

 تظاهرات گروهی از هواداران نئونازی‌ها در آمریکا- بهار ۲۰۱۰ واشنگتن دی‌سی - AFP PHOTO / GABRIEL BOUYS

زوجی در ایالت مینه‌سوتا هنگام خرید در فروشگاه والمارت ماسک‌هایی مزین به صلیب شکسته بر صورت داشتند اما علی‌رغم پوشیدن علامت حزب نازی بر صورت خود ادعا می‌کنند نازی نیستند و دشمنان سیاسی آنان هستند که در واقع فاشیست‌اند.

به گزارش واشنگتن پست این حادثه توسط رافائلا مولر، خانمی ۲۴ ساله که در آلمان زاده و بزرگ شده است، فیلم‌برداری شد.

وقتی این خانم و دوست‌پسرش، بنجامین روش، آن زوج را پوشیده در ماسک صلیب شکسته دیدند به بخش خدمات مشتریان فروشگاه رفتند تا در این باره شکایت کنند.

آقای روش به واشنگتن پست گفت: «این که آن زوج توانستند با آن ماسک‌ها به والمارت وارد شوند به تنهایی مخوف و ترسناک است. من خود را یک مسیحی می‌دانم ولی اگر یهودی بودم و مردمی را می‌دیدم که صلیب شکسته حزب نازی را بر صورت دارند، تنها می‌توانم آن احساس را این گونه توصیف کنم که احساس می‌کردم زندگی‌ام در خطر است.»

خانم مولر گفت به شدت از این وضعیت «عصبانی» شده است.

او منتظر بود تا با مدیر فروشگاه صحبت کند که این زوج را در صف پرداخت می‌بیند و با آنان رودررو می‌شود.

خانم مولر که ادعا می‌کند مادر مادربزرگش در دوران حکومت آدولف هیتلر عضو گروه مقاومت علیه حکومت نازی در برلین بوده است، می‌گوید به آن خانم گفته که اهل آلمان است و توضیح داد که چرا کسی نباید علامت صلیب شکسته را به تن کند. او گفت این زوج ندامت چندانی از خود نشان نداده و به همین خاطر او شروع به فیلم‌برداری از این رودررویی کرد. این حادثه در شهر مارشال در حدود ۱۵۰ مایلی غرب مینیاپولیس اتفاق افتاد.

او گفت: «این چیزی است که مادر مادربزرگ من علیه آن به مبارزه و مقاومت برخاست. اگر من چیزی نگویم، پس او برای چه جان خود را به خطر انداخت؟»

در آغاز این ویدیو، زنی که ماسک صلیب شکسته پوشیده است، انگشت میانی خود را به خانم مولر، آقای روش و مشتری دیگری که او نیز از ماسک آن‌ها انتقاد می‌کرد، نشان می‌دهد. [نشان دادن انگشت میانی در فرهنگ آمریکایی علامتی توهین‌آمیز است.]

آقای رویش به این خانم می‌گوید: «او نمی‌تواند آمریکایی باشد و این ماسک را به صورت بزند.»

او افزود: «ما سر این مساله به جنگ رفتیم.»

آن خانم سپس به سمت زوج شاکی آمده و ادعا می‌کند ماسک او یک بیانیه سیاسی به این معنی است که نشان دهد چه اتفاقی می‌افتد اگر جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده پیروز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن زن می‌گوید: «من سعی دارم به مردم بگویم چه اتفاقی در آمریکا خواهد افتاد.» و مرد مسنی که همراه او است فریاد می‌زند: «ما در کشوری سوسیالیست زندگی می‌کنیم.»

و آن زن به استدلال عجیب خود ادامه می‌دهد.

او می‌گوید: «اگر به بایدن رای دهید آنگاه باید در آلمان نازی زندگی کنید. این اتفاقی است که خواهد افتاد.»

در ادامه این زن سعی می‌کند توضیح دهد چگونه «سوسیالیسم» در آمریکا اتفاق خواهد افتاد.

یکی از مشتریان به این خانم می‌گوید: «ما شما را در محله خود نمی‌خواهیم.» و او در پاسخ با صدایی خفه به خاطر ماسک مزین به صلیب شکسته‌ای که سراسر صورت او را پوشانده، تاکید می‌کند: «شما نمی‌فهمید، من نازی نیستم.»

آقای مولر وقتی آن زن از آن‌ها جدا شد و به راه خود ادامه داد گفت: «واقعا این کار توهین‌آمیز است. تو آمریکایی نیستی اگر این ماسک را به صورت می‌زنی.»

ماموران پلیس هم با حضور در محل به این زوج به خاطر تعدی اخطار دادند. کارمندان والمارت ماسک‌های یک‌بار مصرفی برای پوشیدن به این زوج پیشنهاد دادند ولی آن‌ها از پذیرش آن سر باز زدند. به گزارش بیانیه این شرکت، بعد از آن که این زوج «رفتاری متخاصمانه» از خود نشان دادند، از آن‌ها خواسته شد فروشگاه را ترک کنند.

این بیانیه اظهار داشت: «ما در تلاشیم تا محیطی ایمن و راحت برای خرید مشتریان خود فراهم آوریم و هر شکلی از تبعیض یا آزار را در هیچ یک از ابعاد تجارت خود تحمل نخواهیم کرد. ما از همه می‌خواهیم هنگام ورود به فروشگاه‌های ما و برای حفظ امنیت خود و دیگران ماسک بر صورت بزنند و این واقعا مایه تاسف است که بعضی افراد این بیماری عالم‌گیر را به عنوان فرصتی برای ایجاد موقعیت‌های اضطراب‌‌آور برای مشتریان و کارمندان ما در فروشگاه می‌بینند.»

جف ونکر، رئیس پلیس مارشال به اسوشییتد پرس گفت به این زوج اخطار عدم تعدی داده شده که جلوی خرید آن‌ها از فروشگاه‌های والمارت برای سال آینده گرفته خواهد شد.

این حادثه توجه مقامات و قانون‌گذاران ایالت را نیز جلب کرد.

تیم والتز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا توییت کرد: «ساده و صریح بگویم: شرم‌آور بود. با تشکر از شهروندانی که با این رفتار غیرقابل قبول و نفرت‌انگیز مقابله کردند.»

سناتور تینا اسمیت نیز درباره این ویدیو اظهار نظر کرد.

او نوشت: «این ما نیستیم. این مینه‌سوتایی نیست که عاشقش هستیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان