زنان برای زنان: دنیای ما رنگ ندارد

چالش انتشار تصاویر سیاه‌وسفید در شبکه‌های اجتماعی

زنان در این چالش همدیگر را صدا می‌کنند و با هشتگ «زنان از زنان حمایت می‌کنند» با یادآوری جنایت‌های مشابه در کشور محل زندگی‌شان تصاویر سیاه‌وسفیدی از خود را منتشر می‌کنند - عکس از اینستاگرام

زنان در سراسر جهان به چالشی پیوستند که برای توجه به زیبایی درون و حمایت زن‌ها از یکدیگر در مقابله با خشونت علیه زنان به راه افتاده است.

در این حرکت جمعی، کاربران زن اینستاگرام با انتشار تصویری سیاه‌وسفید از خود، دیگر زنان را نیز به پیوستن به این موج دعوت می‌کنند.

گفته می‌شود که آغاز این چالش از کشور ترکیه و در واکنش به قتل دل‌خراش دختر جوانی بود که به دست دوست‌پسر سابقش کشته و بدنش سوزانده شد.

بقایای نیم‌سوخته بدن پینار گولتکین چند روز بعد از گم‌شدنش در استان مولای ترکیه، در حالی پیدا شد که در بشکه‌ای با بتن پر شده و در جنگل رهاشده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با انتشار خبر قتل این دانشجوی جوان و دستگیری دوست‌پسر سابق او و اعتراف به قتل پینار، تظاهرات خیابانی در شهرهای استانبول، آنکارا و سایر شهرهای ترکیه به راه افتاد.

سال گذشته نیز قتلی مشابه در ترکیه اتفاق افتاد که در آن دختر جوانی هدف حمله یک سابقه‌دار فراری قرار گرفت و کشته شد. پس‌ از آن وزیر دادگستری ترکیه اظهار امیدواری کرد که این اتفاق دوباره نیفتد. اما قتل پینار تنها یکی از ۱۵۰ پرونده زن‌کشی از آغاز سال جاری میلادی در ترکیه است.

منتقدان دولت اعتقاد دارند که رویکرد حزب حاکم در بالا رفتن آمار زن‌کشی در ترکیه مؤثر است. ازجمله این اقدامات بحث بر سر خروج از کنوانسیون استانبول است.

کنوانسیون موسوم به استانبول، نام توافقی است که برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و مبارزه با آن در سال ۲۰۱۱ در استانبول به امضای اعضای شورای اروپا رسید و ترکیه نیز در همان سال به آن پیوست.

اخیراً معاون حزب عدالت و توسعه، نعمان کورتولموش اعلام کرد که پیوستن ترکیه به این کنوانسیون اشتباه بوده است.

در واکنش به این دو رویداد در ترکیه زنان در شبکه‌های اجتماعی تصاویر سیاه‌وسفید از خود منتشر کرده و به زن‌کشی و خروج از معاهده استانبول اعتراض کردند.

زنان در این چالش همدیگر را صدا می‌کنند و با هشتگ «زنان از زنان حمایت می‌کنند» با یادآوری جنایت‌های مشابه در کشور محل زندگی‌شان تصاویر سیاه‌وسفیدی از خود را منتشر می‌کنند. 

در این چالش افراد معروف و هنرمندان و زنان دیگر مناطق دنیا نیز با توجه دادن زنان به زیبایی درونی‌شان، خواهان توقف خشونت علیه زنان در همه جای دنیا شدند و خواستار توقف نابرابری‌های جنسیتی شدند.   

این چالش به‌سرعت در بین کاربران ایرانی نیز که هنوز از چندین مورد زن‌کشی اخیر در ایران متأثر هستند، پذیرفته شد.

رومینا اشرفی دختر ۱۳ ساله تالشی اول خرداد ماه به دست پدرش سربریده شد. اندکی پس از آن ریحانه عامری در کرمان توسط پدرش کشته شد.

خشم افکار عمومی در ایران دلیل دیگری نیز دارد و آن مصونیت نسبی پدر در اعمال مجازات است. بر اساس قانون مجازات اسلامی، پدر به دلیل این که هم‌زمان ولی دم فرزند نیز هست، به اشد مجازات که اعدام است محکوم نخواهد شد. درصورتی‌که قاتل فرد مذکر دیگری به‌جز پدر باشد، خانواده مقتول برای قصاص باید مابه‌تفاوت بین دیه زن و مرد را به خانواده قاتل بپردازند.

برای مادر در این موارد حقی در نظر گرفته نشده است و مادر قاتل، به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

سرانجام پرونده قتل رومینا و ریحانه هنوز مشخص نیست، اما بدون داشتن پشتوانه قانونی مسلماً زنان بیشتری قربانی قتل‌های ناموسی خواهند شد.

بیشتر از زندگی