طرح یک تریلیون دلاری جمهوری‌خواهان برای خروج از پیامدهای اقتصادی کرونا

این طرح می‌تواند منجر به کاهش کمک هزینه‌های بیکاری توجه شود

روز دوشنبه، چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا طرح جمهوری‌خواهان را یک «چای رقیق در جایی که مشکلات محتاج نوشابه‌‌ای بسیار قوی‌تر است» توصیف کرد  - CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نمایندگان جمهوری‌خواه سنای آمریکا بودجه‌ای یک تریلیون دلاری برای کمک به پیامدهای اقتصادی همه‌گیری کرونا پیشنهاد کرده‌‌اند که می‌تواند دو سوم شاخص بیکاری را در این کشور کاهش دهد.

بر مبنای طرحی که روز دوشنبه توسط میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا ارائه شد، کمک هزینه بیکاری حدود ۳۲ میلیون آمریکایی که در نتیجه همه‌گیری کووید ۱۹ کارشان را از دست داده‌‌اند، از ۶۰۰ دلار در ماه به ۲۰۰ دلار کاهش خواهد یافت.  

در مقابل، بر أساس این طرح آموزشگاه‌ها مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار و بیشتر آمریکایی‌ها کمک‌هزینه‌هایی برابر با ۱۲۰۰ دلار دریافت می‌کنند. اما این طرح که راه را برای مذاکره با اعضای دموکرات کنگره می‌گشاید، «کاملا ناکافی» توصیف شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



با وجود این، در حالی که برخی از نمایندگان دموکرات کنگره این طرح ترغیب اقتصادی را محدود خواندند، برخی دیگر از اعضای حزب جمهوری‌خواه آن را بسیار پرهزینه توصیف کردند.

این انتقادات به دنبال رد طرح سه تریلیون دلاری موسوم به «لایحه هیروُز (قهرمانان)» پیشنهادی مجلس نمایندگان توسط سنای آمریکا صورت گرفته است. در مجلس نمایندگان کنگره، حزب دموکرات از اکثریت برخوردار است.

روز دوشنبه، آقای مک کانل، لایحه «قهرمانان» را یک «مانیفست سوسیالیستی» خواند و از نمایندگان دموکرات خواست با طرح جمهوری‌خواهان موسوم به «لایحه هیلز (التیام)» همکاری کنند.

آقای مک کانل گفت: «یک پای ما در اپیدمی کرونا و پای دیگرمان در روند التیام است.

مردم آمریکا به کمک بیشتری نیازمندند. این کمک باید فراگیر باشد و با دقت برحسب این مقطع طرح‌ریزی شود.»

پیشنهادات «طرح‌ریزی و هدف گیری شده» آقای مک کانل هم‌چنین شامل یک وام کمکی ۱۹۰ میلیارد دلاری به واحدهای بازرگانی کوچک و ۱۰۰ میلیارد دلار کمک به واحد‌های کم‌درآمد فصلی است.  

ایالات آمریکا نیز تا هفتاد درصد دست‌مزدهای پیشین – یا ۵۰۰ دلار در عوض ۶۰۰ دلار حقوق بیکاری در هفته – را که قرار است مقدمات آن روز جمعه پایان یابد، خواهند پرداخت.

پرداخت‌های اضافی که در مورد برخی افراد از دست‌مزدهای معمولشان بیشتر است، با مخالفت بسیاری از جمهوری‌خواهان روبه‌رو شده است که معتقدند این روند مردم را نسبت به بازگشت به کار بی‌میل می‌کند.

اما برخی معتقدند که اضافه پرداخت‌ها موجب تقویت غیرمنتظره بازار مصرف می‌شود و از کسانی که مشاغلشان را در جریان همه‌گیری از دست داده‌‌اند حفاظت می‌کند.  

روز دوشنبه، چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا طرح جمهوری‌خواهان را یک «چای رقیق در جایی که مشکلات محتاج نوشابه‌‌ای بسیار قوی‌تر است» توصیف کرد.  

او هم‌چنین گفت برخی ایالات به خاطر سیستم‌های کامپیوتری کهنه که بسیاری از مردم را برای هفته‌ها در انتظار کمک هزینه کرونا در انتظار نگاه‌داشت، قادر به اعمال تغییر در کمک‌هزینه‌های بیکاری نیستند.

دموکرات‌ها می‌گویند با طرح جمهوری‌خواه‌ها برای حمایت قانونی از شکایات علیه واحدهای بازرگانی و آموزشگاه‌ها که با وجود همه‌گیری کووید ۱۹ قرار است بازگشایی شوند، مخالفند. ویروس کرونا تاکنون در آمریکا ۴. ۳ میلیون نفر را مبتلا کرده که ۱۵۰ هزار نفر آن‌ها از عوارض آن جان سپرده‌اند.  

طرح جمهوری‌خواهان برای ترغیب اقتصاد شامل برنامه‌های غیر مرتبط با کووید ۱۹ از جمله بنای یک مقر جدید برای پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) در واشینگتن با هزینه‌‌ای برابر با ۱. ۸ میلیارد دلار است.

این طرح از حمایت رییس‌جمهور دونالد ترامپ برخوردار است که صاحب یک هتل در آن سوی خیابانی است که دفاتر کنونی پلیس فدرال در آن قرار دارد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد