رهبر طالبان: نمی‌‌خواهیم قدرت را انحصاری کنیم

مقام‌های افغان پیام‌های عید طالبان را تبلیغ برای خشونت و تصرف افغانستان خوانده‌ بودند

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان-STR / Afghan Taliban / AFP

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسب عید قربان گفته است که گروه طالبان در آستانه «حاکمیت نظام اسلامی» قرار دارد، اما نمی‌خواهد قدرت را کاملا تصاحب کند.

او در این پیام که به زبان‌های مختلف منتشر کرده، می‌نویسد:‌ «جهاد ما برای پایان اشغال و اقامه نظام خالص اسلامی بوده است و به ملت مجاهد و رنجیده خود اطمینان می‌دهیم که با آرمان‌های آنها جفا نمی‌شود. پیام واضح ما این است که انحصار قدرت نمی‌خواهیم. تمام اقوام و اقشار افغانستان به یکدیگر نیاز دارند. تکامل، استقلال و نیرومندی نظام اسلامی به اتفاق و اتحاد افغان‌ها وابسته است.»

رهبر طالبان از زمان سرنگونی رژیم این گروه در سال ۲۰۰۱ در افغانستان هر ساله به مناسبت فرارسیدن عید مسلمانان پیام می‌دهد. این پیام‌ها در سال‌های اول در راستای ترویج خشونت و جنگ مسلحانه با نیروهای افغانستان و حامیان بین‌المللی‌اش بود. اما چندی است لحن پیام‌های رهبر طالبان ملایمتر و بر ایجاد «حکومت خالص اسلامی» متمرکز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا هبت‌الله آخوندزاده به توافق با آمریکا و مذاکرات بین‌الافغانی هم پرداخته است. او می گوید:‌ «امضای پیمان با آمریکایی‌ها در دوحه و سپس تلاش‌ها برای مذاکرات بین‌الافغانی مواردی است که امارت اسلامی مسئولیت‌های خود را در قبال آن ادا نموده است. تبادل زندانیان از سوی طرف مقابل باید با تاخیر مواجه نمی‌گردید. اینکه ما به سوی صلح گام بر‌می‌داریم رهایی زندانیان بخش عمده‌ای آن است که هم اعتماد را به میان می‌آورد و هم راه صلح را کوتاه می‌سازد.»

او از خروج آمریکایی‌ها از پنج پایگاه نظامی از افغانستان ابراز خشنودی کرده است . طبق توافق آمریکا و طالبان در دوحه، نیروهای آمریکایی باید ظرف ۱۳۵ روز از پنج پایگاه نظامی خارج می‌شدند که انجام شد. براساس این پیمان آمریکا باید تا ۱۴ ماه از افغانستان کاملا خارج شود که از آن زمان پنج ماه آن گذشته است.

ملا آخوندزاده در پیام خود که از جای نامعلومی منتشر شده است، هیچ نوع سرسازش با دولت دموکراتیک افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی نشان نمی‌دهد. او در چند جای پیام بر ایجاد «نظام خالص اسلامی» تاکید می‌کند.

مساله مهم دیگر که از این پیام جا مانده است، آتش‌بس در جنگی است که بیشترین قربانی‌اش غیرنظامی است. سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود که روز گذشته منتشر  شد، گروه طالبان را عامل دست‌کم ۴۳ درصد کشتار غیرنظامیان در شش ماه اول سال جاری میلادی دانسته است. هرچند در این مدت میزان تلفات غیرنظامیان ۱۳ درصد کاهش یافته است، ۳۵۰۰ نفر در این مدت کشته و زخمی شده‌اند.

دولت افغانستان تاکنون به این پیام عید ملا هبت‌الله آخوندزاده واکنش نشان نداده است. برعکس، افغانستان سرگرم تجلیل از روز پرچم سه رنگ ملی در قبال پرچم سفید طالبان است. مقام‌های افغان قبلا پیام‌های عید طالبان را نوعی تبلیغ برای ترویج خشونت و تصرف افغانستان از راه زور خوانده بودند.

همزمان، زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان که در منطقه است، امروز (سه‌شنبه) از قطر به اسلام آباد و کابل سفر می‌کند تا آخرین مرحله آزادی زندانیان را تکمیل و زمان نشست بین‌الافعانی را نهایی کند.

بیشتر از