ازسرگیری اعتراض‌ها در عراق؛ نیروهای امنیتی حق شلیک ندارند

نخست‌وزیر عراق گفت که تا ۷۲ ساعت دیگر گزارش حقیقت‌یابی مرگ معترضان را دریافت می‌کند

شهر بغداد و بسیاری دیگر از مناطق عراق در ماه اکتبر سال گذشته میلادی نیز شاهد اعتراض‌های ضد دولتی بود-AFP

معترضان عراقی پس از ماه‌ها سکوت بار دیگر به خیابان‌ها آمدند تا به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید این کشور یادآوری کنند که به وعده‌هایش برای برگزاری انتخابات زودهنگام و تحقیق درباره مرگ صدها معترض به دست نیروهای امنیتی عمل نکرده است.

به گزارش The National، پس از ماه‌ها توقف اعتراضات به دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا، عصر یکشنبه ده‌ها معترض خیابان حدفاصل میدان طیران و تحریر بغداد را بستند و ضمن سردادن شعارهایی در اعتراض به قطع برق در ماه‌های گرم تابستان، چند لاستیک را آتش زدند. عراق با معضل کمبود برق مواجه است. این در حالی است که در تابستان دمای هوا در این کشور به ۵۰ درجه می‌رسد.

منابع خبری از دو بیمارستان به خبرنگاران گفته‌اند که دو مرد که با گلوله‌‌های گاز اشک‌آور به سر و گردن آن‌ها ضربه خورده بود به دلیل شدت جراحات یکشنبه‌شب جان باختند.

بنا بر اعلام پلیس، بیش از ۲۶ معترض مجروح شدند و بسیاری از اعضای نیروهای امنیتی جراحت‌های سطحی دیدند.

نخست‌وزیر عراق دستور بررسی مرگ دو مخالف ضد دولتی را صادر و به نیروهای امنیتی این کشور تأکید کرد که اجازه ندارند «حتی یک گلوله» به سمت تظاهرکنندگان شلیک کنند.

او عصر دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی اظهار داشت: «هر گلوله‌ای که جوانان و مردم ما را به دلیل این‌که حقشان را مطالبه می‌کنند هدف بگیرد، گلوله‌ای است که به عزت و اصول ما شلیک می‌شود.»

نخست‌وزیر عراق گفت که دستور حقیقت‌یابی درباره مرگ معترضان را صادر کرده و گزارش‌ها تا ۷۲ ساعت دیگر به دستش می‌رسد.

به گفته یک مقام ارشد در وزارت برق عراق که نخواست نامش فاش شود، در تابستان جاری این کشور با ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق مواجه است. این کمبود از نبود بودجه تعمیرات بسیاری از نیروگاه‌های برق و سرمایه‌گذاری آهسته در پروژه‌های تولید انرژی ناشی می‌شود.

آقای کاظمی گفت که هیچ «راه‌حل جادویی» برای تأمین برق وجود ندارد چون این کمبود نتیجه دهه‌ها فساد و مدیریت نادرست است و «نمی‌تواند یک‌شبه حل شود».

او گفت کرد که دولتش مشغول یافتن راه‌حل است و بر تمایلش بر هموار کردن راه برگزاری انتخابات زودهنگام در راستای خواست معترضان تأکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهر بغداد و بسیاری دیگر از مناطق عراق در ماه اکتبر سال گذشته میلادی نیز شاهد اعتراض‌های ضد دولتی بود. صدها معترض خشمگین به خیابان‌ها رفتند تا فساد شایع در دولت عراق را محکوم کنند. آن‌ها به نبود شغل و خدمات ضعیف، از جمله کمبود برق اعتراض داشتند. این اعتراض‌ها موجب استعفای عادل عبد‌المهدی، نخست‌وزیر سابق عراق شد.

از ماه اکتبر ۶۰۰ معترض در جریان اعتراضات توسط نیروهای امنیتی عراق کشته‌شده‌اند.

موج جدید اعتراض‌ها در حالی در عراق آغاز شده که دولت این کشور، هم‌زمان با تعطیلات عید قربان، برای پیشگیری از ویروس کرونا مقررات منع آمدوشد ۱۱ روزه‌ای را اعلام کرده است.