ایلان ماسک: هوش مصنوعی در عرض کمتر از پنج سال بر انسان چیره می‌شود

این میلیاردر هشدار داد هوش مصنوعی خیلی زودتر از آن که قبلاً پیش‌بینی کرده بودند موجودیت انسان را به خطر می‌اندازد

بات‌های مکالمه هوشمند مصنوعی در حال حاضر قادر به انجام برخی از آزمایش های تورینگ هستند- AFP via Getty Images

ایلان ماسک هشدار داده است که خطر آن وجود دارد هوش مصنوعی در عرض پنج سال بر انسان چیره شود.

این پیش‌بینی تجدید نظر چشم‌گیری در برآوردهای قبلی در مورد به اصطلاح «تکینگی» فناوری به شمار می‌آید. در دوران تکینگی فناوری به وضعیتی می‌رسیم که هوش دستگاه‌ها از هوش انسان پیشی می‌گیرد و پیشرفت آن شتاب تصورناپذیری پیدا می‌کند.

آینده‌پژوه برجسته‌ای به نام ری کورزویل قبل از این با اشاره به پیشرفت‌های تصاعدی فناوری‌هایی مثل روبات‌ها، رایانه‌ها و هوش مصنوعی پیش‌بینی کرده بود که در حول و حوش سال ۲۰۴۵ به دوران اوج ابرهوش‌ها برسیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای ماسک که صاحب شرکت خودروهای برقی تسلا و شرکت فضایی اسپیس‌ایکس است در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفته است با توجه به روند کنونی، هوش مصنوعی می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ بر انسان چیره شود.

این مهندس میلیاردر که به پاگرفتن آزمایشگاه تحقیقات هوش‌مصنوعی اوپن‌ای‌آی در سال ۲۰۱۵ نیز کمک کرد در سال‌های اخیر بارها در مورد خطر هوش مصنوعی پیشرفته برای موجودیت انسان هشدار داده است. او می‌گفت با این حال انسان هنوز چنان که باید به این معضل پی نبرده است.

او می‌گوید: «بسیاری از هوشمندان به ارزیابی‌های من در مورد هوش ‌مصنوعی بی‌اعتنا هستند چون گمان نمی‌کنند که رایانه بتواند در هوشمندی به پای آن‌ها برسد. اما این یعنی غرور بی‌جا و به هیچ وجه درست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به سوی وضعیتی می‌رویم که در آن هوش‌ مصنوعی خیلی باهوش‌تر از انسان خواهد شد و به نظر من در عرض کمتر از پنج سال آن وضعیت فراخواهد رسید. نه آن که در عرض پنج سال همه چیز کن‌فیکون شود ولی اوضاع ناپایدار یا عجیب و غریبی پیش خواهد آمد.»

آقای ماسک در سال ۲۰۱۶ گفته بود خطر آن وجود دارد که انسان در مقابل هوش‌ مصنوعی جایگاهی مثل حیوانات خانگی پیدا کند مگر آن که بتوانیم برای وصل کردن مغز انسان به رایانه‌ها فناوری‌هایی پدید آوریم.

آقای ماسک اندکی پس از گفتن آن حرف‌ها از راه انداختن شرکت نوآفرین جدیدی برای تولید واسط مغز و رایانه خبر داد که هدف آن کاشت تراشه در درون مغز با استفاده از «افزاره‌ای شبیه دستگاه دوزندگی» است.

به گفته آقای ماسک این شرکت که نویرالینک نام دارد می‌خواهد به انسان کمک کند تا در برابر هوش‌ مصنوعی کم نیاورد و همچنین به درمان بیماری‌های مغزی و واپایش خلق و خوی انسان کمک کند و حتی امکانی فراهم کند تا انسان بتواند «مستقیماً از تراشه‌ها موسیقی گوش دهد».

هم آقای ماسک هم آقای کورزویل از جمله محققان برجسته هوش مصنوعی، قول داده‌اند از دستورعمل‌های سخت‌گیرانه در مورد تولید هوش مصنوعی پیشرفته حمایت کنند.

مؤسسه آینده زندگی (اف.ال.آی) با انتشار نامه سرگشاده‌ای مجموعه اصول ضروری برای جلوگیری از افسار گسیخته شدن هوش مصنوعی را تدوین کرده است و همچنین از وضعیتی آخرالزمانی و جنگ‌افزارهای مرگ‌بار خودمختار گفته است.

این مؤسسه همان زمان اعلام کرد: «امیدواریم این اصول زمینه را برای شکل‌گیری بحث‌هایی پویا فراهم کند و همچنین برای هدف‌گزاری در مورد استفاده از قدرت هوش مصنوعی در مسیر بهتر کردن زندگی همگان در سال‌های آینده الهام‌بخش باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان