شرکت آمریکایی «مدرنا» مرحله نهایی آزمایش بالینی واکسن کرونا را آغاز کرد

آزمایش واکسن مُدرنا روی دو گروه مختلف از داوطلبان انجام می شود که هیچیک نمی‌داند آیا واکسن واقعی به او تزریق شده یا دارونما

۳۰ هزار نفر در مرحله نهایی آزمایش داوطلب شده‌اند-REUTERS/Dado Ruvic/File Photo

گام‌های نهایی یک پژوهش گسترده پیرامون واکسن کرونا در آمریکا با شرکت نخستین گروه ۳۰ هزار نفره داوطلبان دریافت واکسن آزمایشی آغاز شده است.

این واکسن که انستیتوی بهداشت عمومی و موسسه مُدرنا آن را تولید کرده، یکی از چند واکسنی در جهان است که وارد مراحل نهایی واکسن ویروس کرونا که تاکنون جان بیش از ۶۴۸ هزار نفر در سراسر جهان را گرفته، شده است.

آزمایش واکسن مُدرنا روی دو گروه مختلف از داوطلبان انجام می شود که هیچیک نمی‌داند آیا واکسن واقعی به او تزریق شده یا دارونما.

به داوطلبان دو دوز دارو تزریق می‌شود و سپس آن‌ها به زندگی عادی باز می گردند، اما دانشمندان مراقب هستند که ببینند کدام گروه بیشتر از خود علائم بیماری را نشان می‌دهد. 

هفته گذشته، دکتر استیون هاج، رئیس موسسه تولید داروی مُدرنا، به یک کمیته فرعی کنگره آمریکا گفت: «ما خوشبین هستیم. با حفظ جانب احتیاط خوشبین هستیم که این واکسن موثر بوده و داده‌ها تا آخر سال جاری آن را ثابت خواهد کرد.» 

هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که واکسن مدرنا علیه ویروس کرونا مصونیت ایجاد کند و اگر آزمایش های مربوطه طبق برنامه پیش رود هم ماه ها بطول خواهد انجامید که نخستین داده ها از این آزمایش‌ها به دست آید.

نخستین واکسیناسیون ها در ساوانا در ایالت جورجیا انجام شده که یکی از سی و چند مرکز آزمایش واکسن در سراسر آمریکاست که هدف آن نه تنها تعیین میزان تاثیر واکسن بلکه سطح ایمنی آن در بدن انسان است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل ماه جاری، چند واکسن دیگرنیز در چین و دانشگاه آکسفورد بریتانیا مراحل محدودتر آزمایش نهایی خود را در برزیل و دیگر نقاط جهان که بیشتر آماج ویروس کرونا بوده اند، آغاز کردند.  

اما ایالات متحده آزمایش خود را روی واکسن هایی که ممکن است در این کشور مورد استفاده قرار گیرد، انجام می دهد. از حالا تا فصل پائیز، نهاد موسوم به «شبکه جلوگیری کووید-۱۹» که بودجه آن از طرف دولت تامین می‌شود، یک پژوهش تازه با ۳۰ هزار داوطلب جدید روی نامزد نخست تولید واکسن به انجام می‌رساند.

دگتر لاری کوُری، ویروس شناس در انستیتوی پژوهشی سرطان در سیاتل که نظارت بر این آزمایشات را برعهده دارد، می گوید بیش از ۱۵۰ هزار نفر در فضای مجازی داوطلب شرکت در این آزمایشات شده اند.

جنیفر هالر، یکی از ساکنان شهر سیاتل  به آسوشیتد پرس گفته است که «در حال حاضر همه ما إحساس عجز می کنیم. کار چندانی برای مقابله با ویروس از دستمان بر نمی‌آید. امکان شرکت در این آزمایش به من این حس را می دهد که کاری در قبال این (اپیدمی) انجام می‌دهم.» 

«آماده باشید که  اقوام ودوستانتان سئوال های زیادی در مورد حالتان بپرسند و نیز از شما سپاسگزاری کنند.»

دکتر کوُری بر اهمیت شرکت داوطلبان اسپانیایی الأصل و سیاهپوستان در این آزمایش تاکید کرد و گفت کووید-۱۹ به ویژه این نژادها را هدف قرار داده است.

او هفته گذشته در یک جلسه مربوط به واکسن کرونا گفت: «این پژوهش‌ها باید سنین مختلف، و نژادهای مختلف را دربر‌گیرد.»

روند تولید واکسن کرونا در سراسر جهان به‌شدت تسریع شده، زیرا دانشمندان معتقدند واکسن بهترین امید بشر برای مقابله با اپیدمی کرونا است که تاکنون بیش از ۱۶ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتد‌پرس

© The Independent

بیشتر از جهان