«لاپوشانی» حقایق کرونا به دست مقامات شهر ووهان

یک میکروبیولوژیست می‌گوید مسئولان شهر ووهان شواهد حساسی را از بین بردند

شهر ووهان در چین مبدا شیوع ویروس کرونا در جهان بود- Hector RETAMAL / AFP

یک میکروبیولوژیست برجسته ادعا کرد که مسؤولان شهر ووهان چین، شواهد حساسی را از بازار خوراک دریایی که گمان می‌رود در مرکز همه‌گیری کووید-۱۹ باشد، از بین برده‌اند.

پروفسور کوک-یونگ یوئن، که گروهش در سال ۲۰۰۳ ویروس سارس را شناسایی کرد، گفت که گمان می‌برد مسؤولان عمدا کوشیدند منبع شیوع ویروسی را که تا کنون بیش از ۱۶ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و جان حدود ۶۵۰ هزار نفر را گرفته است، پنهان کنند.

در مصاحبه‌ای با برنامه پانورامای بی‌بی‌سی با عنوان «برنامه چین برای لاپوشانی کرونا»  که دوشنبه عصر پخش شد، پروفسور یوئن، از دانشگاه هنگ‌کنگ، گفت بازار خوراک دریایی «هوانان»  پیش از آن که گروهی از دانشمند اجازه یابند از آن دیدن کنند ضدعفونی شده بود.

پروفسور یوئن به این برنامه گفت: «من گمان دارم که در ووهان، لاپوشانی محلی صورت گرفته است. مسؤولان محلی که باید بی‌درنگ اطلاعات را منتشر کنند، اجازه چنین کاری را با سرعت لازم ندادند.»

اوایل ژانویه، یک آزمایش توالی ژنتیکی (سیکوئنسینگ) نشان داد که بیماری مرموز و جدید که در شهر شایع شده بود، شباهت نزدیکی به ویروس سارس دارد که جان ۷۰۰ نفر را گرفته بود.

همان ماه، پروفسور یوئن، در خانواده‌ای که در شنژن، حدود ۱۰۰ کیلومتر دورتر از ووهان زندگی می‌کردند، ویروس را تشخیص داد. برخی اعضای خانواده تازه از ووهان بازگشته بودند.

اما پروفسور یوئن گفت که به رغم شواهد مبنی بر انتقال ویروس به انسان، پکن هم‌چنان به انکار جدیت بیماری تنفسی جدید ادامه داد.

وی افزود: «می‌دانم ویروس با چه فرایندی شیوع پیدا کرد، و می‌دانم که در بیمارستان منتقل شد و می‌دانم که می‌تواند همراه انسان‌ها از یک شهر تا هزارها کیلومتر دورتر برود.

درسی که [از شیوع سارس] گرفتم این بود که…اگر از هر یک ساعت استفاده نکنیم، مشکل خیلی خیلی بزرگ خواهیم شد.»

پروفسور یوئن به گروهی از کارشناسان اعزامی به ووهان در ۱۸ ژانویه پیوست.

او گفت که می‌خواست بازاری را که در ابتدا به عنوان محل شروع شیوع ویروس شناخته شده بود بازرسی کند، اما بازار ضدعفونی شده بود.

به گفته پروفسور یوئن، اگر ویروس در آن جا از جانوران به انسان منتقل شده باشد، شواهدی حساس از دست رفته است.

«وقتی به بازار خوراک دریایی هوانان رفتیم، هیچ چیزی دیده نمی‌شد، برای این که پیش‌تر بازار را تمیز کرده بودند. می‌شود گفت که صحنه جنایت به هم خورده بود.

از آن جا که بازار خوراک دریایی پاک‌سازی شده بود، نمی‌توانیم جانور میزبان را که ویروس را به انسان‌ها داده است شناسایی کنیم.»

پروفسور اندرو تاتم از دانشگاه ساتهمپتون اطلاعات موجود در تلفن‌های همراه را بررسی کرده است که حرکات آدم‌ها به داخل و خارج از منطقه ووهان را پیش از قرنطینه اجباری نشان می‌دهند.

او گفت که اگر زودتر اقدام شده بود، تفاوت زیادی حاصل می‌شد.

او به پانوراما گفت: «اگر ممنوعیت‌هایی که روز ۲۳ ژانویه برقرار شد، روز دوم ژانویه اعمال می‌کردند، شاهد ۹۵ درصد کاهش در موارد ابتلا می‌بودیم.»

پروفسور لی لانجوان مشاور اصلی دولت چین در مراحل اولیه شیوع ویروس بود، و قرنطینه را توصیه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


او به برنامه گفت: «قرنطینه تصمیمی جدی بود. این تصمیم فقط زمانی گرفته شد که حس کردیم شیوع ویروس در ووهان کل کشور را تهدید خواهد کرد.»

چین گفته است که نباید به خاطر ویروس کرونا مقصر شناخته شود، و خودش هم قربانی ویروس است. مقام‌های چین ادعا کردند که در تمامی مواقع «باز و شفاف»  عمل کرده‌اند.

آن‌ها گفتند که «به‌موقع اطلاعات را به سازمان جهانی بهداشت و کشورهای مرتبط با این موضوع دادند.»

چین با تحقیقات بین‌المللی در باره همه‌گیری موافقت کرد، اما تنها پس از آن که بحران پایان یافت.

همه‌گیری ویروس کرونا نشانی از کند شدن بروز نمی‌دهد، و در ایالات متحده، هند و بیشتر آمریکای جنوبی، شمار مرگ و میر و ابتلا به ویروس رو به افزایش است.

چین بیشترین افزایش موارد ابتلا از ماه آوریل تا کنون را گزارش کرده، و استرالیا بدترین میزان ابتلای روزانه را ثبت کرده‌اند. مسؤولان استرالیایی هم‌چنان در حال مقابله با شیوع کرونا در شهر ملبورن‌اند.

هند حدود ۵۰ هزار مورد روزانه جدید ابتلا به کووید-۱۹ را ثبت کرده که به گفته وزارت بهداشت و بهزیستی خانواده، تاکنون بیشترین میزان است.

© The Independent

بیشتر از جهان