سناتور جمهوری‌خواه: ایالات متحده براساس برده‌داری یا «شری لازم» بنیان نهاده شده است

نیکول حنا جونز از دست‌اندرکاران پروژه ۱۶۱۹ اظهارات تام کاتن را محکوم کرد

تام کاتن، سناتور ایالت آرکانزاس - Andrew Harnik / POOL / AFP

یک سناتور جمهوری‌خواه که گفته است ایالات متحده بر اساس برده‌داری بنیان نهاده شده است، او این پدیده را «شری لازم» نامید.

تام کاتن، سناتور ایالت آرکانزاس روز یک‌شنبه به نشریه آرکانزاس دموکرات گزت گفت: «برده‌داری شری لازم بود که اتحادیه ما بر اساس آن بنیان نهاده شد اما همان طور که لینکلن هم گفته است، ایالات‌متحده به نحوی بنا شد تا نهایتا برده‌داری را هم کنار گذاشته و آن را منقرض کند.»

آقای کاتن روز پنج‌شنبه لایحه حفاظت از تاریخ آمریکا را پیشنهاد کرد که بنا دارد جلوی دریافت هرگونه کمک مالی را از جانب دولت فدرال برای طرح آموزشی نیویورک تایمز درباره برده‌داری بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به نشریه دموکرات گزت گفت: «کلیت این طرح نیویورک تایمز که پروژه ۱۶۱۹ نام دارد، در واقع از نظر تاریخی اشتباهات فراوانی دارد ... این پروژه آمریکا را به عنوان کشوری معرفی می‌کند که در ریشه و به طور نظام‌مند نژادپرست است و امیدی به نجات و بازسازی آن نیست.»

او ادامه داد: «اما من با این ریشه‌ و شاخ و برگی که به آن داده‌اند مخالفم. آمریکا کشوری بزرگ و شریف است و بر اساس این ایده تاسیس شد که تمام نوع بشر برابرند. ما همیشه تلاش کرده‌ایم مطابق این اصل زندگی کنیم و هیچ کشوری به اندازه ما در راه دستیابی به آن قدم برنداشته است.»

در مقابل نیویورک تایمز با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت پروژه ۱۶۱۹ صرفا می‌خواهد «عواقب برده‌داری و مشارکت آمریکاییان سیاه‌پوست در تاریخ و جامعه را در مرکز گفت‌و‌گوهای ملی قرار دهد.»

نیکول حنا جونز، برنده جایزه پولیتزر و از دست‌اندرکاران پروژه ۱۶۱۹ روز یک‌شنبه اظهارات آقای کاتن را محکوم کرد.

او نوشت: «تصور کنید  کتاب درسی غیر تفرقه‌اندازی به کودکان سیاه‌پوست می‌گوید این اتفاق که اجداد آنان برای کسب سود خرید و فروش شده، به آن‌ها تجاوز شده، مورد شکنجه واقع شده و از آن‌ها بیگاری کشیده‌اند، صرفا «شری لازم» بوده که برای خلق شریف‌ترین کشور روی کره زمین به آن نیاز بود. بنابراین، آیا برده‌داری اصلی بنیادین در تشکیل این اتحادیه بود یا خیر؟ شما این ادعا را از خود آقای تام کاتن شنیدید.»

این سناتور که از اظهارات خود در نشریه دموکرات گزت دفاع کرد اظهار داشت نظرات خانم حنا جونز صرفا «دروغ‌هایی بیشتر از پروژه بی‌ارزش ۱۶۱۹ هستند.»

او افزود: «تشریح "آرای آبای بنیان‌گذار" و این که چگونه آن‌ها راهی پیدا کردند که این نهاد شیطانی را در راه انقراض قرار دهند، که بارها نیز توسط لینکلن مورد اشاره قرار گرفته است، تشویق یا توجیه برده‌داری نیست.»

این نظرات در حالی ابراز شد که نشریه تایمز ماه گذشته به خاطر انتشار سرمقاله آقای کاتن عذرخواهی کرد چرا که در آن او از دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده خواست «با ارسال نیروهای نظامی» اعتراضات «جان سیاه‌پوستان مهم است» را سرکوب کند.

این سناتور بعد از آن که نشریه تایمز اقرار کرد سرمقاله او حائز استانداردهای لازم نشریه برای انتشار نبوده است، نیویورک تایمز را متهم به «تسلیم شدن در برابر اوباش بی‌فکر ترقی‌خواه» کرد.

© The Independent