اولیویا دِ هاویلند، آخرین بازمانده دوران طلایی هالیوود، در ۱۰۴ سالگی درگذشت

برنده دو جایزه اسکار، نظام قدرتمند استودیوهای هالیوود را به چالش کشید

د هاویلند بیش از همه بابت نقش‌آفرینی در فیلم «بر باد رفته» مشهور است-AFP

اولیویا دِ هاویلند یکی از بزرگترین ستاره‌های دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ روز یک‌شنبه در ۱۰۴ سالگی در خانه‌اش در پاریس درگذشت.

د هاویلند و خواهرش جون فونتین در سال ۱۹۱۶ از پدر و مادری بریتانیایی در توکیو به دنیا آمدند و از جمله بزرگ‌ترین ستاره‌های دوران طلایی هالیوود بودند و تنها دو خواهری بودند که برنده جایزه اسکار بهترین هنرپیشه زن شدند.

د هاویلند بیش از همه بابت نقش‌آفرینی در فیلم «بر باد رفته» و همچنین هشت فیلم تاریخی عمدتاً شمشیربازی که با اِرول فلین بازی کرد مثل «ماجراهای رابین هود»، «آن‌ها چکمه به پا مردند»، «زندگی خصوصی الیزابت و اسکس» و «کاپیتان بلاد» مشهور است.

فیلم «بر باد رفته» محصول سال ۱۹۳۹ که داستان آن در دوران جنگ داخلی آمریکا می‌گذرد یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ است، اما به خاطر تصویر مثبتی که از ایالات برده‌دار جنوبی ارائه می‌دهد اخیرا هم مورد انتقاد بسیار قرار گرفت.

گویا دونالد ترامپ هم اوایل امسال در تجمعی مدعی شده بود که این فیلم یکی از فیلم‌های محبوب اوست.

اولیویا د هاویلند دو بار برنده جایزه اسکار شد. یک بار در سال ۱۹۴۶ برای فیلم «هر کس سوی خودش» و بار دیگر هم سه سال بعد از جایزه اول به خاطر فیلم «وارثه».

یکی از نقش‌های مورد علاقه خودش بازی در نقش زنی روان‌گسیخته در فیلم «گودال مار» محصول ۱۹۴۸ است.

د هاویلند در سال ۲۰۰۸ برنده نشان ملی هنر ایالات متحده شد و در سال ۲۰۱۰ نیز جایزه لژیون دونور فرانسه وطن دومش را دریافت کرد.

به گفته لیزا گولدبرگ، مدیر امور تبلیغاتی د هاویلند در نیویورک، او روز یک‌شنبه به مرگ طبیعی درگذشت.

او خارج از صحنه هم از محدودیت‌ها و گاهی هم بهره‌کشی‌های استودیوها انتقاد می‌کرد. برای مثال در سال ۱۹۴۳ از استودیوی برادران وارنر شکایت کرد، زیرا این شرکت بعد از انقضای قراردادش هم حاضر به مرخص کردن وی نمی‌شد.

کمپانی وارنر مدعی بود که د هاویلند شش ماه بعد از اتمام قرارداد هم باید با آن‌ها کار کند، چون به خاطر نپذیرفتن نقش‌هایی کاری انجام نداده است.

دوست او بتی دیویس از جمله کسانی بود که در دهه ۱۹۳۰ در اختلاف مشابهی نتوانسته بود از قرارداد خودش شانه خالی کند، اما د هاویلند موفق شد و طبق حکمی که دادگاه استیناف کالیفرنیا صادر کرد کمپانی فیلمسازی حق نداشت بدون رضایت بازیگر قرارداد او را تمدید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

د هاویلند همچنین به خاطر روابط پرفراز و نشیب و چشم‌وهم‌چشمی با خواهر کوچک‌ترش هم شهرت دارد.

می‌گویند بابت دریافت جایزه اسکار به هم تبریک نگفتند (فونتین به خاطر بازی در فیلم سوء‌ظن آلفرد هیچکاک محصول ۱۹۴۱ برنده اسکار شد) و سالیان سال با هم حرف نمی‌زدند.

فونتین در سال ۲۰۱۳ درگذشت. از او نقل قول کرده‌اند که در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۷۸ در مورد خواهرش گفت: من اول ازدواج کردم و قبل از اولیویا برنده اسکار شدم و اگر زودتر هم بمیرم قطعاً عصبانی می‌شود چون احساس می‌کند در این مورد هم از من شکست خورده است.

د هاویلند دو بار ازدواج کرد که هر دو به طلاق منجر شد. بار اول با نویسنده‌ای به نام مارکوس گودریچ و بار دوم با خبرنگاری به نام پی‌یر گالانت. او دارای دو فرزند بود.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر