ویروس کرونا و اعلام وضعیت اضطراری در کره شمالی

تحلیلگران می‌گویند، کره شمالی فاقد کیت‌های آزمایش و امکانات لازم برای درمان مبتلایان است

به ادعای رسانه‌های دولتی، بیمار مشکوک یکی از فراری‌ها به کره جنوبی بود که هفته گذشته دوباره از مرز به کره شمالی بازگشت -STR / KCNA VIA KNS / AFP

به گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، این کشور پس از ورود غیرقانونی فردی مشکوک به کرونا از مرز کره جنوبی، اعلام وضعیت اضطراری کرده و یک شهر مرزی را به حالت قرنطینه درآورده است.

رسانه‌های دولتی روز یکشنبه گفتند که کیم جونگ اون در شهر کائسونگ، که در نزدیکی مرز کره جنوبی واقع شده، وضعیت قرنطینه اعلام کرده و هشدار داده «ویروس کشنده» احتمالا حالا وارد این کشور مرموز شده است.

در صورتی که مقامات تأیید کنند نتیجه آزمایش این فرد مثبت بوده، این اولین مورد رسمی ویروس کرونا در کره شمالی خواهد بود.

کره شمالی، که یکی از مرموزترین و بسته‌ترین کشورهای دنیا است، بارها گفته تاکنون هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا نداشته است، اما کارشناسان این ادعا را زیر سؤال می‌برند.

وضعیت قرنطینه در این قلمرو منزوی روز جمعه بعد از ظهر اعلام شد و خبرگزاری رسمی مرکزی کره گفت که بیمار مشکوک به ویروس یکی از فراری‌ها بوده که سه سال پیش به کره جنوبی گریخت و اوایل هفته گذشته به طور غیرقانونی دوباره از مرز به کشور بازگشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری کره شمالی گفته است که آزمایش‌ها تنفسی و خون از فرد مزبور نشان از «احتمال ابتلا» به ویروس کرونا داشته است. طبق گزارش، این فرد در حال حاضر در قرنطینه قرار دارد.

کسانی که با فرد مشکوک در تماس بوده و مردمی که طی پنج روز گذشته در شهر کائسونگ بوده‌اند نیز قرنطینه شده‌اند.

کره شمالی اوایل سال جاری با مسدود کردن تقریبا تمام رفت و آمدهای مرزی، ممنوع کردن گردشگران و اعزام کارکنان بهداشتی برای قرنطینه کردن هر کسی که نشانی از بیماری دارد، اقدامات مبارزه با ویروس خود را «موضوع حیات ملی» خوانده بود.

اما قرنطینه شهر کائسونگ اولین اقدام آشکار در یک شهر کره شمالی است که برای کنترل شیوع ویروس شنیده شده است.

کارشناسان خارجی می‌گویند به علت زیرساخت‌های ضعیف سیستم بهداشت عمومی در کره شمالی و کمبود منابع پزشکی، شیوع ویروس کرونا در این کشور می‌تواند عواقب وخیمی داشته باشد. آنها همچنین ادعای کره شمالی را که می‌گوید به هیچ وجه بیمار مبتلا به کرونا ندارد باور نمی‌کنند، چرا که این کشور یک مرز طولانی و نفوذپذیر با چین دارد، که بزرگترین شریک تجاری آنها محسوب می‌شود و شیوع ویروس از سال گذشته از آنجا آغاز شده است.

کائسونگ شهری با جمعیت تخمینی ۲۰۰ هزار نفر است که در شمال مرز شدیدا سنگربندی شده با کره جنوبی واقع شده است. این شهر زمانی میزبان مجموعه صنایعی بود که دو کره به طور مشترک مدیریت می‌کردند اما در اثر بالا گرفتن تنش‌های هسته‌ای از سال ۲۰۱۶ به این طرف تعطیل شده‌اند.

کره شمالی ماه گذشته دفتر گفتگو و ارتباط داخلی بین دو کره را که در کائسونگ مستقر بود منفجر کرد. این اقدام در پاسخ به کارزاری از سوی فعالان کره جنوبی بود که طی آن اعلامیه‌های ضد پیونگیانگ را از این سوی مرز به مردم در کره شمالی می‌رساندند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، آقای جونگ اون روز شنبه در جریان جلسه فوری حزب کمونیست، ضمن اعلام وضعیت اضطراری در منطقه کائسونگ، تصریح کرد که «کمیته مرکزی حزب مصمم است از سیستم اضطراری ضد ویروس به سیستم اضطراری حداکثری تغییر فاز دهد و یک اخطار فوق‌العاده صادر کند.»

در این گزارش به نقل از کیم جونگ اون آمده «وضعیت وخیمی گزارش شده که گفته می‌شد ویروس مرگبار وارد کشور شده است» و او از جمعه بعد از ظهر که گزارش را دریافت کرده «با اقدامات پیشگیرانه، شهر کائسونگ را به طور کامل مسدود و هر یک از بخش‌ها و مناطق را از یکدیگر جدا نگه می‌دارد.»

چوینگ سوینگ چانگ، تحلیل‌گر مؤسسه خصوصی سجونگ در کره جنوبی، معتقد است که قرنطینه کامل کائسونگ راه را برای شیوع ویروس به شهرهای دیگر دشوار می‌کند، اما ترس از ویروس رهبران کره شمالی را دچار مشکل خواهد کرد.

او گفت: «ترس از شیوع کویید-۱۹ در میان رهبران کره شمالی بسیار بزرگتر از آن چیزی است که ما از بیرون حدس می‌زنیم. چرا که کشور فاقد کیت‌های آزمایش و امکانات لازم برای درمان بیماران است.»

کره شمالی پیش‌تر با لغو برخی از برنامه‌های بزرگ خود برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، اقدام به بستن مرزها و وضع قوانین قرنطینه کرده بود.

گزارش بیشتر از سوی اسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان