عید قربان و نگرانی‌ها درباره گسترش دوباره کرونا در افغانستان 

دولت از مردم خواسته است تا تدابیر بهداشتی را در روز‌های عید فراموش نکنند 

خرید عید قربان در شرق شهر جلال آباد افغانستان، ۸ اوت ۲۰۱۹- Noorullah SHIRZADA / AFP

وزارت بهداشت افغانستان به مردم توصیه کرده است که در ایام عید، تدابیر بهداشتی را بیش از گذشته مراعات کنند. احمدجواد عثمانی، وزیر بهداشت افغانستان، در یک نشست خبری که به‌تازگی برگزار کرد، گفت که پیش از عید فطر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان بسیار کم بود. ولی به دلیل بی‌توجهی مردم به تدابیر بهداشتی و سلامتی در آن ایام، پس از عید شمار مبتلایان در افغانستان گسترش یافت و آن امر ناشی از بی‌تفاوتی مردم در روز‌های عید و دیدارها و امور مرتبط با آن بوده است. به گفته عثمانی، بی‌تفاوتی در آن زمینه در ایام عید قربان نیز می‌تواند خطر گسترش ویروس را بار دیگر افزایش دهد. 

در حال حاضر روند ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان به شدت کاهش یافته است. از مجموع ۷۴۱ آزمایشی که در ۲۴ ساعت گذشته (روز شنبه ۲۵ ژوئیه) انجام گرفت، ۱۲۱ مورد «مثبت» تشخیص داده شده است. در حالی که یک ماه پیش، همین تعداد آزمایش بیش از ۵۰۰ مورد ابتلا را ثبت کرد. مقام‌های وزارت بهداشت هنوز کاهش موارد ابتلا به کرونا در افغانستان را به صورت رسمی تایید نکرده‌اند. اما با حفظ احتیاط، این احتمال را که مردم در افغانستان به گونه‌ای مصونیت عمومی رسیده باشند، انکار نمی‌کنند. با این حال، آمار مرگ ومیر هنوز هم در افغانستان بالا است. در زمانی که روزانه تا یک هزار نفر در افغانستان به کرونا مبتلا می‌شدند، آمار مرگ و میر بین ۲۰ الی ۳۰ نفر بود.  در حال حاضر نیز در حالی شمار موارد ابتلا بین ۶۰ تا ۱۲۰ نفر است، اما آمار مرگ و میر همچنان حدود ۲۰ نفر یا بیشتر است. این امر می‌تواند نشان‌گر بی‌تفاوتی در میان مردم باشد. کاربران شبکه‌های اجتماعی که برای آزمایش ویروس کرونا به بیمارستان‌ها رفته‌اند، می‌گویند که دیگر صفی برای آزمایش ویروس در کار نیست و تخت‌های بیمارستان‌هایی که به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اختصاص داده شده‌اند، تقریبا رو به خالی شدن است. با این حال، دولت افغانستان هنوز تدابیر پیشگیری از گسترس ویروس کرونا را اجرا می‌کند. برنامه کار در ادارات بر اساس شیفت‌های مختلف تنظیم شده است و بخشی از کارمندان دولت در روز‌های فرد و بخشی دیگر در روز‌های زوج در ادارات‌شان حاضر می‌شوند. اما اذهان عمومی شهروندان انگار به  این باور رسیده است که گویا «فاتحه کرونا خوانده شده است.» تقریبا تمامی نهاد‌ها و مکان‌هایی که باعث ایجاد تجمع می‌شدند، مانند رستوران‌ها، تالار‌های عروسی، استخرها، پارک‌های تفریحی، همه و همه دوباره فعال شده‌اند و تنها با نصب یک تابلو در ورودی‌شان که روی آن چند توصیه بهداشتی نوشته شده است، به کار و فعالیت‌هاشان ادامه می‌دهند و جز آن، هیچ تفاوتی با دوران قبل از گسترش ویروس کرونا ندارند. این روز‌ها هم که زمان کمی به عید قربان باقی مانده است، جنب و جوش فوق‌العاده‌ای در جامعه به راه افتاده است و بازار‌های شهر‌های مختلف کشور را جان دوباره بخشیده است. لباس فروشی‌ها، آجیل و میوه‌فروشی‌ها، خیاطی‌ها و بخش‌های مرتبط دیگر که ماه‌های متوالی در رکود به سر برده‌اند، حالا با سر و صدای زیاد کالا‌های عیدشان را تبلیغ می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو عید اسلامی فطر و قربان در افغانستان با شدت و شکوه فراوانی تجلیل می‌شود. برعکس کشور ایران که هر دو عید را فقط در یک روز تجلیل می‌کنند، در افغانستان عید فطر سه روز و عید قربان چهار روز تعطیلی دارد و مردم نیز در همین سه و چهار روز آن را تجلیل می‌کنند. در هر دو عید، مردم لباس تازه برای خود خریداری می‌کنند یا به خیاط‌ها سفارش دوخت می‌دهند. دید و بازدید در روز‌های عید از رسوم اصلی است و مردم در آن روزها به خانه‌های هم می‌روند. حتی بسیاری از کسانی که به دلایلی با هم قهر بوده‌اند، در روز‌های عید دوباره آشتی می‌کنند. سفره عیدی هم یک رسم دیگر در افغانستان است که بسیار مجلل و پر شکوه گسترانده می‌شود و انواع خوراکی‌ها، از کیک و کلوچه تا میوه خشک و تازه و مانند آن را می‌توان روی این سفره‌ها دید. 

با آن که در حال حاضر کرونا به بزرگترین دغدغه امروز بشر بدل شده است، اما جامعه افغان انگار به این باور رسیده است که ویروس کرونا در حال سفر از افغانستان است. 

بیشتر از