سازمان اوقاف ایران روی کوه دماوند هم دست گذاشت

سازمان اوقاف در ایران سال‌هاست که به زمین‌خواری متهم است

عکس از جام جم

روزنامه همشهری چاپ تهران روز یک‌شنبه در گزارشی خبر داد که سازمان اوقاف و امور خیریه ایران روی بخشی از کوه دماوند، مهم‌ترین اثر ملی طبیعی کشور، دست گذاشته و برای آن سند گرفته است.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: «بعد از ماجرای وقف جنگل، حالا برای بخشی از قله دماوند به‌ عنوان مهم‌ترین اثر ملی طبیعی سند وقفی صادر شده است. تصور کنید قله دماوند یک کیک است که به ۱۱ قسمت تقسیم شده و حالا برای ده قسمت از آن یک سند به نام منابع طبیعی صادر شده و یک قسمت آن نیز با صدور سند به تملک اوقاف درآمده است.»

محمد نژاد رجبعلی‌بیشه، رئیس اداره ممیزی و حدنگاری اراضی در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، به همشهری گفت که اداره اوقاف از دیوان عالی کشور حکم گرفته و «بدون توجه به نظرات سازمان جنگل‌ها و مراتع» یک پلاک از ۱۱ پلاک محدوده قله دماوند را به عنوان موقوفه ثبت کرده است.

این در حالی است که اوقاف با سازمان جنگل‌ها توافق‌نامه‌ای دارد مبنی بر این که برای هر گونه اقدام و انخاذ تصمیم باید ابتدا با سازمان جنگل‌ها به توافق برسد.

سازمان اوقاف در ایران سال‌هاست که به زمین‌خواری متهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله در سال ۱۳۹۰ رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران از این سازمان به عنوان «زمین‌خوار بزرگ» یاد کرد، اتهامی که با واکنش تند مدیران این سازمان روبه‌رو شد.

در سال ۱۳۹۷ نیز امام جمعه لواسان از بازداشت سه مسئول سازمان اوقاف در شمیرانات و تهران به اتهام زمین‌خواری و سوءاستفاده از موقعیت شغلی خبر داد.

سازمان اوقاف و امور خیریه در تعریف نهاد اداره‌کننده موقوفات «فاقد متولی» در ایران است. رئیس این سازمان با پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود.

بیشتر از