بازگشت به عقب؛ مقررات قرنطینه در کشورهای اروپایی سختگیرانه‌تر می‌شود

در ایتالیا مسئولان رد پای موارد جدید کووید۱۹ را در افرادی جسته‌اند که از خارج وارد کشور می‌شوند

هفته گذشته، شهردار جزیره کاپری به گردشگران دستور داد در خیابان‌های شهر از ماسک صورت استفاده کنند. روز جمعه نیز روبرتو اسپرانزا، وزیر بهداشت ایتالیا، به کسانی که از کشورهای رومانی یا بلغارستان به ایتالیا می‌آیند، دستور داد خود را در قرنطینه بگذارند - ANDREA PATTARO / AFP

افزایش موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر اروپا، چند کشورهای اروپایی را بر آن داشته است که برای جلوگیری از بروز «دومین موج» ویروس کرونا اعمال مقررات سختگیرانه‌تری را مد نظر قرار دهند.

در گرماگرم این نگرانی که مردم در هوای تابستان ملاحظات خود را علیه ویروس کنار می‌گذارند، اسپانیا، فرانسه، بلژیک، آلمان و رومانی، با افزایش چشمگیر موارد عفونت کووید۱۹ رو‌به‌رو شده‌اند. 

در پی ابتلای بیش از ۱۰۰۰ نفر دیگر به کووید ۱۹ در فرانسه، وزارت بهداشت آن کشور در بیانیه‌ای گفته است: «چند هفته است که عادات اخیر ما به گسترش ویروس کمک کرده است.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«در طول تابستان و فصل تعطیلات، حفظ فاصله‌گیری اجتماعی در برخورد و صحبت با دیگران، یا شستن مرتب دست‌ها یا پوشیدن ماسک صورت در اماکن بسته، به نظر غیعادی می‌آید. اما این تلاش جمعی و فردی برای جلوگیری از تجاوز ویروس به آزادی‌های ما و عود اپیدمی بسیار ضروری است.» 

مقامات بهداشتی اسپانیا نیز از مردم خواسته‌اند که راهنمای (همه‌گیری کرونا) را با دقت بیشتری رعایت کنند. اسپانیا پس از پایان قرنطینه ماه گذشته، اکنون شاهد بیشترین موارد روزانه ابتلا به کووید ۱۹ بوده است.

ماریا خوزه سی‌یرا، کارشناس دولت اسپانیا در أمور بهداشتی، می‌گوید: «در طول دو هفته، شاخص سرایت ویروس سه برابر شده است. ممکن است شاهد دومین موج کووید ۱۹ باشیم، اما باید دید در هفته‌های آینده چه پیش می‌آید.»

روز پنجشنبه، شهر «توتانا» با ۳۰ هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی اسپانیا در ناحیه «موراسیا»، زیر قرنطینه قرار گرفت. کلیه ۵۵ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در شهر، به یک میخانه ردگیری شده است.  

روز جمعه، مقامات رومانی نیز افزایش بی‌سابقه بیش از هزار مورد جدید کووید۱۹ را به قصور مردم در پوشیدن ماسک، از جمله استفاده نکردن از آن در اماکن سرپوشیده و وسایل ایاب و ذهاب عمومی نسبت داده‌اند.

در این میان، بلژیک محدودیت‌های جاری را با الزامی کردن ماسک در اماکن سرپوشیده و شلوغ افزایش داده است. موارد جدید ابتلا به کووید۱۹ در آن کشور نسبت به هفته گذشته ۸۹ درصد افزایش یافته است. روز جمعه، یک دختر سه ساله در بلژیک بر اثر عوارض ویروس کرونا درگذشت.

افزایش موارد کووید ۱۹ در چند ناحیه کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا که در دو هفته گذشته شاهد مواردی برابر با تقریبا نیمی از موارد بیماری در آن کشور بوده است، موجب شد که ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه، به مردم توصیه کند که از گذراندن تعطیلات در آن ناحیه خودداری کنند. 

روز جمعه نیز امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ریاست اجلاس شورای دفاع کشور را در مورد احتمال تشدید کنترل‌های مرزی و قرنطینه مسافران بین‌المللی در فرودگاه‌ها برعهده گرفت.  

در ایتالیا، مسئولان رد پای موارد جدید کووید۱۹ را در افرادی جسته‌اند که از خارج وارد کشور می‌شوند، یا گردشگران و مهاجرانی که از دریا نجات داده می‌شوند.

هفته گذشته، شهردار جزیره کاپری به گردشگران دستور داد در خیابان‌های شهر از ماسک صورت استفاده کنند. روز جمعه نیز روبرتو اسپرانزا، وزیر بهداشت ایتالیا، به کسانی که از کشورهای رومانی یا بلغارستان به ایتالیا می‌آیند، دستور داد خود را در قرنطینه بگذارند.

در این میان، آلمان اعلام کرده است که آزمایش‌های رایگان کرونا در اختیار کسانی گذاشته خواهد شد که از تعطیلات به کشور باز می‌گردند. آلمان با ۸۱۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در یک روز، بیشترین شاخص آلودگی را از نیمه ماه مه داشته است.

دولت آلمان اعلام کرده است که کسانی که از طریق قطار، اتوبوس و اتوموبیل از نواحی پرخطر وارد کشور می‌شوند، به شکل پراکنده در نزدیکی مرز مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. 

یِنس اِسپان، وزیر بهداشت آلمان، در بیانیه‌ای گفت: «بار دیگر آمار جاری عفونت کرونا نشان می‌دهد که ما همچنان در میانه همه‌گیری کرونا هستیم. افزایش سفر، به معنی افزایش خطر آوردن عفونت ‌ای بیشتر به داخل آلمان است.»

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها 

© The Independent

بیشتر از جهان