هزاران نفر در یک شهر شرقی در روسیه علیه پوتین دست به تظاهرات زدند

بازداشت فرماندار محلی محبوب خشم مردم خاباروفسک را برانگیخته است

این اعتراضات نشانه‌ای‌است از خشم جمعیتی در شرق دور از آنچه سیاست‌های ناشی از بی‌توجهی مقام‌های ساکن مسکو در آن سوی کشور خوانده می‌شود - Dmitry Morgulis/TASS 

روز شنبه برای سومین آخر هفته متوالی، هزاران تن در شهر خاباروفسک در شرق روسیه در اعتراض به برخورد پرزیدنت ولادیمیر پوتین با بحران سیاسی آن منطقه تظاهرات کردند.

اهالی خاباروفسک – شهری که در فاصله۶۱۱۰ کیلومتری شرق مسکو واقع است و هفت ساعت با پایتخت اختلاف زمان دارد، از بازداشت فرماندار محلی محبوب منطقه، سرگی فورگال در روز ۱۹ ژوئیه ناخشنودند.

فورگال به اتهام قتل بازداشت شد، اما او آن اتهام را تکذیب کرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت او که به گفته هوادارانش با انگیزه سیاسی انجام شده است، بیش از دو هفته اعتراض خیابانی در پی داشته و برای کاخ کرملین که می‌کوشد با سقوط شدید درآمد ناشی از ویروس کووید-۱۹ مقابله کند و ناآرامی‌های ناشی از بحران اقتصادی را مهار کند، دردسرساز شده‌است.

فیلم تظاهرات، جمعیت را در حال سر دادن شعار «شرم!» و درخواست استعفای آقای پوتین به دلیل بی‌اعتمادی مردم محل به او، نشان داد.

بنا به تخمین مسئولان شهر، ۶۵۰۰ نفر در تظاهرات شرکت کردند.

رسانه‌های محلی این شمار را ۲۰ هزار نفر اعلام کردند.

این اعتراضات نشانه‌ای‌است از خشم جمعیتی در شرق دور از آنچه سیاست‌های ناشی از بی‌توجهی مقام‌های ساکن مسکو در آن سوی کشور خوانده می‌شود.

هواداران آقای فورگال، فرماندار بازداشت شده که عضو حزب ملی ‌ای‌ال‌دی‌‌پی‌‌آر است، حس می‌کنند که بازداشت او، مجازاتی تاخیری است برای شکست دادن نامزد حزب «روسیه متحد» هوادار پوتین در سال ۲۰۱۸. کرملین می‌گوید که آقای فورگال باید پاسخگوی اتهاماتی جدی باشد.

چنین تظاهرات ادامه‌داری در مناطق روسیه نامعمول است، و نیز این واقعیت که مسئولان هنوز اقدام به مقابله با تظاهرات نکرده‌اند.

روز دوشنبه در اقدامی ظاهرا برای کاهش تنش‌ها، آقای پوتین یک فرماندار موقت برای منطقه معرفی کرد. اما معترضان گفتند که حس می‌کنند با انتخاب میخائیل دگتیاریوف که هیچ پیوندی با منطقه ندارد، به آنها توهین شده است، و خواستار کناره‌گیری او شدند.

رویترز

© Reuters