شهبانو فرح پهلوی: کشور ثروتمند ایران را به کشوری گرسنه تبدیل کردند

به دلیل همه‌گیری جهانی کرونا امسال مراسم یادبود محمدرضا شاه پهلوی برگزار نشد

شهبانو این پیام را خطاب به پادشاه فقید تنظیم کرده است و در آن روایتی از وضعیت کنونی ایران و تحولات آینده ارائه می‌دهد-MANOOCHER DEGHATI / AFP

شهبانو فرح پهلوی، آخرین ملکه ایران در پیامی به مناسبت چهلمین سال درگذشت محمدرضا شاه، از وضعیت کنونی کشور به‌شدت انتقاد کرد.

او در ابتدای این پیام صوتی گفت که به دلیل شیوع کرونا امکان مسافرت دوستداران پادشاه در قاهره فراهم نشده است.

محمدرضاشاه پهلوی در روز پنجم مرداد سال ۱۳۵۹ و در سن ۶۱ سالگی به دلیل عوارض ناشی از بیماری سرطان در قاهره درگذشت.

شهبانو این پیام را خطاب به پادشاه فقید تنظیم کرده است و در آن روایتی از وضعیت کنونی ایران و تحولات آینده ارائه می‌دهد.

او خطاب به محمدرضا شاه می‌گوید: «نیستید تا ببینید که در این چهل سال در نتیجه‌ی سوء رفتارها، ندانم‌کاری‌ها و فسادها، ایران شما، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، امروز تبدیل به کشوری با اکثریت مردمی فقیر، محتاج و گرسنه شده است.»

وضعیت کنونی کارگران ایرانی بخش دیگری از این پیام صوتی است. شهبانو با مقایسه وضعیت کارگران قبل و بعد از انقلاب می‌گوید: «کارگر ایرانی که در آن روز مغرور و مرفه بود امروز از سحر تا شام کار می‌کند و تازه باز هم سفره‌اش خالی و سرافکنده نزد خانواده‌اش خود را حلق‌آویز می‌کند. این همان کارگری است یا فرزند همان کارگری است که در زمان شما، سهیم در سود صنایع و کارخانه‌هایی بود که با ظرفیت کامل کار می‌کردند؛ و این ایرانی به ستوه آمده امروز، همان ایرانی ا‌ست که در طول پنجاه‌وسه سال دوران دو پادشاه بزرگ پهلوی، کشوری از هم پاشیده را به اعتبار و پیشرفتی رساندند که مورد ستایش جهانیان بود. در جهش ملی آن روزها متخصصین، پزشکان، پرستاران و کارگران ممالک دیگر متقاضی کار در ایران بودند و در ایران کار می‌کردند. آن ایران پیشرو و پرتکاپو، ایرانی پر احترام برای جهانیان بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بی‌اعتبار شدن گذرنامه ایران، سقوط ارزش ریال و قرارداد‌های طولانی‌مدت با روسیه و چین نیز در این پیام ذکر شده است: « نتیجه‌ی زحمات شبانه‌روزی شما، پادشاه ایران، ایجاد احترام برای ایرانی و ایجاد اعتماد به ایران بود؛ چنانکه برای هم‌میهنان ما سفر به بسیاری از کشورهای جهان بدون احتیاج به روادید میسر بود. همان به که امروز نیستید که ببینید فرزندان ایران برای اجازه‌ی ورود به کشورهای دیگر با چه رنج‌هایی دست به گریبان‌اند.اقتصاد ورشکسته و سقوط سهمگین ارزش پول ملی باعث آن شده که بنادر خلیج‌فارس و دریای مازندران را با قراردادهایی درازمدت به این و آن واگذار می‌کنند و حتی خاک ایران را می‌فروشند.»

بحران‌های محیط‌زیستی، سرکوب اعتراضات مردمی، وضعیت ناگوار زنان و تضییع حقوق آن‌ها، فرازهای دیگری از این پیام را شکل می‌دهند.

در انتها شهبانو فرح پهلوی خطاب به پادشاه فقید اعلام می‌کند که تغییر و تحول ملی در آینده اتفاق خواهد افتاد و فرزندشان، شاهزاده رضا پهلوی معتقد است که این «تحول ملی» باید «بدون دخالت بیگانگان و فقط به دست ایرانی انجام گیرد.»

بیشتر از