دادستان پرونده فساد در فیفا استعفا کرد

میشل لوبر از سال ۲۰۱۸ درگیر این رسوایی بوده است

میشل لوبر دادستان کل سوییس- Fabrice COFFRINI / AFP

دادگاهی در سوییس اعلام کرد میشل لوبر دادستان کل این کشور به بازرسانی که پرونده فساد او در هیئت حاکمه فوتبال جهان فیفا را بررسی می‌کردند دروغ گفته است. در پی اعلام این خبرآقای لوبر تقاضای استعفا کرد.

مجلس سوییس در ماه سپتامبر پارسال برای سومین بار آقای لوبر را برای تصدی این سمت انتخاب کرد. او متهم است به این که درباره جلسه‌ محرمانه‌ای که در ژوئن ۲۰۱۷ با جیانی اینفانتینو رییس فدراسیون جهانی فوتبال( فیفا) داشته سخنانی «باورنکردنی» به زبان آورده است.   

دیوان فدرال عدالت اداری سوییس گفته لوبر بارها از وظایف رسمی‌اش تخطی کرده و حین بازرسی دفترش در جریان رسیدگی به پرونده فسادش در فوتبال به بازرسان دروغ گفته است.  

لوبر اعلام کرده هم‌چنان اتهام دروغگویی را رد می‌کند.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد «برای رعایت منافع نهادها تقاضای استعفا می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اما دادستان کل نبودن من برای دادستانی فدرال زیان‌بار است.»

لوبر اولین بار در سال ۲۰۱۲ دادستان کل شد و تا به حال چند بار استیضاح شده است. دادستانی ویژه مأمور رسیدگی به شکایت‌های کیفری علیه او و اینفانتینو است. اینفانتینو نیز همه اتهامات علیه خود را رد کرده است.

یکی از اعضای کارگروه قضایی مجلس سوییس از تصمیم لوبر به استعفا استقبال کرد.

اورسولا اشنایدر شوتل به رویترز گفت «بهترین کاری بود که فعلاً می‌توانست انجام دهد چون اتهامات زیادی علیه او وجود دارد.»

«کسی که دادستان کل است نباید در مظان هیچ‌گونه اتهامی باشد. ماندنش می‌توانست آسیب‌زا باشد.»

در پرونده انضباطی داخلی که علیه لوبر تشکیل شده به جلسه‌ای اشاره شده که با اینفانتینو در ژوئن ۲۰۱۷ در هتلی در برن داشته ولی دادستان از آن سخنی نگفته است.

هم لوبر و هم اینفانتینو بعداً گفته‌اند به یاد ندارند موضوع صحبت‌هایشان در آن جلسه چه بوده است.

لوبر پیش‌تر گفته بود در سال ۲۰۱۶ دو جلسه‌ غیرعلنی با اینفانتینو (که تازه به ریاست فیفا انتخاب شده بود) داشته است. در نوامبر ۲۰۱۸ در مجموعه اسناد محرمانه «رسوایی‌های فوتبالی» به این جلسه‌ها اشاره شده است.

در سال ۲۰۱۹ با وجود آن که لوبر درگیر دادرسی‌های انضباطی در رابطه با پرونده فسادش بود برای سومین دوره پیاپی به سمت دادستانی کل انتخاب شد.

چندین سیاستمدار در سخنانی گفتند بهتر است اجازه دهیم لوبر در سمت خود باقی بماند و پیش از رسیدگی قانونی به پرونده‌اش اعمالش را قضاوت نکنیم. بدین ترتیب او با ۱۲۹ رأی حد نصاب لازم را برای ماندن در این سمت به دست آورد.

آن موقع کریستین لوشر از لیبرال‌های طرفدار تجارت گفت «به عنوان نماینده مجلس برایم مهم است که این نهادها بتوانند هم‌چنان تمام و کمال به وظایف خود عمل کنند.»

گزارش‌های تکمیلی را از سایر خبرگزاری‌ها دنبال کنید.

© The Independent

بیشتر از ورزش