ایلان ماسک: امسال اولین خودروی کاملا خودران دنیا ارائه خواهد شد

هنوز هیچ شرکتی موفق نشده خودرویی را که کاملا خودران است در مقیاس صنعتی تولید کند

تسلا همینک نیز در زمینه فناوری رانندگی خودکار در میان خودروسازان پیشرو است-STR / AFP

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا گفت این خودروساز الکتریکی اولین خودروهای کاملا خودران خود را تا پایان سال جاری میلادی به جاده‌ها خواهد فرستاد.

در طول نشست مالی با سرمایه‌گذاران شرکت در روز چهارشنبه، این کارآفرین زنجیره‌ای فاش کرد در حال حاضر نیز هنگام رفت و آمد به محل کار در لس‌آنجلس در حال آزمایش نسخه به روز شده نرم‌افزار خودران این شرکت است.

او گفت: «تقریبا دارد به آن‌جا می‌رسد که می‌توانم بدون هیچ دخالتی از خانه به محل کار بروم، گرچه از میان ساخت‌وساز در خیابان و اوضاع همیشه در تغییر مسیر عبور می‌کنم. به همین خاطر خیلی مطمئنم که کارکرد رانندگی کاملا خودکار تا پایان سال جاری میلادی تکمیل شود، دلیلم هم آن است که واقعا مشغول رانندگی با این ویژگی‌ام.»

اگر این ویژگی با موفقیت در سال ۲۰۲۰ پیاده شود تسلا اولین خودروساز بزرگ خواهد بود که توانسته خودروهایی کاملا خودران را برای استفاده عموم در جاده‌ها ارائه کند.

تسلا همینک نیز در زمینه فناوری رانندگی خودکار در میان خودروسازان پیشرو است. نرم‌افزار خودران این شرکت مجهز به هشت دوربین خارجی، یک رادار و ۱۲ گیرنده فراصوتی است. تمام مدل‌های جدید این شرکت مجهز به سخت‌افزارهای مذکورند و نسخه جدید نرم‌افزار هم می‌تواند از راه دور به‌روز شود.

او گفت: «مانند این است که خودروی ما تازه به شدت ارتقا یافته است. احتمالا تا آخر امسال آن را ارائه خواهیم کرد. با این فناوری قادر خواهیم بود چراغ‌های راهنما، تابلوهای ایست، دور زدن و تقریبا هر چیز دیگری را اداره کنیم ... قطعا خیلی بهتر از انسان‌ رانندگی خواهد کرد.»

آقای ماسک در این نشست هنگام صحبت درباره هوش مصنوعی خودرو هم‌چنین درباره تهدید جاری استفاده از هوش مصنوعی پیش‌رفته اخطار داد.

او گفت: «ما باید درباره این که هوش مصنوعی به کجا کشیده می‌شود نگران باشیم. افرادی که به نظر من از همه بیشتر درباره هوش مصنوعی اشتباه می‌کنند خود افرادی خیلی باهوش‌اند و نمی‌توانند حتی تصور کنند روزی یک کامپیوتر بتواند بسیار باهوش‌تر از آن‌ها باشد. این نقص در منطق آن‌ها است. آن‌ها صرفا بسیار احمق‌تر از چیزی‌اند که می‌پندارند.»

پیش‌گویی‌های او درباره ویژگی رانندگی خودکار تسلا در گذشته نیاز به اصلاح داشت چرا که او سابقا در سال ۲۰۱۶ گفت نرم‌افزار خودکار تسلا تا سال ۲۰۱۷ آن‌قدر خوب خواهد بود که بتوان بدون دست زدن به فرمان از لس‌آنجلس تا نیویورک رانندگی کرد.

از آن زمان تاکنون چندین مانع باید برطرف می‌شد تا به استاندارد ایمنی لازم دست یافت و این فناوری تاکنون حداقل برای یک تصادف مرگبار مسؤول تلقی شده است.

پنج سطح مختلف رانندگی خودکار برای هر ماشین وجود دارد و سطح پنجم امکان رانندگی کاملا خودکار را در تمام جاده‌ها و هر شرایطی فراهم می‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تمام خودروسازان بزرگ دنیا در حال حاضر مشغول کار بر نوعی از فناوری رانندگی خودکارند؛ گرچه هنوز هیچ یک موفق نشده خودرویی را که کاملا خودران است در مقیاس صنعتی تولید کند.

جنرال موتورز ابتدا برنامه داشت خودروهای خودران خود را در سال ۲۰۱۹ روانه خیابان‌ها کند تا در سرویس‌های تاکسی‌رانی استفاده شود. گرچه برنامه این شرکت اکنون به تعویق افتاده است.

شرکت فورد نیز مجبور شد از وعده‌های بلندپروازانه خود عقب بنشیند بعد از آن که جیم هکت، مدیرعامل آن سال گذشته گفت این شرکت «ارائه خودروهای خودران خود را بسیار زودتر از موعد ممکن وعده داده است».

سایر شرکت‌های خودروساز نظیر هوندا، تویوتا و ولوو نیز بنا دارند تا سال ۲۰۲۱ شاهد خودروهای بدون راننده خود در اتوبان‌ها باشند.

© The Independent

بیشتر از زندگی