با ورشکستگی اداره مهاجرت آمریکا، میلیون‌ها پرونده بلاتکلیف می‌مانند

صدور پنجاه هزار کارت اقامت و هفتاد و پنج هزار کارت اجازه کار موقتا تعلیق شده است

مراسم کسب تابعیت آمریکا در شهر نیویورک، ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۰- Michael M. Santiago/Getty Images/AFP

روش کسب اقامت آمریکا در چندین سال گذشته به مراتب منظم‌تر، ساده‌تر و بر مبنای اصولی تثبیت شده و قابل پیش‌بینی استوار شده بود.

نیروی انسانی لازم در رابطه با ازدیاد متقاضیان همیشه متقارن با بودجه و درآمد اداره مهاجرت آمریکا بود. اما از زمان زمامداری دولت دونالد ترامپ و تخصیص بودجه‌های سازمان‌های مشخص به سازمان‌های دیگر این موازانه نیروی انسانی و بودجه لازم را برهم زده و باعث انباشته شدن میلیون‌ها پرونده مهاجرتی در ادارات این سازمان شده است.

از زمانی که ترامپ با پیام انتخاباتی ضد مهاجرتی خود و حمله به سیاست‌های باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا، وارد کاخ سفید شد هدف خود را در رابطه با جلوگیری از ورود مهاجران و اخراج مهاجران خارجی در آمریکا از کسی پنهان نکرد.

تخصیص غیرقانونی بیش از یک میلیارد دلار از بودجه اداره مهاجرت به اداره مرزبانی آمریکا و جلوگیری از ورود چنین افرادی به آمریکا در مقابل تشویق‌های مالی به رهبران کشورهای آمریکای مرکزی از یک طرف و ترس در میان جامعه افراد غیرقانونی در آمریکا در سه سال گذشته از طرفی باعث کاهش تقاضاها و در نتیجه کاهش درآمد از طریق وجه تقاضاها در اداره مهاجرت آمریکا شده است.

از آغاز ماه ژوئیه امسال نزدیک به ۱۳ هزار نفر از  ۱۹ هزار کارمند اداره مهاجرت ابلاغیه مرخصی بدون حقوق را از ۳ اوت دریافت کرده‌اند. بنا به گفته دو تن از نمایندگان مجلس آمریکا اگر در دو هفته آینده بودجه اضطراری یا تخصیصی یک میلیارد و۲۰۰ میلیون دلاری برای نجات این نهاد دولتی تعیین و تصویب نگردد، اداره مهاجرت آمریکا از ماه آینده می‌تواند به طور رسمی تعطیل شود و میلیون‌ها پرونده بدون رسیدگی و میلیون‌ها نفر متقاضی بلاتکلیف بمانند.

دولت ترامپ تاکنون با این بودجه مخالفت کرده و در عوض خواستار افزایش هزینه تقاضاها شده است. به عنوان مثال گفته شده است هزینه تقاضای تابعیت ممکن است از ۷۲۵ دلار زمان حال به دو هزار دلار و هزینه تقاضای اقامت در آمریکا از ۱۲۲۵ دلار کنونی به سه هزار دلار افزایش یابد. در چهار ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سفارت‌های آمریکا در تمام کشورها، فرمان‌های اجرایی ترامپ در رابطه با منع ورود مهاجران به علت ویروس کرونا، تعطیلی  اداره مهاجرت، بی‌کاری بیش از ۴۰ میلیون نیروی کاری در آمریکا (قانونی یا غیرقانونی) باعث کاهش شدید درآمد اداره مهاجرت شده و اکثر پرونده‌های موجود در دوایر مختلف آن در شهرهای مختلف آمریکا مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرند.

مصاحبه‌های قبل از شیوع ویروس کرونا که در روز برای حدود ۱۲۰ نفر انجام می‌گرفت، این روزها به ۲۰ الی ۳۰ متقاضی تقلیل یافته است. در این میان صدور پنجاه هزار کارت اقامت و هفتاد و پنج هزار کارت اجازه کار و دیگر مزایای اداره مهاجرت موقتا به حالت تعطیل درآمده است و بسیاری از متقاضیان چنین مزایایی به علت عدم توانایی ارائه مدارک لازم به کارفرمای خود از کار اخراج می‌شوند.

سناتور پاتریک لی‌هی از ایلت ورمانت با انتقاد و نکوهش رئیس جمهور اعلام کرد: «ترامپ با سیاست‌های ضدمهاجر و ضدپناهندگی درهای ورود به آمریکا را بسته است و با این کار باعث از بین بردن هویت مهاجرت این کشور شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان  ۳۱۵ هزار متقاضی تابعیت آمریکا ممکن است تا قبل از تاریخ انتخابات آمریکا (۳ نوامبر) نتوانند در انتخابات شرکت کنند زیرا طبق قوانین اکثر ایالات آمریکا رای‌دهندگان باید یک ماه قبل از تاریخ انتخابات کارت ثبت نام در انتخابات را دریافت کنند.

طبق آخرین آمار اداره مهاجرت در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۷۶۱ هزار نفر به تابعیت آمریکا درآمدند. گفته می‌شود از آن‌جایی که شهروندان جدید آمریکایی بیشتر به کاندیدای حزب دموکرات رای می‌دهند، چنین متقاضیانی ممکن است تا تاریخ ثبت نام در انتخابات در انتظار مصاحبه خود و ادای سوگند وفاداری ۱۴۰ کلمه‌ایشان که دو ماه بعد از مصاحبه انجام می‌گیرد بمانند.

در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۷۷ هزار نفر موفق به کسب اقامت دائم و ۸۳۴ هزار نفر به تابعیت آمریکا درآمدند در حالی که ۲۶۷، ۲۵۸ نفر از آمریکا اخراج شدند و این درحالی است که ۸۵۱ هزار نفر که قصد ورود غیرقانونی به آمریکا را داشتند در مرزهای جنوبی دستگیر شدند.

کشیدن دیوار مرزی دو هزار مایلی با بودجه ۵ میلیارد دلاری در سه سال گذشته فقط تا  ۲۰۰ مایل دیوار مرزی انجام شده است. در حالی که میلیون‌ها پرونده به خاطر کمبود بودجه ۱. ۲ میلیارد دلاری در انبارهای عظیم اداره مهاجرت در ایالت میسوری رنگ می‌بازند و یا در اثر نقل و انتقالات داخل اداری گم می‌شوند اما با بودجه ۵ میلیارد دلاری تنها ۲۰۰ مایل دیوار مرزی بنا می‌شود، ورشکستگی اداره مهاجرت آمریکا چاره‌ای جز اخراج ۱۳هزار کارمند خود ندارد و میلیون‌ها متقاضی نیز چاره‌ای جز زندگی توام با تشویش و نگرانی ساخته و پرداخته رئیس‌جمهور ندارند.