اف‌بی‌آی در تعقیب دانشمند چینی مرتبط با ارتش چین

به گفته دادستان‌های آمریکایی، فرستادن دانشمندان نظامی از سوی چین به آمریکا و مخفی کردن سابقه آنان برنامه ارتش چین است

دولت ترامپ همچنین کنسولگری چین در هیوستون تگزاس را به سرقت اموال فکری آمریکا متهم کرد-MARK FELIX / AFP

یک دانشمند چینی به اتهام تقلب در اخذ ویزا از طریق پنهان کردن ارتباط خود با ارتش چین، به کنسولگری چین در سانفرانسیسکو گریخت. 

جوان تان، که یک محقق بیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا بود، در مصاحبه ماه گذشته خود با ماموران اف‌بی‌آی، به دروغگویی درباره تجربه نظامی خود، متهم شده است. 

به گفته بی بی سی، دادستان‌های آمریکایی در اسناد دادگاه در روز چهارشنبه گفتند که طی تحقیق درباره او تصاویری را به دست آورده‌اند که خانم تانگ را با لباس نظامی نشان می‌دهد و ارتباط بیشتر او با ارتش آزادی‌بخش خلق چین را در جست‌وجوی خانه او کشف کردند.

دادستان‌ها در این اسناد که به دست آکسیوس رسیده گفته‌اند:‌ «به دنبال تحقیقات و مصاحبه در بیستم ژوئن ۲۰۲۰، تان به کنسولگری چین در سانفرانسیسکو رفت، جایی که طبق برآورد  اف‌بی‌آی در آنجا ماندگار شده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان‌ها افزودند:‌ «آنطور که پرونده تانگ نشان می‌دهد، کنسولگری چین در سانفرانسیسکو یک پناهگاه امن بالقوه برای یک مامور ارتش آزادی‌بخش خلق چین را فراهم آورده تا از تعقیب در ایالات متحده در امان بماند.» 

آنان ادعا کردند که پرونده خانم تان یک اتفاق بعید نیست، و فرستادن دانشمندان نظامی به آمریکا و همزمان مخفی کردن سابقه آنان، «به نظر می‌رسد که برنامه ارتش چین است.» 

پیشتر در روز چهارشنبه، دولت ترامپ کنسولگری چین در هیوستون تگزاس را به سرقت اموال فکری آمریکا متهم کرد و دستور تعطیل شدن آن را صادر کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه چین، وان ونبين، در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه این ادعاها را «تهمت‌های بدخواهانه» توصیف کرد و تعطیل شدن کنسولگری هیوستون را مورد انتقاد قرار داد. 

در گرماگرم افزایش تنش‌ها میان دو کشور و به دنبال اعلام صدور تعطیلی کنسولگری هیوستون، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا همچنین تهدید به بستن دیگر کنسولگری‌های چین در ایالات متحده کرد.  

چین و آمریکا در ماه‌های اخیر بارها بر سر شیوع ویروس کرونا و اعمال قانون جدید امنیتی چین در هنگ‌کنگ، بارها دچار تنش شده‌اند. 

به گفته شبکه خبری بی بی سی، آمریکا در واکنش به اعمال قانون امنیتی چین صراحتا گفت که ملاحظات اقتصادی خود با چین را لغو می‌کند. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه درباره تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون گفت:‌ «ما انتظارات شفافی را برای نحوه رفتار حزب کمونیست چین تعیین می‌کنیم.» 

 او گفت:‌ «و اگر مطابق آن رفتار نکنند، اقداماتی را انجام می‌دهیم که در جهت حفاظت از مردم آمریکا، و حفاظت از امنیت ملی ما باشد، و همچنین از اقتصاد و مشاغل ما حفاظت کند.» 

آقای ونبين روز چهارشنبه در واکنش گفت: «چین قویا چنین حرکت توهین آمیز و غیرقابل توجیهی را محکوم می‌کند، که باعث خراب شدن مناسبات آمریکا و چین خواهد شد. ما آمریکا را ترغیب می‌کنیم که فورا از تصمیم غلط خود عقب‌نشینی کند، در غیر این صورت چین پاسخ‌های مشروع و ضروری خواهد داد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان