کشف صدها جسد مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا در بولیوی

گزینه به تعویق افتادن انتخابات ریاست‌جمهوری بولیوی روی میز قرار گرفت

کشورهای آمریکای جنوبی طی هفته‌های گذشته ضربه سنگینی از ویروس کرونا متحمل شده‌اند-STR / AFP

با شیوع موج کرونا در کشور بولیوی، بیش از ۴۰۰ جسد طی پنج روز در شهرهای بزرگ بولیوی کشف شدند.

مقامات بولیوی معتقدند که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد جان‌باختگان، که بین روزهای ۱۵ تا ۲۰ جولای پیدا شدند، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان‌باخته‌اند.

کال ایوان روجاس، رئیس نیروی ویژه مبارزه با جرائم بولیوی، گفته است افسران او ۴۲۰ جسد را از خیابان، ماشین و خانه‌های شهر لاپاز، پایتخت این کشور، و سانتا کروز، بزرگترین شهر بولیوی جمع‌آوری کرده‌اند.

مؤسسه تحقیقات پزشکی قانونی بولیوی گفته است که همکاران این مؤسسه از اول آوریل تا ۱۹ جولای، بیش از ۳ هزار جسد را از سراسر کشور مورد بررسی قرار داده‌اند که احتمالا به ویروس کرونا مبتلا بوده‌اند.

آندریاس فلورس، رئیس مؤسسه، گفت که دفتر آنها در سنتا کروز بیشترین تعداد جنازه را تحویل گرفته و پس از آن شهر کوچاباما بیشتر تعداد را داشته است.

یک کمیته علمی مشاور دولت بولیوی روز سه شنبه پیشنهاد کرد که انتخابات ریاست جمهوری که قرار است روز ۶ سپتامبر برگزار شود به دلیل شیوع ویروس به تعویق بیافتد.

بولیوی با یک بحران سیاسی رو به رو است که از نوامبر سال گذشته با آن دست به گریبان است. مردم در اعتراض به تقلب انتخاباتی به خیابان ریختند که باعث شد رئیس جمهور اوا مورالس پس از تقریبا ۱۴ سال از قدرت کناره‌گیری کند.

طبق آخرین آمار، تا عصر روز چهارشنبه نزدیک به ۷۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا و بیش از دو هزار و ۲۰۰ جان‌باخته در اثر این بیماری در بولیوی ثبت شده است.

کشورهای آمریکای جنوبی طی هفته‌های گذشته ضربه سنگینی از ویروس کرونا متحمل شده‌اند و کشورهای برزیل، پرو، مکزیک و شیلی شاهد تعداد عظیمی موارد ابتلا و مرگ ناشی از کویید-۱۹ بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بولیوی برخی از مردم، ناامید از درمان یا جلوگیری از ویروس به موادی چون سفیدکننده دی‌اکسید کلر روی آورده‌اند.

مجلس سنای بولیوی، به رغم مخالفت وزیر بهداشت کشور، در اقدامی عجیب لایحه‌ای را از مجلس گذراند که این ماده شیمیایی را به عنوان راه درمان بیماری کرونا معرفی می‌کند.

دی‌اکسید کلر ماده‌ای سفیدکننده است که اداره غذا و داروی آمریکا مردم را از مصرف آن برحذر داشته و اعلام کرده نباید به عنوان دارو خریداری یا مصرف شود.

اما برخی مردم در بولیوی معتقدند این ماده می‌تواند جلوی ویروس را بگیرد.

اریک اوکانها بیرون از یک داروخانه در گفتگو با خبرگذاری رویترز گفت: «از اخبار شنیدم که این داروخانه دارد دی‌اکسید کلر می‌فروشد. چند تا از آشناهای ما از همین‌ها خوردند، یکی‌ از آنها برای جلوگیری و دیگری برای درمان. تا حالا که حالشان خیلی خوب است.»

برخی دیگر می‌گویند از توصیه‌های مختلف سردرگم شده‌اند.

دیونیسیو فلورس گفته است: «مقل همیشه مقامات می‌گویند به توصیه‌های پزشک عمل کنید. کدام پزشک؟ فقرا که پزشک ندارند.»

دونالد ترامپ و جیر بولسونرا جایی دیگر بدون هیچ پشتوانه علمی ادعا کرده‌اند که هیدروکسی کلروکین مثل داروی این بیماری عمل می‌کند.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها 

© The Independent

بیشتر از جهان