بوریس جانسون: لندن مکانی برای پولشویی روس‌‌ها نیست

جانسون بخش‌های از گزارش «دخالت روسیه در سیاست بریتانیا» را رد کرد

نمایی از شهر لندن-Ben STANSALL / AFP

گزارش جنجالی مربوط به نفوذ روسیه در سیاست بریتانیا که مدت‌ها انتظارش می‌رفت، منتشر شد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، یک بند کلیدی از گزارش روسیه را رد کرد؛ درخواست برای مقابله با استفاده از لندن به عنوان محل «پول‌شویی» وجوه غیرقانونی روسیه.

سخنگوی نخست‌وزیر تاکید کرد بریتانیا در حال حاضر هم «یکی از قوی‌ترین سیستم‌های کنترل دنیا را در این زمینه دارد.»

هیات دولت بریتانیا هم‌چنین یکی دیگر از درخواست‌های این گزارش را مبنی بر اتخاذ اقدامی جدی علیه «کسانی که مستقیم برای شرکت‌های اصلی روسی که با دولت این کشور مرتبط‌ند کار می‌کنند» رد کرد.

سخنگو گفت که دفتر نخست وزیری «مطمئن» است که مجلس اعیان قادر است قوانینی مناسب را برای نظارت و ثبت حمایت‌های مالی از اعضای خود تصویب کند.

این اظهارات بعد از آن ابراز شد که واکنش آقای جانسون باعث بروز خشم عمومی شد چرا که تنها یک ساعت بعد از انتشار گزارش کمیسیون امنیت و اطلاعات مجلس انجام هرگونه تحقیقی درباره دخالت «احتمالی» روسیه را در همه‌پرسی برگزیت رد کرد.

این گزارش اخطار داد طرح سرمایه‌گذاری ویزا در بریتانیا توسط روس‌ها مورد سواستفاده قرار گرفته و باعث شده «فرآیندی مطلوب مهیا شود که طی آن بتوانند وجوه نقد غیرقانونی خود را از طریق پدیده‌ای که به «پولشویی لندن» معروف شده وارد چرخه وجوه رایج کنند.»

این گزارش نوشت: «این پول در توسعه جذب پشتیبانی و تاثیرگذاری بر طیف گسترده‌ای از نهادهای بریتانیایی سرمایه‌گذاری شده است. شرکت‌های روابط عمومی، خیریه‌ها، منافع سیاسی، دانشگاه‌ها، و موسسات فرهنگی همه داوطلبانه این پول روسی را دریافت کرده و در این فرآیند پولشویی معروف مشارکت داشته‌اند.»

قوانین فعلی برای پیش‌گیری از این کار «جلوی آن را نگرفته و صرفا خسارات ناشی از آن را محدود کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سخنگوی نخست‌وزیر با اشاره به «بررسی برجسته‌ای» که در سال ۲۰۱۸ توسط کارگروه اقدامات مالی انجام شده که در پاریس مستقر و سازمان بازرسی فرادولتی است، به جنگ ادعاهای مذکور رفت.

این گزارش با تحقیق بر «تمهیدات دولت بریتانیا برای مقابله با پولشویی به این نتیجه رسید که ما یکی از قوی‌ترین سیستم‌های کنترل دنیا را در این زمینه داریم.»

پیش از این نیز مقامات «میلیاردها» پوند را از حساب‌های بانکی افراد مجرم ضبط کرده و ۴۸ میلیون پوند دیگر را خرج مبارزه با پولشویی کرده‌اند.

سخنگو در واکنش به گزارش روسیه اظهار داشت: «ما به هیچ وجه غافل نخواهیم شد و مطمئن می‌شویم که تمام تمهیدات و اختیارات نیروهای پلیس و قانون در مقابله با پول‌های کثیف به کار بسته شود.»

وقتی از آقای سخنگو درباره واکنش سریع دفتر نخست وزیری به این گزارش و رد هرگونه دخالت روسیه در انتخابات پرسیده شد او تاکید کرد آقای جانسون «کاملا» مطمئن است که نتایج همه‌پرسی ۲۰۱۶ «منصفانه» بوده است.

او گفت: «ما هیچ مدرکی دال بر دخالتی موفق در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا مشاهده نکرده‌ایم. آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی ما مدام هرگونه تهدید احتمالی از جانب فعالیت‌های دولت متخاصم را ارزیابی می‌کنند از جمله هرگونه دخالت احتمالی در روندهای دموکراتیک فعلی و سابق بریتانیا.»

او هم‌چنین تاکید کرد برای انتخابات سراسری دسامبر سال گذشته نیز «سیستمی قوی برقرار بود» و انتخابات در حالی برگزار شد که جلوی انتشار این گزارش پیش از آن گرفته شد.

او استدلال کرد به مقامات محلی و احزاب سیاسی توصیه‌های لازم برای حفظ امنیت خود در فضای سایبری داده شده بود.

© The Independent