هیئت استیناف: حکم زندان برای همدست رضا ضراب، منصفانه بود

تجارت پرسود دور زدن تحریم‌های ایران برای مقام‌های دولت ترکیه

آتیلا هنگامی‌که به دو سال و نیم زندان محکوم شد، یکی از مدیران هالک‌بانک بود-OZAN KOSE / AFP

یک هیئت استیناف فدرال آمریکا اعلام کرد که محکومیت بانکدار ترکیه‌ای به دست داشتن در دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط ایران، به‌درستی صورت گرفته است.

این بررسی پس از ادعاهای صورت گرفته مبنی بر «ناعادلانه بودن» محکومیت هاکان انجام شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این هیئت استیناف، روز دوشنبه نظر خود را درباره پرونده‌ای که روابط آمریکا و ترکیه را تحت تأثیر قرار داده ‌بود، اعلام کرد.

این حکم که از سوی دومین دادگاه تجدیدنظر آمریکا در منهتن صادر شده، نتیجه‌گیری کرده که مهمت هاکان آتیلا پس از دستگیری در سفر کاری که در سال ۲۰۱۷ به آمریکا داشت، در روند قضایی منصفانه‌ای محاکمه شده است.

این هیئت متشکل از سه قاضی، اعلام کرد که شواهد کافی برای گناهکار شناخته شدن از سوی هیئت‌منصفه وجود دارد؛ از جمله شنود مکالمات و صدها مدرک دیگر که ثابت می‌کند «آتیلا یکی از عناصر شناخته‌شده در برنامه دور زدن تحریم‌ها بوده و در انتقال صدها میلیون دلار از طریق سیستم مالی آمریکا مشارکت داشته است.»

دستگیری و محاکمه آتیلا موجب اعتراض شدید مقام‌های رده‌بالای ترکیه شد. از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور شد. اردوغان محکومیت آتیلا در پنج مورد اتهامی را «حکم افتضاح» خواند.

با انتشار کتابی که به‌تازگی جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نوشته، این محاکمه دوباره مورد توجه قرار گرفت.

در این کتاب، بولتون ادعا کرده که ترامپ در سال ۲۰۱۸ در خصوص مسئله تحقیق از یک شرکت ترکیه‌ای، که گمان می‌رفت با «هالک‌بانک» ترکیه در ارتباط باشد، به اردوغان اطمینان داده «مراقب مسائل خواهد بود». این بانک درباره محکومیت خود درخواست استیناف داده که در زمان تعیین شده، در ماه مارس ۲۰۲۱، دادگاه به این درخواست رسیدگی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آتیلا هنگامی‌که به دو سال و نیم زندان محکوم شد، یکی از مدیران هالک‌بانک بود. این محکومیت بسیار کمتر از مجازات حبس ابد توصیه شده از سوی مقامات ایالات‌متحده آمریکا، و ۲۰ سال محکومیت درخواست شده از سوی دادستان بود. او پس از پایان دوره محکومیتش به ترکیه بازگشت و چندی پیش به سمت ریاست اجرایی بورس استانبول منصوب شد.

محاکمه آتیلا به پرونده رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای مربوط است. ضراب یک سال قبل از آتیلا دستگیر شد و به دلیل این‌که همسر ابرو گوندش، ستاره موسیقی پاپ بود، دستگیری او رسانه‌ای شد. ضراب در دادگاه شهادت داد که ۵۰ میلیون دلار به‌عنوان رشوه به وزیر دارایی ترکیه داده تا اجازه دهد طرح دور زدن تحریم‌ها اجرا شود.

بیشتر از