تغییر مسیر بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان در تنگه هرمز

مولر-مرسک: نگران امنیت کارمندان خود هستیم

AFP

گروه کشتیرانی مولر-مرسک، بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان، با توجه به تنش های جاری در منطقه، مسیر کشتی های اش را در تنگه هرمز تغییر می دهد. این شرکت می گوید به دلیل نگرانی های امنیتی ناشی از افزایش درگیری ها بین ایران و آمریکا این تصمیم را اتخاد کرده است.

این شرکت دانمارکی که قبلا روابط تجاری خود را با ایران متوقف کرده بود، همزمان با هدف قرار گرفتن یک پهپاد آمریکایی توسط موشک زمین به هوای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تصمیم به تغییر مسیر در تنگه هرمز را اعلام کرده است. در بیانیه سپاه که ساعاتی پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی منتشر شد، آمده است:«پهپاد گلوبال هاوک در ساعت ۴ و پنج دقیقه بامداد پنجشنبه،در حالی که وارد فضای سرزمینی ایران شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.»

رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده این پهپاد در قلمرو هوایی بین المللی و بر فراز تنگه هرمز در حال پرواز بوده است.

سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به فاصله یک هفته از هدف قرار گرفتن دو تانکر نفتی در دریای عمان نگرانی ها را نسبت به درگیری نظامی بین ایران و آمریکا افزایش داده است. البته هم مقامات تهران و هم واشینگتن تاکید دارند به دنبال اقدام نظامی نیستند، اما این برای شرکت هایی مانند مائرسک که منافع زیادی در منطقه دارد، کافی نیست.

مقامات مولر-مرسک می گویند، امنیت نیروهای شان برای آنها در اولویت است. سورن تافت، مدیر اجرایی این شرکت به سی ان بی سی می گوید:«ما از منابغ خود حفاظت می کنیم اما از همه مهمتر امنیت کارمندان ما است.» به گفته او کشتی های متعددی به طور روزانه از تنگه هرمز عبور می کنند و این شرکت تصمیم گرفته با تغییر مسیر، سرویس دهی به منطقه را ادامه دهد.

تنگه هرمز، کانال آبی بین ایران و عمان است که 30 درصد از ترافیک نفتی دریایی جهان از آن عبور می کند. ماه گذشته نیز به چهار تانکر نفتی متعلق به عربستان، امارات متحده عربی و نروژ در بندر فجیره در نزدیکی تنگه هرمز حمله شد.

آمریکا، عربستان و متحدان اروپایی واشینگتن از جمله انگلیس، ایران را مسئول این حمله ها معرفی می کنند. مقامات تهران این اتهام ها را بی اساس و حمله ها را مشکوک توصیف کرده اند.

با این حال شماری از مقامات جمهوری اسلامی، قبلا تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده بودند. در تازه ترین نمونه، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تهدید کرده بود در صورت جلوگیری از صادرات نفت ایران، هیچ کشوری در منطقه نمی تواند نفت صادر کند.

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی حاکی از آن است که صادرات نفت ایران به پایین ترین سطح از سال های جنگ ایران و عراق رسیده و وزیر نفت ایران نیز می گوید، نمی تواند به اسم ایران نفت بفروشد.

شرکت مولر-مرسک برنامه خود برای تغییر مسیر کشتی ها را به طور روشن اعلام نکرده، اما می گوید سطح مراقبت ها و نظارت ها را بسیار افزایش داده است. یکی از راهکارهای این شرکت استفاده از به اصطلاح سرویس اتوبوسی به جای تانکرهای نفتی است.

بیشتر از