کرونا در ایران؛ از افزایش ابتلا در کودکان تا اصرار به برگزاری مراسم محرم

یک مقام وزارت بهداشت می‌گوید محرم امسال باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود

آمار مبتلایان به بیماری کرونا در ایران به ۱۴هزار و ۴۰۵نفر رسیده است- عکس از خبرگزاری ایرنا

کرونا در ایران سر باز ایستادن ندارد. مدتی‌ست که شمار مبتلایان و به تبع قربانیان کرونا بالا می‌رود و آمارهای مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران هم‌چنان سه رقمی‌ست. 

 وزارت‌بهداشت می‌گوید از دیروز تا امروز ۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۲۱۷نفر دیگر بابت کرونا در ایران جان‌باخته‌اند و شمار دچارشدگان به این بیماری به ۱۴هزار و ۴۰۵نفر رسیده است. 

 سخنگوی وزارت بهداشت آمار روزانه ابتلای افراد جدید به این ویروس را ۲۴۱۴نفر اعلام کرده که ۱۶‍۱۴نفرشان در بیمارستان بستری شده‌اند.با این وصف حالا شمار بیماران کرونا در ایران، به ۲۷۶هزار و ۲۰۲نفر رسیده که ۳۵۸۳نفرشان حال بدی دارند.

 امروز هم‌چنین قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت از روند افزایشی شیوع کرونا ویروس در سه استان مازندران، خراسان رضوی و فارس خبر داده و گفته است که «متاسفانه ما نمی‌دانیم پیک شیوع ویروس در این استان‌ها چه زمانی تمام می‌شود و این بسته به رفتارهای مردم دارد که چقدر بتوانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی چرخه انتقال را به حداقل برساندند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت «در تمامی استان‌ها ظرفیت بستری وجود دارد، اما باید تاکید کرد به هر حال ظرفیت تخت نیز می‌تواند محدود باشد و مردم باید مراعات کنند تا بتوانیم با استفاده از همین تخت‌های موجود و تجربه که همکاران ما در مدیریت این ویروس پیدا کردند، بتوانیم وضعیت موجود را مدیریت کنیم».

جان‌بابایی با تاکید بر این که میزان ابتلای کودکان به ویروس کرونا نسبت به اسفند ماه افزایش پیدا کرده است، یکی از دلایل این افزایش را کم‌تر شدن «حساسیت‌ خانواده‌ها عنوان کرد و گفت که «با توجه به این که بچه‌ها زنجیره انتقال این بیماری هستند نباید حساسیت‌ها را در این زمینه کاهش داد».

هرچند که مقامات بهداشتی مدام از ضرورت رعایت موارد و پروتکل‌های بهداشتی سخن می‌گویند اما گروه دیگری از مقامات مسئول اصرار دارند تا در ماه‌های آینده مراسم مرسوم در ماه‌های محرم و صفر را برگزار کنند.

امروز مسئول اماکن عمومی وزارت بهداشت گفته است که «با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امسال محرم باشکوه‌تر از هر سال برگزار می‌شود». 

این در حالی‌ست که هنوز ستاد ملی مبارزه با کرونا که مرجع پروتکل‌های بهداشتی‌ست، توضیحی درباره امکان برگزاری مراسم محرم نداده است. 

امروز هم‌چنین نماینده شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه رهبر نظام، علی خامنه‌ای، گفته که «محرم و صفر تعطیل بردار نیست» مدعی شده است که «برگزاری محرم امسال مطالبه خود مردم است و از ماه‌ها پیش این سوال را داشتند که محرم امسال به چه شکلی برگزار خواهد شد».

این مقام مسئول در تبلیغات اسلامی  کشور گفته است که «با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برچسب‌های مختلفی به بدنه دین زده می‌شود اما نباید با این نگاه عقب نشینی کنیم و باید مقررات لازم برای برگزاری مراسم محرم اتخاذ شود».

روایت مقامات بهداشتی از چگونگی مقابله با کرونا و توصیه‌ها به پرهیز از تجمع و برگزاری مراسمی چون عروسی و عزا از یک سو و اصرار مقامات مذهبی و پرنفوذ در حاکمیت از سوی دیگر باعث شده تا روایتی مغشوش از زندگی در روزگار کرونا برای مردم در ایران به وجود آید.

بیشتر از